Palm in een veranda?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palm in een veranda?

Berichtdoor SvennosB op 14 nov 2014 21:25

Beste mensen,

Is hier iemand die mij kan helpen met het volgende;

Ik zou heel graag een palmboom in mijn veranda plaatsen in een mooie pot.
De veranda heeft isolerend glas (kwestie van geen bakoven te worden in de zomer), en is niet afgesloten van de woning, dus de temperatuur is in de winter ook kamertemperatuur.

Is dat goed voor een palmboom om jaar in jaar uit hier te staan? Of is een palmboom eerder gemaakt om buiten te plaatsen?

Ik verheug er mij trouwens op om meer over palmbomen te weten te komen.

Mvg,

Sven
SvennosB

0 bedankjes

Re: Palm in een veranda?

Berichtdoor Eduard op 14 nov 2014 21:30

Welkom Sven, in principe kun je alle tropische palmsoorten goed binnen houden, zeker bij de omstandigheden die je aangeeft, zet ze wel goed in het licht.
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 14 nov 2014 22:29

Wordt het dan geen kamerplantpalm als je hem de winter doorhelpt in de woonkamer op kamertemperatuur. Ik had mijn washingtonia hier ook in de woonkamer gezet...
Hij ging er als een speer vandoor wat machtig was. Maar ik heb hem ondertussen toch een plekje gegeven in de geïsoleerde winterstalling omdat ik bang was dat hij zou veranderen in een kamerplant. Ik wil hem buiten in de tuin tot zijn volle recht laten komen volgend voorjaar.
Afbeelding
dj_embé

88 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 14 nov 2014 22:47

Hoi een washingtonia is een subtropische palm, die beter koel gestald de winter doorkomt, kan overigens ook binnen maar dat geeft slap blad!

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 15 nov 2014 00:45

mijn gedacht....
dj_embé

88 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 15 nov 2014 11:09

Neem dan een Phoenix roebelenii voor in je veranda. Staat bij mij het hele jaar in de woonkamer aan een grote schuifraam en doet het prima. Is een erg makkelijke palm en ook nog één van de goedkoopste. Je kunt ook de driehoekspalm (ben ff de Latijnse naam kwijt) nemen. Ook deze is een erg makkelijke en speciale palm maar zal wel iets moeilijker zijn om aan te geraken. De Howea forsteriana is ook een mogelijkheid maar die staat dan weer liever wat donkerder dus misschien toch geen optie. In ieder geval zijn deze 3 palmsoorten allemaal perfect het hele jaar door binnen in huis te houden. Eigenlijk kun je zowat elke palmsoort in huis houden hoor maar bij vele palmensoorten vormt zich het probleem dat ze in de winter bij huiskamert° te warm staan waardoor ze eigenlijk willen blijven groeien maar er te weinig licht is om dit te kunnen doen. Je zou ze dan moeten bijverlichten om geen problemen te krijgen.

Hopelijk ben je hier iets verder mee vooruit.

Michael
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 nov 2014 18:58

Je zegt dat de veranda isolerend glas heeft en ik begrijp dat dit warmtewerend is. De vraag is dan of een palm dan voldoende licht krijgt*. Genoemde Howea zou dan weer wel mogelijk zijn evenals de roebelenii die ook met minder licht uitkomt. Beide soorten verdragen wel direct zonlicht maar de veders zijn gevoelig voor verbranding en het is veiliger om ze althans buiten, op een beschaduwde plek te zetten. Buiten wil zeggen dat deze palmen daar 's zomers graag verblijven. Je voorkomt daarmee dat de bladstelen te lang uitgroeien en de planten worden er sterker door en minder ontvankelijk voor ongedierte als spint of dopluis.

*) Als je denkt dat in een serre palmen voldoende licht krijgen, dan is dit mijn ervaring. Howea forsteriana stond jarenlang in de serre van de woonkamer onder 3 daklichten. Misschien ook daardoor groeide het blad snel naar het licht. Nadat de palm naar de tuin was verhuisd op een plek in de schaduw van bomen werden de bladstelen desondanks de helft korter als in het licht van de zongelegen serre. Echte zonaanbidders als Brahea armata en Livistona australis kregen zelfs in een zonovergoten gevelkas op het Zuiden langgerekte bladeren. De Livistona staat alweer jaren 's zomers buiten en de bladstelen zijn nog maar een derde van de lengte in de kas. Afgezien van de lichtintensiteit speelt UV licht een niet te onderschatten rol bij de lengtegroei (strekking) van het blad.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 16 nov 2014 11:41

Daar sluit ik me volledig bij aan.
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen