Trachycarpus "prince George"

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus "prince George"

Berichtdoor s.janssen op 06 jan 2015 00:06

Ik las een stukje op het forum van HardyTropicalsUK over de Trachycarpus "prince George" een hybride kruising tussen 3 verschillende soorten. Het schijnt een soort princeps te zijn, of het hier nou om de T.princeps new form gaat is mij niet duidelijk.

Iemand ervaring?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Trachycarpus "prince George"

Berichtdoor Rob op 11 jan 2015 02:17

Nope....nooit van gehoord.
Hybride van 3 dat is in de UK een 50 jaren plan...

mijn 2 centen: broodje +aap ??

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Re: Trachycarpus "prince George"

Berichtdoor jos944 op 11 jan 2015 03:41

Dat is niet helemaal correct Rob.

De zogenaamde drie soort kruising bestaat wel degelijk in de planten wereld. (sleutelbloem)
Bekend voorbeeld in de dierenwereld is de goudhamster.

Een kruising waarvan het zogenaamde F1 dier dubbel zoveelc hromosomen heeft als het ouder dier/plant
http://www.scientias.nl/hybride-soortvorming-1-1-3/

Ik weet niet of dit het geval is bij de hierboven beschreven soort. Maar het zou zomaar eens kunnen.

Misschien is de term driesoortkruising verkeerd. Maar wat er mee bedoelt wordt (zoals ik het tijdens mijn studie biologie en diergeneeskunde heb begrepen). 2 soorten kruisen en krijgen van beide ouders het totaal aantal chromosomen mee.( of een deel van de chromosomen)
(dit in tegen stelling tot bv een kruising hyvride van paars/ezel = muildier of muilezel of de kwenen etc etc hier onstaat een oneven aantal chromosomen waardoor geen eicel/zaadcel kan ontstaan omdat die de helft heeft van het aantal chromosomen van de ouders.. Dit is niet mogelijk met een oneven aantal)

Een mooi voorbeeld hiervan komt uit de Royal Botanical Gardens in Kew (Verenigd Koninkrijk). Hier ontdekten botanisten dat de Kew sleutelbloem (Primula kewensis) het resultaat was van een kruising tussen twee andere soorten (P. floribunda en P. verticillata, zie link hierboven). Verder onderzoek toonde aan dat P. kewensis 36 chromosomen heeft en de twee oorspronkelijke oudersoorten elk 18.

Mogelijk dat de hierboven beschreven / bedoelde soort zo een driesoortenkruising is. (2 totaal verschillende soorten vormen een nieuwe soort).

In de plantenwereld komen deze kruisingen vaker voor dan in de dierenwereld. Naar mijn weten is de goudhamster de enige bekende levende voorbeeld van verdubbeling van chromosomen (dus beide ouders) die tot een nieuwe soort vormde.

ALs je googled op goudhamster zal je zien dat alle goudhamster van een ouderdier uit syrie komt .. .De moeder had 38 chromosomen maar de nakomelingen 44.
Alle gooudhamsters in de wereld zijn hiervan afkomstig. En er is nog nooit meer een goudhamster in het wild gevonden.

Dit heet een 3 soorten kruising. (1 soort en 1 soort vormt een 3e soort)

Nogmaals ik weet niet of het in dit geval om dit principe gaat ..Maar het zou mij niets verbazen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen