Trachycarpus Fortunei zaden opnieuw gezaaid

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Fortunei zaden opnieuw gezaaid

Berichtdoor jlint94 op 26 jun 2016 18:12

Goedemiddag forumleden,

Ik heb in een onhandige bui m'n propagator met 15 trachycarpus fortunei zaadjes laten vallen. Heel de bak kapot en al het grond verspreid over de vloer :(
Dat die propagator stuk is maakt me niets uit maar nu heb ik al die zaadjes moeten zoeken en opnieuw moet zaaien. Ik heb gelezen dat als je de zaadjes opgraaft dat ze dan niet meer gaan kiemen. Dus nu ben ik bang dat ze het niet meer zullen doen? Ze zaten al bijna 1,5 maand in de grond en 1tje was al uitgekomen maar die heeft het nu niet meer overleeft :cry:
Dus zal het nog wat worden of kan ik net zo goed opnieuw beginnen met nieuwe zaadjes?
Groetjes Joost
jlint94

0 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei zaden opnieuw gezaaid

Berichtdoor rice op 26 jun 2016 18:17

Maak je geen zorgen,
zeer waarschijnlijk dat alle behalve die ene die al gekiemd was dat alsnog zullen doen..tenminste als de propagator niet op 37c graden stond:D
(en ervan uitgaande dat ze nog geen wortel hadden)

Ik zou ze in wat zaai en stekgrond op kamertemp wegzetten, mijn ervaring is dat ze prima kiemen tussen 20-25c. Het kan wel even duren, afhankelijk van de versheid van de zaden.

succes!
rice

33 bedankjes

Berichtdoor jlint94 op 26 jun 2016 18:20

Gelukkig!
Ze zaten in een onverwarmde propagator en deze stond in de woonkamer. Dus ongeveer 20 graden. En ze hadden nog geen wortels. Dan ga ik gewoon weer door met wachten tot ze boven komen
Groetjes Joost
jlint94

0 bedankjes

Berichtdoor jumbo0 op 28 jun 2016 19:49

Lijkt me wel goed te komen, ik heb de indruk (eigen ondervinding) dat Trachy zaden wel wat kunnen hebben :P
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0

3 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen