welke palm kan ik het beste neerzetten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: welke palm kan ik het beste neerzetten

Berichtdoor aralia op 07 apr 2016 20:25

Dag Inge

Je hebt het virus duidelijk goed te pakken. Prognose: het wordt alleen maar erger! Welkom op het forum! :thumb_up:

Groetjes

Aralia
aralia

36 bedankjes

Berichtdoor inge01 op 07 apr 2016 21:32

Dank je wel Aralia,

Ik vind het dan ook helemaal geweldig. Ik moet alleen niet doorslaan en alles op zijn tijd aanschaffen en oppakken natuurlijk.
Maar het is heel gemakkelijk om van het ene mooie in het andere te vallen. Een tropische valkuil zal ik maar zeggen :) .
Ik wil dit al zo lang, dat het eigenlijk gek is dat ik mijzelf nu pas laat informeren :? .

Mijn opstartpakket om in tropische sferen te raken.

Fargesia rufa
Jasminum nudiflorum
Phoenix roebelenii
Trachycarpus wagnerianus
Lycium barbarum
Lonicera kamtschatica
Citrus sinensis

En dan hebben we al 2 stokken primaveradruif staan.(waarvan ik hoop dat ze de pretaanval vanonze hond hebben overleefd :oops: )
inge01

0 bedankjes

Berichtdoor Sharon-vds op 07 apr 2016 21:56

Ik mis hier toch echt wel een boomvaren in je lijstje hoor :p

Je kan een grote kuip nemen met bijvoorbeeld Musa basjoo, of Musa sikkimensis red tiger, wat kleine plantjes er omheen en je hebt een mooie pot voor op terras. Als de banaan te hoog is kan je hem gewoon een stuk afzagen, deze groeit daarna gewoon verder. Canna,s en Colocasia,s zijn ook erg mooi in pot.
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 08 apr 2016 07:42

Welkom hier! Je bent al goed voorgelicht lees ik, super. Musa basjoo kun je ieder jaar af laten sterven of de stammen beschermen. Heeft beide z'n voor en nadelen, maar als beginner zou ik er voor kiezen ieder jaar de boel af laten sterven en de kluit goed beschermen tegen de vorst. Maak je over de hoogte dus geen zorgen, want in pot zal het zo'n vaart niet lopen.

Voor wat betreft je potmaat, 60 cm is hanteerbaar, maar zal in de loop der tijd te klein blijken. Maar dat is voor later zorg. Hoe groter de pot, hoe gezonder de groei doorgaans en vooral, hoe stabieler. De stelling dat een palm na aanplant stopt met groeien vanwege aanmaak van wortels is geen bewezen stelling. Er zijn voorbeelden genoeg van planten waarmee juist direct na verpotten een enorme groeispurt ontstaat. Hoe groter de pot, hoe meer het op de natuur lijkt, hoe beter het doorgaans is. Maar let op met watergeven en ontwatering, maar dat heb je al gelezen.

Een mooie boomvaren is idd ook een goede optie. Kun je lekker naar binnen verhuizen. Dicksonia Antarctica is een relatief makkelijke.

Ik ben benieuwd naar foto's van je tuin als alles straks staat!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor inge01 op 11 apr 2016 09:54

Alle planten zijn mooi binnengekomen. De potten wat kapot, dus ze zijn wel gevallen geweest vermoed ik :? , maar de planten zelf zijn nog heel. Hier en daar zitten de wortels nu boven de grond, maar morgen haal ik de potgrond en dan met de voetjes in de grond zou ik zo zeggen. :thumb_up:
Bijlagen
palmfoto klein.jpg
De gezinsuitbreiding is gearriveerd
palmfoto klein.jpg (126.15 KiB) 2496 keer bekeken
inge01

0 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 11 apr 2016 12:32

Leuk Inge, succes ermee. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes