Hoe te overwinteren

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Hoe te overwinteren

Berichtdoor MarcelSpaans op 28 nov 2010 11:28

Ik heb een woning in Torreviega net ten zuiden van Alicante. In de tuin groeien diverse palmen en al jaren dacht ik: als ik mijn tuin in Nederland nog eens verander dan moeten er een paar palmen in. Dat is dan ook afgelopen augustus gebeurd. De hele tuin op zijn kop, nieuwe schuur, vissteiger, terras, de vijver zijn we nog mee bezig. Eind augustus heb ik een Trachycarpus van 4 meter, 2 Chamaeropsen, een Olijf met een stam van 60 cm. dik en nog wat kleinere exoten. Het ziet er super dik uit. Maar nu mijn vraag : Ik woon in een nieuwbouw wijk en de Trachycarpus heeft heel veel wind gehad. Het is hier echt een windhoek. Nu wordt het steeds kouder. Hij heeft het niet echt naar zijn zin. Wat moet ik doen om hem de winter door te helpen of moet ik juist niets doen?
Laatst bijgewerkt door MarcelSpaans op 28 nov 2010 16:06, in totaal 1 keer bewerkt.
MarcelSpaans

0 bedankjes

Re: Hoe te overwinteren

Berichtdoor sky96765 op 28 nov 2010 11:58

Beste Marcel,

mijn ervaring met Trachycarpus fortunei is dat het zeer sterke zelf de sterkste palmbomen zijn.
Nu met de ijsdagen die er aankomen zou ik hem toch wat bescherming bieden.(vooral omdat hij nog niet goed geworteld is en één jaar in de volle grond staat).
Ik neem hiervoor meestal vliesdoek en maak een afdakje zodat het hart droog blijft(natuurlijk een 4 meter palmbomen is niet zo makkelijk), aan de grond zet ik boomschors zodat de vrieskou moeilijk kan indringen. Humilis is wat minder wintersterk(zeker de stam en de bladeren met vliesdoek beschermen).
Op tijd verluchten wanneer de temperaturen terug gaan stijgen.

mvg
Philippe
sky96765

5 bedankjes

Re: Hoe te overwinteren

Berichtdoor Dejagere op 28 nov 2010 13:01

Trachycarpus fortunei op een winderige plaats is niet ideaal,kan er slecht tegen .Trachycarpus wagnerianum was beter geweest.Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je in streek woont waar het kouder dan -10° wordt of niet.In zachtere streken is bescherming van grote ex alleen de eerste 2 jaar nodig in het oosten daarintegen is in de meeste jaren bescherming nodig met vliesdoek en of lichtslang.In het westen zou ik toch laag schors op de wortels aanraden eventueel de speer tijdens de grootste koude wat in vliesdoek wikkelen eerste jaar.
Dejagere

45 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen