Vandaag mijn trachycarpus Manipur die ik in 2011 bij James ( europalms ) heb gekocht in volle grond geplaatst. Foto's zeggen meer dan genoeg ivm groeisnelheid. Denk dat deze in volle grond echt gaat knallen. Eerste winter in volle gronde zal er nog indien nodig afdakje komen .
Dan toch liever Manipur iets makkelijker. Ik heb trouwens dezelfde als op de laatste foto 2 jaar in de volle grond. Heeft nog niet een enkele blad aangemaakt. Toch maak ik me nog geen zorgen.
Vorig jaar heb ik mijn exemplaar uitgeplant en die heeft sinds uitplant stilgestaan tot vorige maand. Nu is hij plots heel erg traag een speer aan het ontvouwen. Lijkt me toch absoluut geen snelle groeier hoor. In vergelijking heb ik dit voorjaar 2 kleinere takils uitgeplant en deze zijn ondertussen hun 2de blad aan het ontvouwen.
Anderhalf jaar geleden heb ik ook een kleine manipur uitgeplant. Sindsdien nog geen enkele nieuwe speer gehad. De oude bladeren blijven wel groen. Ben benieuwd of hij volgend seizoen wel iets gaat doen