Trachycarpus Fortunei of Chamaerops Excelsa

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Fortunei of Chamaerops Excelsa

Berichtdoor Sodiac op 15 okt 2010 00:54

Beste Palmvrienden

We hebben hier de laatste tijd zitten kijken naar een mooie palmboom voor in de volle grond. Vandaag zijn we bij een tuincentrum in de buurt geweest en daar hadden ze er een aantal staan. Qua groot formaat hadden ze eigenlijk 2 ''soorten'' staan. Ze hadden Trachycarpus Fortunei te koop en Chamaerops Excelsa. Nu had ik al gelezen dat de Chamaerops Excelsa precies dezelfde boom is alleen dat dit de verouderde en foutieve naam is.

Wat me echter verbaasde was dat bij dit tuincentrum ze de bomen niet onder één van de twee namen verkochten maar onder beiden. En dan komt pas het gekke: de planten die gelabeld waren met Chamaerops Excelsa hadden allen een stickertje met 30% korting erop. Er stonden zelfs echt dikke bomen van 300 euro die je nu dus meeneemt voor 200. De bomen met Trachycarpus Fortunei als label, hadden geen kortingsticker. Alle bomen zagen er trouwens op het eerste gezicht (even) goed uit.

Hier moet toch specifiek over nagedacht zijn? Ik vraag me dan ook sterk af waarom men dit doet? Waarom geeft men korting op de planten met foutieve label? Ik kan me haast niet voorstellen dat men niet op de hoogte is van het feit dat er geen verschil is en ik ben ook wel iemand die graag de advocaat van de duivel speelt... :evil: Waarom zouden ze dit doen? Wat is hun voordeel of hoe is dit voor hun voordeliger?

Ik had een foto gemaakt van de palmpjes maar die is niet geweldig duidelijk:
Afbeelding
Deze was 165 euro en met korting dus 115,5 euro.

Verder heb ik al een aantal tips gelezen over het kopen van een palm. Zo las ik dat de pot niet moet zijn vastgespijkert op een aantal houten latjes en dat je het liefst een boom wilt die niet uit de kas komt. Maar hoe kan ik hier achter komen? Heb ik bij een palmkweker per definitie meer kans op een palm die niet uit de kas komt?

Ook zag ik dat je er ook online kunt kopen. Het is echter moeilijk prijs te vergelijken omdat de dikte en hoogte van de stam beiden meetellen in het bepalen hiervan. Echter vroeg ik me af of er wel een site is waarmee ik de prijzen die ik overal zie kan vergelijken of deze redelijk zijn.

Hopelijk kan iemand een paar van m'n vragen beantwoorden, vooral die over waarom men korting geeft op de ''Excelsas''... :D
Sodiac

41 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei of Chamaerops Excelsa

Berichtdoor Christophe op 15 okt 2010 01:07

Chamaerops excelsa is inderdaad de verouderde (en foutieve) naam van de Trachycarpus fortunei. Hoogstwaarschijnlijk komen beide bomen van verschillende kwekers en hebben ze deze dus ook tegen verschillende prijzen ingekocht waardoor het bij de ene mogelijk is om een korting te geven ;)

Bij het kopen van een fortunei kijk ik eerst altijd naar de stam. Ik vind het bv. helemaal niet mooi dat deze onderaan smaller is dan bovenaan. Verder kijk ik naar de dikte van de stam, en het algehele zicht van de palmboom. Normaal worden T.fortunei aan 1,75€/cm (stam) verkocht. Dan heb je toch een beetje een indicatie, maar dit kan erg verschillen. Zo zijn gelepelde fortunei's goedkoper. Degene op jouw foto zijn gelepelde fortunei's omdat ze twee houten balkjes klemmen in de potten zodat de palmboom niet zou omvallen in de pot ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 15 okt 2010 09:26

Hoi Sodiac kijk eens bij Palma Verde ,Zij zijn online en verkopen ook op de boerderij ,ik vermoet niet ver van jou vandaan nl het plaatsje Zeeland ook in noord brabant succes en groeten Francois ;)
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 15 okt 2010 18:04

Ik heb goeie ervaringen met Palma Verde, goed verpakt en snelle service.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 16 okt 2010 02:32

Bedankt voor de reacties! We zijn vandaag naar Tropical Centre geweest aangezien die vrijdags open was voor particulieren. Daar hadden ze erg veel palmboompjes en ook vooral veel yucca's. Zoveel palmbomen dat het moeilijk wordt te kiezen. Hij had Trachycarpus Fortunei uit China en Brazilië. Zagen er verschillend uit (die uit Brazilië wat voller) en de Chinese was volgens de kweker het meest winterhard. Hij raadde het echter af nu nog een palm te gaan planten in de volle grond omdat deze dan bijna niet meer kan aanwortelen.

In ieder geval geen 'uitgelepelde' palmbomen daar en de prijzen zijn ook nog eens goed. Heeft iemand wellicht ervaringen met de verschillen tussen de Trachy uit China of Brazilië?
Sodiac

41 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen