Arenga pinnata of sacharifera

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Arenga pinnata of sacharifera

Berichtdoor Bastiaan op 17 sep 2011 00:12

Op mijn zoektocht naar een hi_res afbeelding van de suikerpalm Arenga pinnata surfde ik tegen het onderstaande beeld op.

Afbeelding

Dit is volgens de omschrijving een Arenga sacharifera. De Wikipedia (EN/NL) geeft echter aan dat de Arenga sacharifera een synoniem is voor de Arenga pinnata

Ik heb echter begrepen dat de soort op de afbeelding hierboven NIET de Arenga pinnata. Wat deze toch zou moeten zijn in het geval de sacharifera werkelijk een synoniem is.

Is er een palmkenner die mij hier meer duidelijkheid over kan geven?

Gr. B.
Willie Smits restores a rainforest: TED talk
Bastiaan

0 bedankjes

Re: Arenga pinnata of sacharifera

Berichtdoor orinoco op 17 sep 2011 11:13

Hallo Bastiaan,

Arenga saccharifera is inderdaad de oude benaming voor Arenga pinnata.De soortnaam saccharifera verwijst naar sacharine,een (kunstmatige) zoetstof als vervanger voor suiker.
Arenga pinnata is inderdaad de belangrijkste bron van palmsuiker,maar er zijn een flink aantal andere palmsoorten waarvan ook palmsuiker gewonnen wordt.De bekendste daarvan zijn Borassus flabellifer en Cocos nucifera.
Wat betreft de afbeelding: dergelijke oude lithografiën (met name die van meer dan honderd jaar oud) zijn lang niet altijd even "natuurgetrouw".
Wat vooral opvalt op dit litho zijn de spitse bladpunten welke je doorgaans alleen maar vind op zaailingen en zeer jonge planten.Bij oudere planten zijn deze niet spits,maar zien er een beetje "afgekloven" uit.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Bastiaan op 17 sep 2011 21:50

Dag Ben, dank je voor de mooie beschrijving.

De Gula Java (of Djawa) komt van de Cocos nucifera. De palmsuiker van de Arenga palm staat (in Indonesie) bekend als Gula Aren. Van de andere soort heb ik nog niet gehoord.

Hier kan je wat info vinden over de productiviteit van de Arenga suikerpalm. Om deze reden ben ik ook op zoek naar een representatieve en min of meer lithografische afbeelding van de Arenga pinnata. Voor promotiedoeleinden. Mocht je weten waar ik er een vinden kan dan hoor ik dat graag.

Thanks!
Bastiaan

0 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 17 sep 2011 22:58

Hallo Bastiaan,

Op het web zijn maar weinig lithografiën e.d. van de Arenga pinnata te vinden.
Ik kwam nog wel de onderstaande schets tegen.Interessant,omdat hij afkomstig is van niemand
minder dan Alfred Russel Wallace,de bekende ontdekkingsreiziger en schrijver van het
prachtige boek "The Malay Archipalago".

Groet,Ben
Bijlagen
sugar palm from celebes.jpg
sugar palm from celebes.jpg (75.23 KiB) 2737 keer bekeken
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Bastiaan op 21 nov 2011 15:46

Dag Ben, ja sorry nog een wat HELE late reactie... Voor een vraag over vanille kwam ik hier weer terug en zag dat ik nog niet had gereageerd. Bedankt dus bij deze, voor het meedenken.
Groet, Bas
Bastiaan

0 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen