door Rob op 15 mei 2021 23:13
Ik heb ff wat lees en puzzel werk gedaan voor de goede orde.
Die palm - net als de twee die hier staan (vrijwel helemaal groen, maar vorig jaar in de tuin wel significant rood) is gekocht als L. decipiens. Inmiddels is L. decipiens hernoemd naar Livistona decora.
L. decora groeit veel sneller, en van de snellere Livi's met die typische 'verwaaide' looks.
Nog niet zo lang terug (ik meen 2012) zijn op basis van DNA onderzoek L. mariae en L. rigida samengevoegd onder L. mariae en hernoemd tot respectievelijk Livistona mariae ssp mariae en Livistona mariae ssp rigida.
Beide populaties overlappen en de variabliteit is groter dan de verschillen tussen mariae en rigida. Zowel mariae en rigida hebben rood in het blad en stelen in jonge exemplaren, dat het beste zichtbraa word in volle hete zon. Dit verdwijnt als de palm op leeftijd komt (7-10 jaar in habitat, hoogte 2-3 meter).
Al deze soorten houden van hitte, hoge luchtvochtigheid en heel veel water, liefst vers (niet staand). Ze leiden in perioden met te lage temp of droogte. Ik heb berichten gezien van 4 bladeren per jaar in Ierland. In Zuid Florida is 1m per jaar niet ongewoon
Typische verschillen tussen ssp, mariae en ssp. rigida:
ssp rigida zaden zijn kleiner
ssp rigida heeft kleine stekels op de blad segmenten.
ssp mariae bladeren zijn langer en dunner. ssp rigida zijn korter en breder
ssp rigida is harder dan mariae.
Ik zie hem graag terug Hans, 'ter leringh ende vermaeck' zullen we maar zeggen
Als ie terug komt dan ga ik ze bijeen houden (zelfde microklimaat) en zien of ze verschillend blijven.
Ondanks dat eea werd aangekocht als L. decipiens zaden (nu L. decora), acht ik de kans groot dat we idd L. mariae ssp mariae hebben gehad, die afhankelijk van de zon die ze krijgen meer of minder rood worden. Bij Hans roder dan bij mij, vanwege de donkere overwintering vs de serre.
Johny lijkt overigens een L. mariae ssp rigida te hebben: breder blad, en stekels op blad....
08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C