Bruine/zwarte vlekken op Chamaerops bladeren.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Bruine/zwarte vlekken op Chamaerops bladeren.

Berichtdoor marco67 op 23 jun 2018 20:19

Hallo allemaal,

Het viel me op dat mijn Chamaeropsen dit jaar erg veel last hebben van een bruine/zwarte plekjes op de bladeren. Ik las dat dit een soort schimmel is. Normaliter hebben ze deze plekjes ook maar niet in die mate zoals nu. Wellicht is het voorjaar erg nat geweest. Ik heb de ergst aangetaste bladeren al weggeknipt. Hebben meer mensen deze ervaring ?

Afbeelding

Afbeelding
marco67

2 bedankjes

Re: Bruine/zwarte vlekken op Chamaerops bladeren.

Berichtdoor Dennis_S op 24 jun 2018 10:58

Het is inderdaad het gevolg van koude in combinatie met vochtigheid. het ontstaat in de winter, maar door geleidelijke uitdroging rondom de beschadigde cellen neemt de zichtbaarheid in de loop van het seizoen toe. Sinds ik Chamaerops zeker tot half april volledig droog hou, is het bij mij veeeeel minder. Ik meen dat ik op een ander forum heb gelezen dat een bepaalde schimmel hier verantwoordelijk voor is en dat daar tegen gespoten kan worden. Een overtuigend verhaal vond ik het echter niet en droog houden vindt ik veel milieuvriendelijker dan spuiten.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor ick op 25 jun 2018 15:24

Ik heb 2 exemplaren van de Chamaerops humilis staan. De een staat ’s zomers de hele dag in de zon tegen een warme muur, de andere op een minder zonnige plek. Vooral de eerste vertoont ieder jaar weer een aantal bladeren met deze vlekken. De winterbehandeling van beide planten is dezelfde: droog in de beschutting van een tent. Ik heb geen idee waarom de ene het nou zo veel erger heeft dan de andere. Dan zou een schimmel weer een logische redenering zijn (en dat de ene daar dus veel meer last van heeft dan de andere).

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor marco67 op 25 jun 2018 20:21

Ik vermoed inderdaad ook dat het met kou/vocht te maken heeft. Ik bescherm mijn Chamaerops palmen nooit tijdens de winter. Ik heb zowel een Humilis, Vulcano als Cerifera en ze hebben er helaas alle drie last van. Hopen dat de nieuwe bladeren niet aangetast worden. Ik heb mijn planten ook redelijk dicht bij elkaar gepland wat ook niet echt helpt.
marco67

2 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen