door Dennis_S op 02 jan 2021 15:47
Ik ben dan wel geen palmexpert, maar heb al wel ruim tien jaar een inmiddels groot exemplaar in de tuin staan. Ik zou even wachten tot het voorjaar, begin april of zo, en de plant dan een zo zonnig mogelijke plek geven. Ik zorg er zelf altijd voor dat de plant in de winter droog staat en dat de wortels niet bevriezen. Ik bouw er dus een bescherming omheen, waarin continu ventilatie plaatsvindt. De plant kan inderdaad -9/-10 aan, maar alleen als deze droog staat en de wortels niet kunnen bevriezen. Zorg dus voor een dikke laag blad rond je plant in de winter, dat is het makkelijkst en werkt perfect. En in winters zoals we nu hebben volstaat een afdakje ook, maar zelf ben ik altijd voorbereid op het ergste, dus een degelijke bescherming. Voordeel is ook dat als je goed beschermd, de plant ook mooi blijft. Bij vocht en koude, ook als vriest het niet eens, komen er vaak van die lelijke kleine vlekken op je bladeren en bruine punten. En natuurlijk hangt het ook af van waar je woont. Aan de kust doen sommigen n iets aan bescherming terwijl waar ik woon, dat zeker geen optie is.
Als laatste, ik gebruik ook altijd een verwarmingskabel met thermostaat voor het geval dat. Waarom testen tot -10. Ik wil geen risico lopen. Dus bij een paar graden onder 0 gaat de stekker er in en houdt deze de boel net boven 0.
Succes!