Trachycarpus princeps

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor Tim123 op 15 maart 2025 09:03

Rob schreef:Overbemesting?
Zoetermeer zou geen bemestig nodig moeten hebben m.i.
Is zeeklei en dus behoorlijk vruchtbaar.

(en ik maar ploeteren op klapzand...)

Ik geloof niet dat het overbemesting kan zijn, daarvoor is dat ik over een heel jaar doe echt veel te weinig, zeker bij palmen in de volle grond. Zo'n 2 meter verderop staat een Wagnerianus die juist wel flink groeit en niet anders behandeld wordt :)
Ik ga eens goed kijken of er wel ergens een speer te zien is, het lijkt ook wel een beetje een soort verstopping, geen idee of dat kan want daar heb ik geen ervaring mee.
Tim123

31 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 maart 2025 12:22

Ik heb iets vergelijkbaars met princeps ervaren. De jonge palm stopte met de groei en de kroon takelde af. Na enige tijd kwam aan de voet een ongedeeld blad uit de grond. Dat is verder uitgegroeid tot het huidige formaat. Het werd indertijd geïnterpreteerd als een ontsnapping van de geblokkeerde groeipunt. Of er ondergronds een connectie was met de kwijnende palm, heb ik niet onderzocht. Maar dat lijkt me niet onwaarschijnlijk bij jonge planten zonder stam.
De oorspronkelijk kroon is daarna vergaan.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Tim123 op 16 maart 2025 11:05

draco schreef:Ik heb iets vergelijkbaars met princeps ervaren. De jonge palm stopte met de groei en de kroon takelde af. Na enige tijd kwam aan de voet een ongedeeld blad uit de grond. Dat is verder uitgegroeid tot het huidige formaat. Het werd indertijd geïnterpreteerd als een ontsnapping van de geblokkeerde groeipunt. Of er ondergronds een connectie was met de kwijnende palm, heb ik niet onderzocht. Maar dat lijkt me niet onwaarschijnlijk bij jonge planten zonder stam.
De oorspronkelijk kroon is daarna vergaan.

Na wat nader onderzoek vallen een aantal dingen op.
1. De speer was niet zichtbaar en er lag een hoop vuil in het hart van de kruin, zal wel komen door de compacta vorm ;)
2. Na schoonmaken kwam de "speer" tevoorschijn, maar ziet eruit alsof er eens speerrot of een verstopping heeft plaatsgevonden, wie weet had al het vuil er wel iets mee te maken?

Ik ga hem niet uitgraven, ga denk ik wel wat blad wegsnoeien om meer ruimte te geven.
Ik hoop later in dit topic verbeterde groei te kunnen tonen :)

IMG_20250316_095931983-min.jpg
IMG_20250316_095931983-min.jpg (471.58 KiB) 614 keer bekeken

IMG_20250316_100051505-min.jpg
IMG_20250316_100051505-min.jpg (476.15 KiB) 614 keer bekeken
Tim123

31 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen