Phoenix Canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Phoenix Canariensis

Berichtdoor Rob op 14 maart 2015 01:28

Lampenz schreef:Ik heb ook pas twee van deze jongens in de volle grond gezet. Ik had bedacht ze bij vorst afdekken door de bladeren omhoog te binden en er een (grote versie) van een parasol hoes omheen te doen. mocht het nodig zijn bij koudere temperaturen dan kan de verwarmingskabel onder de hoes nog aangezet worden. De vraag is echter, zou dit het gewenste resultaat opleveren, namelijk een palm die overwinterbaar is, of moet ik een andere techniek handteren?

Het is een begin Bart. Er is echter een issues denk ik: De parasolhoes blijft die nat als het heeft geregend of gesneeuwd? En ventileert hij?
Als ie permanent in contact is met de bladeren en hij is nat dan zal de isolerende werking weg zijn, en krijg je mogelijk ook direct puntverbranding op de contactvlakken. Voorkom ook direct contact van kabels met de palm als jet ff kan.
Ik zou zeker op de kop nog een extra emmertje of kuip zetten.

Ik doe iets soortgelijks maar dan met meerdere lagen: ik gebruik vliesdoek, om te voorkomen dat de verwarmingskabel direct contact met de plant maakt, daarover split bamboe rol, en dan een puinzak of big back (is ademend) en mocht het nodig zijn tegen de echt zwaarste koude dan komt er een laag omheen in de vorm van bubbelwrap/krimpfolie of een andere hoes. Tot slot: emmer of kuip op de kop.
Alleen vliesdoek + verwarming + bamboerol geeft al ongeveer +5°C, als de zon schijnt tot wel +10°C.
Het lijkt heel wat maar valt in de praktijk heel erg mee. Ik bouw heen hokken meer!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor draco op 19 maart 2015 14:42

Axel Amsterdam schreef:De twee grote phoenixen voor de VU hortus in Amsterdam staan nu hun tweede jaar permanent buiten in hun grote potten.
Zien er puntgaaf uit, maar is tot -5C geweest. Dat is ook zeker de veilige grens voor een wat groter goed groeiend exemplaar (enigzins uit de koude wind, want aan de kust wordt hij ook wel wat bruin met -5C).

Ook hier in het dorp heeft een grote Phoenix in kuip deze winter heelhuids doorstaan. Enkele nachtvorsten tot circa -5°C deren deze palm dus niet.
Bijlagen
Phoenix_canariensis.jpg
Phoenix_canariensis.jpg (144.49 KiB) 1627 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 19 maart 2015 15:18

Zo te zien staat die Phoenix canariensis bij het water dan profiteert deze natuurlijk 's nachts wel van de afgifte van warmte door het water. Doet natuurlijk niet af aan het feit dat deze de winter zonder schade heeft overleeft.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen