Planten in de tuin

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Planten in de tuin

Berichtdoor Anke43 op 18 okt 2015 20:13

kan ik mijn trachycarpus fortunei nog planten in de tuin? Of is het al te laat?
Anke43

0 bedankjes

Re: Planten in de tuin

Berichtdoor phildre op 18 okt 2015 20:27

Vorig jaar heb ik mijn 2 fortunei's in november geplant (stam 60cm).ze stellen het goed, ze hebben dit jaar een 5tal nieuwe bladeren aangemaakt.Ze hebben regelmatig koemest gehad en in de winter had ik de stam beschermd met vliesdoek.
phildre

0 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 18 okt 2015 20:35

Het is nu te laat om aan te planten, beter even wachten tot het voorjaar.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor erna op 18 okt 2015 20:35

Persoonlijk zou ik het toch niet doen Anke, ik zou wachten tot het voorjaar. Vorige winter hadden we geluk met de temperaturen, maar niemand weet hoe het dit jaar zal zijn.

groetjes, en :welkom: op dit forum.

Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Anke43 op 19 okt 2015 02:27

Vriest een kleintje sneller kapot? De stam is 40 cm.
Anke43

0 bedankjes

Berichtdoor erna op 19 okt 2015 10:06

een volwassen trachy kan tot ongeveer - 18, maar er is al bladschade vanaf -16. Een trachy mag je als volwassen beschouwen vanaf hij of zij een bloem heeft.

Een kleintje kan dus niet zoveel vorst aan. Als je toch beslist om hem te planten zou ik minstens enkele jaren bescherming aanbrengen.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Stefanvds op 19 okt 2015 12:51

Zou ik doen, nog nooit geen problemen mee gekregen, en als dit niet lukt dan moeten we geen Trachy's meer plaatsen hé. We leven tenslotte in Belgie/Nederland en niet in de tropen. Het loopt wel eens fout maar dat heb je met inheemse planten ook.
Stefanvds

13 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 24 okt 2015 08:26

Over het algemeen moet dit nu kunnen aangezien de temperaturen nog relatief zacht zijn.
Mocht de winter toch vroeg zijn intrede doen zorg dan dat je de bovenlaag van de grond goed beschermt met bv boomschors, ik denk dat het dan wel goed komt.
Maar wil je voor veilig gaan dan pas aanplanten in het voorjaar.
Succes :thumb_up:
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 24 okt 2015 10:41

Ik heb al vaker in november palmen verzet. Om vervolgens na een strenge winter te concluderen dat ze het prima deden. Kan het er mee te maken hebben dat door de koude de sapstroom verminderd?
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 okt 2015 11:04

erna schreef:een volwassen trachy kan tot ongeveer - 18, maar er is al bladschade vanaf -16. Een trachy mag je als volwassen beschouwen vanaf hij of zij een bloem heeft.

Een kleintje kan dus niet zoveel vorst aan. Als je toch beslist om hem te planten zou ik minstens enkele jaren bescherming aanbrengen.

groetjes, Erna

Erna, dat je volwassenheid en bloeirijpheid koppelt kan ik volgen, maar niet het gelegde verband met winterhardheid? Ik ben in de loop der jaren meerdere Trachycarpus verloren tijdens min of meer strenge winters. De belangrijkste oorzaak was speerrot. Speerrot kan al optreden wanneer periodes met (matige ) vorst worden afgewisseld door dooi. Ik herinner me een winter (2005 ?) waarin 2 periodes met matige vorst (-7°C) bij Oostenwind werden onderbroken door een dooiperiode met veel regen. Vier van de 5 tuinpalmen kregen toen speerrot. De bladeren mankeerden toen overigens niets. Jonge palmen lijken minder last van speerrot te hebben als exemplaren met een flinke stam waarvan de kop langer vocht vasthoudt. De winters rond het eerste decennium van deze eeuw hebben hier ook veel slachtoffers geëist en niet uitsluitend de extreme koude van 2012. Een jonge Trachycarpys 'Takaghii' die ik in 2007 als zaailing in de grond had geplant, overleefde als enige onbeschermd de reeks winters en is na herstel van een massaal bladverlies in 2012, na 2 milde winters aan een flinke inhaalslag begonnen.
Mijn conclusie is dat speerrot in ons klimaat een grotere bedreiging vormt voor deze palm dan de absolute temperatuur. Een afdak boven deze palm lijkt me dit risico te kunnen verminderen.

Ik sluit me overigens aan bij het advies aan vraagstelster Anke om de Trachycarpus nu nog uit te planten, omdat ik denk dat het risico weinig hoger is dan wanneer tot het voorjaar wordt gewacht. Deze palm heeft een intrinsiek hoge vorstbestendigheid die maar weinig variëert tussen zomer en winter. Uit onderzoek is gebleken dat de vorstgevoeligheid hartje zomer slechts een graad of 5 onder de maximale tolerantie ligt. Dat houdt wellicht verband met de herkomst van deze palm uit 't hooggebergte waar dagelijkse temperatuurverschillen van tientallen graden kunnen voorkomen.

Groet,
Han
Bijlagen
Trachycarpus 'Takaghii'.jpg
Trachycarpus 'Takaghii'.jpg (211.65 KiB) 4056 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen