trachycarpus wagnerianus uitplanten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachycarpus wagnerianus uitplanten

Berichtdoor jonas op 06 sep 2009 20:31

Dag exotenliefhebbers,

Een goede maand geleden heb ik 3 trachycarpus wagnerianus plantjes gekocht bij Christophe van 3 jaar oud en heb wat vragen omtrend ' het uitplanten en het snoeien ' van die planten :roll: (Welke leeftijd is het beste en in welke maand moet ik dat doen?)

Ze hebben alle 3 een stammetje van ongeveer 10 cm . Eentje heeft een planthoogte van 23cm en de andere 2 een 30 cm

Ik kan er twee uitplanten dicht bij het terras dat volledig zuidgericht staat (niet overdekt) en een ander zou moeten staan tussen 2 huizen in waar maar 1,5 uur zon is per dag en waar er wel veel wind kan doorblazen.

Aangezien ik op een 15km van de kust woon denk ik dat de winters hier iets milder zijn dan in het binnenland, alhoewel er veel meer wind is. :x

Hoeveel jaar moet ik ze nog in potten (ongev 25 lit pot) houden en binnenzetten ? .( om kapotvriezen te vermijden bij jonge plantjes)

Ben er zeker van dat jullie mij kunnen helpen hé 8-) , oja op de 2de foto zie je van links naar rechts nog een van mijn 4 lasiocarpa's , velutina 'pink' , en een sikkimensis. ( Laatste 2 zelf gezaaid :D ;)

Zie foto's , groeten Jonas
6 sept 09 (5).JPG
6 sept 09 (5).JPG (124.46 KiB) 4977 keer bekeken
Bijlagen
6 sept 09 (3).JPG
6 sept 09 (3).JPG (121.16 KiB) 4976 keer bekeken
6 sept 09.JPG
6 sept 09.JPG (112.42 KiB) 4976 keer bekeken
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes

Re: trachycarpus wagnerianus uitplanten

Berichtdoor Christophe op 06 sep 2009 20:48

Waw, de plantjes zien er echt super uit. Mooie potten heb je gekozen ervoor ;)

Je hebt deze Trachycarpus wagnerianus zopas verplant in een grotere pot dus als ik van jou was zou ik zeker tot in het voorjaar wachten om ze in de volle grond te zetten. Dan kunnen ze het hele jaar goed wortelen en zijn ze er helemaal klaar voor (voor de winter van 2010-2011)

Het snoeien kan je in principe altijd. Van zodra de bladeren voor ongeveer 50% bruin geworden zijn verwijder ik ze. Als de plantjes voor mezelf op het terras zijn, dan snoei ik de bruine bladeren er sneller van, maar dat is naar eigen keuze (ook niet te snel natuurlijk ;) )

Veel succes!

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: trachycarpus wagnerianus uitplanten

Berichtdoor jonas op 06 sep 2009 21:56

Dag Christophe,

Wat het uitplanten betreft kan je dus stellen dat trachyc wagn plantjes van om en bij 3 jaar al tegen een bepaalde vrieskoude kunnen aangezien ik ze in het voorjaar begin 2010 al mag planten in mijn tuin. (ergens in februari of maart zeker !).

Is er dan bescherming nodig bij vriestemperaturen van( vb -5 of-10 gr c°) in't voorjaar? Vanaf welke vriestemperatuur moet ik ze dan eventueel beginnen inpakken omdat het toch wel om jonge plantjes gaat hé ?

'' T'is misschien wat vroeg om al vragen te stellen over de komende winter en volgend jaar, geniet alvast nog een beetje van de mooie dagen die we nog gaan krijgen!!!!!!!! ( Laten we hopen :lol: ) ''

Alvast bedankt voor de leerrijke uitleg en tot later.

Groeten Jonas. :D
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes

Re: trachycarpus wagnerianus uitplanten

Berichtdoor Christophe op 06 sep 2009 22:03

In principe mag je een Trachycarpus wagnerianus zaailing al uitplanten hoor. Ik heb dit vorig jaar gedaan en na de strenge winter van 2009-2010 staat hij er nog :D Wel even vermelden dat hij een beetje beschut staat tegen een schutting ;)

Wel, je kan ze beter beschermen omdat ze wel last ondervinden van de koude. -5°C is nog niet nodig, maar bij -10°C zou ik ze toch een jasje aan doen. Ze zijn winterhard tot -16°C (wordt algemeen aangenomen) maar dat wil niet zeggen dat ze tot deze barkoude temperatuur geen hinder ondervinden. De bladeren worden bruin, en de groei kan tot een jaar na de koude winter ingehouden worden. Ze stoppen niet met groeien, maar (hoe moet je het zeggen) ze zitten dan niet goed in hun vel. Kapot zijn ze echter niet, maar toch beter even beschermen als je plantjes je veel waard zijn ;)

Veel succes!

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: trachycarpus wagnerianus uitplanten

Berichtdoor jonas op 06 sep 2009 22:48

Ja oké, ik persoonlijk vind deze trachycarpus soort heel mooi van uitzicht en stevig van blad zoals overal beschreven.
Het heeft hier een dag of 2 fors gewaaid ( 70 tot 80 km/u ) en moet zeggen dat er geen enkel blad is die 'zijn vingers' gebroken heeft :lol:

Bedankt
Groeten Jonas.
Bijlagen
6 sept 09 (18).JPG
6 sept 09 (18).JPG (124.72 KiB) 4931 keer bekeken
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes

Re: trachycarpus wagnerianus uitplanten

Berichtdoor kristof p op 06 sep 2009 23:14

Christophe schreef:In principe mag je een Trachycarpus wagnerianus zaailing al uitplanten hoor. Ik heb dit vorig jaar gedaan en na de strenge winter van 2009-2010 staat hij er nog :D Wel even vermelden dat hij een beetje beschut staat tegen een schutting ;)

Wel, je kan ze beter beschermen omdat ze wel last ondervinden van de koude. -5°C is nog niet nodig, maar bij -10°C zou ik ze toch een jasje aan doen. Ze zijn winterhard tot -16°C (wordt algemeen aangenomen) maar dat wil niet zeggen dat ze tot deze barkoude temperatuur geen hinder ondervinden. De bladeren worden bruin, en de groei kan tot een jaar na de koude winter ingehouden worden. Ze stoppen niet met groeien, maar (hoe moet je het zeggen) ze zitten dan niet goed in hun vel. Kapot zijn ze echter niet, maar toch beter even beschermen als je plantjes je veel waard zijn ;)

Veel succes!

Christophe


de koude is niet zozeer een gevaar voor jonge wagnerianussen(of fortunei) maar wel de vochtigheid! als zaailing hebben ze daar ook geen last van maar Trachycarpussen zijn op de leeftijd/formaat van op de foto's nogal gevoelig voor vochtigheid!...pas dus wel op als het een erg natte winter word, hoeft daarom niet zo koud te zijn. -16°C gaan ze wel overleven maar bladeren beginnen redelijk wat schade te vertonen als het een tijdje kouder is dan -12°C ongeveer...naar mijn gevoel is de wagnerianus net iets minder winterhard dan de fortunei...zeker als we kijken naar de laatste winter.
dat het mooie palmen zijn vind ik ook...onderstaand een foto van een van mijn grootste wagnerianussen en ik vind het een erg mooie palm. :)

Afbeelding

zijn zuster is iets groter maar heeft een volledig andere kroon (vorm)...
Afbeelding

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: trachycarpus wagnerianus uitplanten

Berichtdoor jonas op 06 sep 2009 23:44

Hallo ,Kristof P

Als ik jouw wagnerianussen bekijk word ik een beetje :oops: ( je moet ergens beginnen hé), hoelang doe je er zo over om dat formaat te hebben ? Ik schat zo'n 13 tot 20 jaar of zo!!

Vanaf welke leeftijd kan je zien dat het om een mannelijke of vrouwelijke plant gaat ?
Wanneer mijn wagnusjes geplant zijn in't voorjaar kan ik beter zorgen voor een dakje of zo tegen de veelvuldige regen mocht het nodig zijn.


Ben je ook niet van West-Vlaanderen of zo ? Bedankt voor de tips

Groeten Jonas ;)
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes

Re: trachycarpus wagnerianus uitplanten

Berichtdoor arpad veldhuis op 07 sep 2009 06:49

en je moet uitkijken als je ze in de pot laat dat de vorst eerder bij de wortels komt

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: trachycarpus wagnerianus uitplanten

Berichtdoor Christophe op 07 sep 2009 06:51

arpad veldhuis schreef:en je moet uitkijken als je ze in de pot laat dat de vorst eerder bij de wortels komt

gr arpad

Owja, precies. Dat was ik er vergeten bij vertellen. De potten moeten in de winter uiteraard naar binnen. Dat zou ik niet riskeren om ze zo (bij hele lage temperaturen) in pot buiten te laten staan. Ik ging ervan uit dat je de potten binnen zou zetten omdat je ze nog niet in de volle grond geplant hebt, vandaar ... ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: trachycarpus wagnerianus uitplanten

Berichtdoor jonas op 07 sep 2009 15:04

Ik ging ze zowiezo mooi binnenzetten tegen de eerst komende vrieskou en zeker en vast mijn musa's.

Dank voor de tip.

Jonas
jonas
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 15 mei 2009 15:29
Woonplaats: Diksmuide (centrum)
0 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten