Enkele palmpjes aangeplant

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Enkele palmpjes aangeplant

Berichtdoor Hitch op 24 apr 2013 08:25

Gisteren toch maar de knoop doorgehakt en mijn Jubaea chilensis, één van mijn 2 grote Livistona decipiens, Livistona australis en de Butia capitata uitgeplant. Allen zullen verwarmd worden komende winter maar daar wil ik nu ff niet aan denken. ;)
Bijlagen
DSC01170-800.jpg
DSC01170-800.jpg (80.41 KiB) 3921 keer bekeken
DSC01172-800.jpg
DSC01172-800.jpg (88.81 KiB) 3921 keer bekeken
DSC01171-800.jpg
DSC01171-800.jpg (94.04 KiB) 3921 keer bekeken
DSC01173-800.jpg
DSC01173-800.jpg (89.81 KiB) 3921 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Re: Enkele palmpjes aangeplant

Berichtdoor JmC4c op 24 apr 2013 08:27

Groot gelijk laat de winter nog maar uit de gedachten.
Geniet van je nieuwe aanplant, Hitch :thumb_up:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 apr 2013 08:49

Wees maar zeker dat ik ervan geniet! Heb deze jongens al enkele jaren in kuip gehouden maar ik MOET plaats maken in de serre want wil niet meer meemaken hoe het er deze winter aan toeging. Vorige winter heb ik dan voor het eerst geëxperimenteerd met bijverwarming op uitgeplantte planten en dit is danig goed meegevallen zodat ik het erop waag. Al wat ik nu geplant heb (buiten de Livistona australis) heb ik vroeger ook al geprobeerd met gewone bescherming zonder bijverwarming en dit mislukte schromelijk.
Straks ga ik er wel nog de oudere verdroogde bladeren afhalen. Zit ook nog met 1 Washingtonia filifera van 6 jaar welke ik uit zaad gekweekt heb die eigenlijk ook nog de grond in moet maar ik twijfel toch nog...
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 24 apr 2013 08:58

Washingtonia; deze wil ik ook ooit uitplanten, heel knap trouwens.
Op het forum zie ik wat mogelijk is mits bijverwarming, en natuurlijk laat dit me watertanden om verder te gaan van aanplant van verscheidene soorten palmen.
Ja, de serre geraakt vlug vol er is dan ook zo'n aanbod exotische planten :tong:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor erna op 24 apr 2013 09:03

Ze zullen in de volle grond zeker sneller en beter groeien dan in kuip.
Hier heb ik hetzelfde probleem, de serre zit eivol, er zullen hier ook nog verschillende planten de grond ingaan, oa. een beschorneria, en voor de rest zoveel mogelijk weg, waarbij ik vooral reken op de Opentuinen.
De washigtonia filifera zou ik niet aan twijfelen, mits wat bijverwarming lukt dat heel goed, heb zelf eentje in de tuin staan.

Inderdaad, geniet er maar van !

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 apr 2013 09:28

Ja ik denk dat ik er vandaag eens een goed plaatsje voor ga zoeken. Groei in kuip valt me wat tegen na 6 jaar.
Heb sinds vorig jaar ook een Beschornia, heb er verdorie lang naar moeten zoeken voor ik een betaalbaar exemplaar op de kop heb kunnen tikken maar deze houd ik toch maar liever in kuip. Heb er dan ook maar eentje van en dan ga je niet snel aan het experimenteren.
Dit jaar ga ik ook voor het eerst mijn serre in de zomer gebruiken wat inhoud dat er enkele planten gewoon in gaan blijven staan. Deze vertoonden in de voorbije jaren amper tot geen groei buiten. Arenga engleri is er zo eentje en dan mijn pas aangekochte Sabal texensis, Rhapidophyllum hystrix, Trachycarpus princeps, Papaya's, een grote Yucca rostrata die maar geen wortels wil aanmaken (heb ik al 3 jaar!), mijn andere grote Livistona decipiens en nog wat andere planten die het buiten toch niet echt denderend deden in onze zomers. Ook dit is een experiment want in de zomer durft de t° in de serre serieus oplopen tot in de 40° maar ik denk dat deze planten dit juist nodig blijken te hebben. Ik ga wel goed de waterhuishouding in het oog moeten houden opdat ze niet uitdrogen. We zullen zien.
Mijn grote Sabal minor in volle grond sinds vorig jaar heb ik net iets te vroeg uitgepakt vrees ik en deze heeft extreem veel last gehad van de NO wind die de tuin een tijd geteisterd heeft. Gevolg is dat hij geen enkel blad (van de 3) meer over heeft, alles was door en door verdroogt. Zelfs de opkomende speer die lichtjes was gaan openen is totaal verdroogt. Verdomd jammer voor een zo traag groeiende palm. Kijken wat hij er dit jaar nog van gaat terecht brengen. Ook mijn Olijfboom heb ik te vroeg uitgepakt en deze heeft nog flink wat vorst gehad wat ik helemaal niet meer verwacht had. Alle blaadjes (op een paar na) zijn bruin nu. Stom van me, deze deed het perfect in zijn bescherming. Alleszins weer wat bijgeleerd en dan met name dat ik voorzichtiger en vooral geduldiger moet zijn. :roll:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 24 apr 2013 15:36

Mooie palmen hoor. Geniet ervan ;)
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 apr 2013 17:18

En de Washingtonia staat nu ook in de volle grond. Daar oogt hij meteen beter dan in een kuip moet ik zeggen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rico op 24 apr 2013 20:35

Je hebt heel wat moois in de staan! :thumb_up:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor MarkDV op 24 apr 2013 21:33

mooi mooi, ziet er top uit, maar je mag wel wat meer spaarzaam zijn met de slakkenkorrels, wat een hoop korrels rond elke plant :lol:

groetjes
MarkDV

5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen