humilis chamaerops

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: humilis chamaerops

Berichtdoor ger op 29 jun 2010 18:57

stres zal die niet hebben ik zing elke avond een liedje voor hem lolololol :lol:
En water krijgt die ook genoeg.
Maar goed ik wacht het nog ff af als het erger begint te worden ga ik me toch wel zorgen maken ,ik hou het nu maar op energie gebruik van de bloei, is denk ik ook de eerste keer dat die bloeit .

Ger
ger

1 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 29 jun 2010 19:13

zo'n formaat Chamaerops zal al wel talloze keren gebloeid hebben. ze bloeien veelal al het jaar na de eerste gesplitste bladeren...

hoeveel water geef je hem dan daags? als dit telkens maar een beetje is heeft dit weinig nut want zo drinkt het water niet diep door in de aarde. veel beter is om de zoveel dagen (met dit weertje) de grond kleddernat te maken en dan terug wat laten opdrogen.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor ger op 29 jun 2010 19:58

hij krijgt elke dag met de tuinslang heel wat water omdat we hier een klei grond hebben, en bij deze droogte is het een hele aandoening om die grond goed nat te krijgen,het meeste water spoelt weg.

Ger
ger

1 bedankjes

Berichtdoor amourath op 29 jun 2010 20:21

ger schreef:hij krijgt elke dag met de tuinslang heel wat water omdat we hier een klei grond hebben, en bij deze droogte is het een hele aandoening om die grond goed nat te krijgen,het meeste water spoelt weg.

Ger

Toch opletten met die grond... Kleigrond is erg zwaar, nat en plakkerig, die ontwatert slecht en houdt vocht vast. Heb je een vochtmeter? Heb je de grond behandeld voor je de palm hebt geplant? Zit er onderaan een laag steengruis bvb voor afwatering?

Ik gok op een combinatie van ongunstige grondsamenstelling samen met de stress die de plant heeft ondergaan door het uitgraven in Spanje en transport naar hier. De boom heeft wortelschade én wordt hier uitgepoot in grond die compleet anders is dan die waar hij uit komt, én krijgt dan nog eens 3 koude maanden op z'n dak ook.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor ger op 30 jun 2010 20:15

Ik heb net nog eens goed gekeken en het betreft de oudere onderste bladeren die geel zijn geworden.
De grond heb ik ook nog eens na gekeken en die is onder de bovenste laag nog lekker vochtig,dus ik denk niet dat die te droog staat.

mvg Ger
ger

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 30 jun 2010 21:55

Ik denk niet dat je je zorgen zal moeten maken hoor. Waarschijnlijk omdat ie net zo hevig gebloeid heeft dat hij de oudste bladeren laat vallen.

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 01 jul 2010 11:17

Het kan geen kwaad dat een palm bloeit,bij de de bloei worden extra hormonen aangemaakt die zonder bloei weinig aangemaakt worden.Hormonen reageren voor een groot deel zoals verbonden vaten,dus de homoonboost die vrij komt doet vele andere hormonen hun niveau ook stijgen.De plant steekt dus eerst veel energie in de bloei ,tijdelijk kan dit zwaar zijn voor de plant,maar bij voldoende voeding zal de plant tijdens de bloei deze meer opnemen en extra energie krijgen voor hogere hormoonproductie.Met hogere hormoonniveau zal de palm op alle vlakken beter presteren.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 11 jul 2010 22:21

ger schreef:Mijn humilis begint gele bladeren te krijgen, niet veel maar het valt op.
Kan het misschien zijn doordat die zoveel bladeren heeft en ook nog eens flink de bloei erin heeft?
Hij staat nu ongeveer 3 maanden in de volle grond.

mvg Ger

Is vrij simpel
Gele bladeren is een teken van te weinig water of voeding in de grond.
Bruine bladeren of spikkels op de bladeren is een teken van overbewatering.
Maar omwille een chamaerops een stuk minder water verlangt dan een fortunei en sommige andere palmsoorten zit er teweinig voeding in je grond. Dit kan je verhelpen met een goede lading koemestkorrels rond de stam en palm te gooien , dit mag je af en toe doen omwille koemestkorrels echter geen kwaad kunnen , als de koemestkorrels echter ingedrongen is in de aarde zal je verbaasd
staan hoe donkergroen de bladeren zullen worden. Door het warme weer en weinig regen raad ik je ook aan om niet enkel af en toe veel koemestkorrels te gooien maar als je water geeft ook koemestkorrels mengen met het water en zo aan de palm geeft. Zo gaat het wat rapper met het droog weer.

Mvg Michael :thai:
Tropthaipalms

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen