Aanplant op zware kleigrond.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Aanplant op zware kleigrond.

Berichtdoor Rob op 25 feb 2015 01:36

welja joh...geeft de gemeente maar de schuld. Wel een beetje erg kort door het bochtje hoor. In veel gevallen zat die laag er al ten tijde van de eerste Bosatlas. Ik vergelijk dit met de mensen die nu huizen kopen in Hoofddorp en volgend jaar klagen over de overvliegende jumbos ;) '

Hier in de wijk had er ook iemand last van water teveel. het had de pech dat zijn 7 naastgelegen buren alle tuinen compleet hadden dichtbestraat en dat zijn tuin net een fractie lager lag. Daar helpt ook huren niet tegen btw.

Als die laag pas op 1.5 m zit dan heb je er normaliter geen last van tenzij je ook een hele hoge waterspiegel hebt. Als dit niet zo is, dan is het tijd om ouderwets de grond te gaan verbeteren (of heel modern; procederen tot je minder dan een ons weegt...)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 25 feb 2015 19:37

Rob ik ben het met je eens dat de gemeente niet verantwoordelijk is.
Daar in tegen kochten wij 3 jaar geleden een nieuw huis en de aannemer is wel degelijk aansprakelijk zo hebben wij laten uitzoeken en die gaan nu ook actie nemen.
Maar dat is mijn situatie maar niet mijn topic.

Ik ben van mening dat je wat moet overhebben voor je exoten als je er tijd en geld in steekt krijg je ook wat moois terug.
Dus of grondbewerking of drainage e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de kosten die je er voor wilt maken. :roll:

En ik weet niet hoe het in andere steden zit maar in Enschede mag je niet zomaar je hemelwater afvoer op het riool koppelen....
Tenzij je niets zegt en het gewoon doet :mrgreen: dan werkt het wel
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 feb 2015 21:04

Toppalm schreef:Rob ik ben het met je eens dat de gemeente niet verantwoordelijk is.
Daarentegen kochten wij 3 jaar geleden een nieuw huis en de aannemer is wel degelijk aansprakelijk zo hebben wij laten uitzoeken en die gaan nu ook actie nemen.
Maar dat is mijn situatie maar niet mijn topic.

Kavels moeten wel degelijk goed gedraineerd worden opgeleverd. Of je nu in een korte bocht woont of niet. Daar zijn wel degelijk partijen voor aansprakelijk te stellen, zoals Toppalm al aangeeft. Als de gemeente via een woningcorporatie opdracht heeft gegeven een kavel bouwklaar op te leveren dan zijn zij in sommige gevallen -al dan niet via de corporatie- aansprakelijk daarvoor.

Je moet er wel een beetje van uit kunnen gaan dat je een kavel koopt dat niet in de modder staat. Daar zijn richtlijnen voor.

Hier alle ins en outs over gemeentelijke zorgplicht. Een lijvig boekwerkje:

http://www.infrasite.nl/documents/bedri ... jkheid.pdf
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 28 feb 2015 16:14

Gouden HandPalm schreef:
Kavels moeten wel degelijk goed gedraineerd worden opgeleverd. Of je nu in een korte bocht woont of niet. Daar zijn wel degelijk partijen voor aansprakelijk te stellen, zoals Toppalm al aangeeft. Als de gemeente via een woningcorporatie opdracht heeft gegeven een kavel bouwklaar op te leveren dan zijn zij in sommige gevallen -al dan niet via de corporatie- aansprakelijk daarvoor.

Je moet er wel een beetje van uit kunnen gaan dat je een kavel koopt dat niet in de modder staat. Daar zijn richtlijnen voor.

Ik heb het idee dat je ervan uitgaat dat iemand die een kavel koopt, koopt van de gemeente. Dat is niet zo. Ik heb bv een perceel van ongeveer 6300m2 particulier aangekocht. En als ik niet wil dat het perceel in de modder staat, dan staat het mij vrij om daar wat aan te doen. Daar kan ik de gemeente, of wie dan ook, niet aansprakelijk voor stellen.
Maar eea kan ik wel begrijpen; de grond in bv Amsterdam is voor 85% in bezit van de Gemeente Amsterdam. Dat de gemeente aansprakelijk is in dat geval is logisch. Immers, je koopt daar een gebouw (huis, schuur, whatever), maar niet de grond waar het op gebouwd is. En uiteraard heb je ook nog je eigen verantwoordelijkheid.

Maar nu ontopic aub.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen