Speerrot Trachycarpus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Speerrot Trachycarpus

Berichtdoor PuraVerde op 12 jul 2010 19:23

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over speerrot. Ik heb 9 trachy's f. in de tuin staan en nu hebben er 2 (1 van 1,8m en 1 van 1,5m stam) onlangs speerrot gekregen. In het voorjaar kwam er wel nieuw blad uit maar dat heeft zich niet meer kunnen ontwikkelen. Nu kon ik afgelopen week de speer eruit trekken, beetje bruin en wit verkleurd.
De bladeren die er nog aan zitten zitten nog moervast en zijn ook nog gewoon groen.

Is er een kans dat ze nog herstellen of zijn ze ten dode opgeschreven. Ik heb iets gelezen over Cuprex (bordeause pap) werkt dit nu nog?

Ik hoor graag wat adviezen.
PuraVerde
Bedrijven

0 bedankjes

Re: Speerrot Trachycarpus

Berichtdoor Pater-ik op 12 jul 2010 20:34

Hallo,
Het beste is door onmiddelijk te behandelen met Cuprex of cuperit. Zorg wel voor een afdakje boven het gat waar de speer is uitgekomen zodat er geen water in kan anders gaat de boel verder schimmelen. Met een beetje geluk kan er zich een nieuwe speer vormen en zal de palm er door komen.
Trouwens vind ik het raar dat er nu speerrot wordt vastgesteld in de zomer, iemand een idee hoe dat kan?
G'tjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 12 jul 2010 22:07

Volgens mij is het speerrot van deze zomer nog steeds het gevolg van de lange koude winter.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor PuraVerde op 19 jul 2010 16:37

Ik heb de planten afgelopen week behandeld met Cuprex. Nu maar afwachten. Ik vindt het heel raar want ze staan gewoon stil. Er zit geen groei in.

Ik heb er zoveel geplaatst in andere tuinen en ze slaan allemaal aan. Zelfs onbeschermde palmen in pot zijn zonder schade bij wat klanten van mij gewoon de winter door gekomen.

Ik heb ze vorig jaar in het najaar gezet dus ik denk dat ze onvoldoende wortels hebben kunnen vormen voor de winter om nu snel te herstellen. We wachten gewoon af.
PuraVerde
Bedrijven

0 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 19 jul 2010 17:42

Hallo
Zoals je het zelf zegt zullen ze te laat in volle grond gezet zijn en hierdoor onvoldoende doorgeworteld zijn. Ik heb hier in augustus ook 2 TF en 1 CH in volle grond gezet, ook speerrot gehad. De TF zijn volledig hersteld en de CH geeft blijk van leven( groen in het hart). Mijn ervaring leert dat je in volle grond het best plant mei/juni zodat de palm voldoende tijd heeft om aan te slaan.
G'tjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 20 jul 2010 16:31

zou speerrot ook niet veroorzaakt kunnen worden door langdurige regenbuien in combinatie met
lage temperaturen? En dan temperaturen van gemiddeld een graadje of 10?
Ik zit dan te denken aan veel te veel regenwater dat gewoon bovenin de palm regent, waardoor de speren die nog in de stam zitten gewoon wegrotten door het water dat er in blijft staan, en geen kans krijgt om te verdampen omdat de temperaturen gewoon te laag zijn.
Dat is dan net als met planten die in potjes staan en de potgrond gewoon begint te schimmelen
en er soms zelfs paddestoelen in groeien, omdat de potgrond gewoon niet meer opdroogd
door het kwakkelweer.
retep43

2 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen