Washingtonia robusta nieuwe aanwinst

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Washingtonia robusta nieuwe aanwinst

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 jan 2015 13:10

Ik ga de mijne ook strippen. Ben er helemaal verliefd op geworden. Schitterend. :applaus:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 09 jan 2015 13:20

GHP, Ik ken het formaat van je Washy niet maar ik zou er bij jongere exemplaren toch nog even mee wachten, het vroegtijdig wegsnijden van oude bladvoeten zou in dit stadium wel is ten kosten kunnen gaan van de ontwikkeling van de stam.
Bij wat oudere exemplaren met al wat diameter stam gaat het overigens wel prima!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 09 jan 2015 14:21

wil diegene die gaat strippen (de palm dus) uitleg geven hoe dit goed aan te pakken? Ik had namelijk hetzelfde plan, maar ik weet niet goed hoe je zoiets moet uitvoeren? Ik zou niet graag de plant in kwestie om zeep helpen.

Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor ikpatje op 09 jan 2015 14:31

Prachtig die voor/na en verschil op maar 2 jaartjes bij een goede verzorging.
ikpatje

2 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 10 jan 2015 00:57

Jozef schreef:wil diegene die gaat strippen (de palm dus) uitleg geven hoe dit goed aan te pakken? Ik had namelijk hetzelfde plan, maar ik weet niet goed hoe je zoiets moet uitvoeren? Ik zou niet graag de plant in kwestie om zeep helpen.

Gr. Jozef

:lol: :lol: Jozef, ik houd de kleren er gewoon bij aan hoor :D

Let wel dat het strippen van te jonge exemplaren echt niet aan te bevelen is. Begin hier pas aan als de palm al een redelijke stam heeft en de oude bladvoeten door het uitdijen van de stam in het midden open splijten.
Deze splitsing kan je na verloop van tijd vrij gemakkelijk lostrekken zodat deze uit 2 delen bestaat. Beide delen alleen nog onderaan verbonden aan de stam zijn dan gemakkelijk met een scherp mes weg te snijden.
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 10 jan 2015 11:07

Jammer ik wou eigenlijk gelijk beginnen :thai:
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 10 jan 2015 16:04

Richard, goed om te lezen dat je het bij deze hobby houdt. :fluiten:
Ik zal als ik er aan denk aankomende lente eens een foto plaatsen of mijn exemplaar er al klaar voor is. En anders heb ik gewoon enkele jaren geduld..Dankjewel voor de uitleg. :thumb_up:

Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 jan 2015 19:23

palmgek schreef:Thnx mensen!

@ GHP omdat de palm bij uitplanten al gestript was en dus de indruk wekte al met zijn massieve stam te zijn begonnen waren er destijds enkele leden die dachten dat de stam weinig of niets meer in de breedte zou groeien. Ik was daar niet bang voor en had er in ieder geval alvast flink ruimte voor gereserveerd door het gat in de vlonder voldoende ruim te maken. Inmiddels is het bewijs geleverd, 2,5 jaar na dato is het gat bijna volledig opgevuld met de stam.
Ik verwacht dat ik komend seizoen nog een plank uit de vlonder zal gaan moeten verwijderen zodat er weer wat ruimte ontstaat om verder uit te dijen ;)

Inderdaad Richard, goed dat je dit nog eens boven haalt. Ik was iemand van die leden en ik ben heel blij om te zien dat het tegendeel bewezen is en ik dus mis was :thumb_up: Ik ben benieuwd of die in de toekomst nog veel meer gaat verdikken. Je hebt inderdaad een juweel van een Washi staan waar iedereen wel jaloers op is. Jij hebt hem ook volledig vrij staan met niks anders er rond, dus je kan hem mooi bewonderen, daar ben ik vooral erg jaloers op. Hier bij mij staat die een beetje verscholen tussen andere planten. De gestripte stam vind ik persoonlijk dan niet zo mooi maar dat zijn nu eenmaal smaakverschillen ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 10 jan 2015 20:00

Jozef schreef:Richard, goed om te lezen dat je het bij deze hobby houdt. :fluiten:
Ik zal als ik er aan denk aankomende lente eens een foto plaatsen of mijn exemplaar er al klaar voor is. En anders heb ik gewoon enkele jaren geduld..Dankjewel voor de uitleg. :thumb_up:

Gr. Jozef

:thumb_up:

Waterboyke schreef:
palmgek schreef:Thnx mensen!

@ GHP omdat de palm bij uitplanten al gestript was en dus de indruk wekte al met zijn massieve stam te zijn begonnen waren er destijds enkele leden die dachten dat de stam weinig of niets meer in de breedte zou groeien. Ik was daar niet bang voor en had er in ieder geval alvast flink ruimte voor gereserveerd door het gat in de vlonder voldoende ruim te maken. Inmiddels is het bewijs geleverd, 2,5 jaar na dato is het gat bijna volledig opgevuld met de stam.
Ik verwacht dat ik komend seizoen nog een plank uit de vlonder zal gaan moeten verwijderen zodat er weer wat ruimte ontstaat om verder uit te dijen ;)

Inderdaad Richard, goed dat je dit nog eens boven haalt. Ik was iemand van die leden en ik ben heel blij om te zien dat het tegendeel bewezen is en ik dus mis was :thumb_up: Ik ben benieuwd of die in de toekomst nog veel meer gaat verdikken. Je hebt inderdaad een juweel van een Washi staan waar iedereen wel jaloers op is. Jij hebt hem ook volledig vrij staan met niks anders er rond, dus je kan hem mooi bewonderen, daar ben ik vooral erg jaloers op. Hier bij mij staat die een beetje verscholen tussen andere planten. De gestripte stam vind ik persoonlijk dan niet zo mooi maar dat zijn nu eenmaal smaakverschillen ;)

Top Dimi :thumb_up:
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen