Foxtail

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Foxtail

Berichtdoor trance236 op 29 maart 2014 11:08

Hallo palmvrienden,

ik heb een foxtail palm als klein boompje.
maar ineens worden de bladeren bruin ik weet dat deze palm heel sterk is maar waardoor kan dat komen? ik heb hem in palm/mediteranen grond, staat buiten tegen een noordelijke muur waar hij dus weinig wind vangt en toch staat hij een deel van de dag in de volle zon.
het is pas sinds een week en hij staat al een maand buiten. ik heb nog extra bij gemest en water gegeven maar mocht niet baten.
hoop dat jullie ervaring hebben met deze palm en vertellen kunnen wat ik kan doen. :thumb_up:
trance236

0 bedankjes

Re: Foxtail

Berichtdoor s.janssen op 29 maart 2014 11:21

Een foxtail (Wodyetia bifurcata) is een echte tropische palm en zeker nu veel te vroeg om buiten te zetten. Snel binnen halen dus!

Mijn ervaring is dat deze palm het beste doet op een zonnige plek in huis, mocht je hem toch buiten willen zetten doe dit dan pas eind mei als de koude nachten voorbij zijn.

Je bruine bladeren is een combinatie van te vochtig en te koud.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 29 maart 2014 13:00

het is pas sinds een week en hij staat al een maand buiten

Heb je geen nachtvorst gehad in die periode?
Ook kan het bladverbranding door de zon zijn.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor trance236 op 29 maart 2014 13:17

nee ligt niet aan de zon, dat weet ik zeker.
verder hebben we wel wat nachtvorst gehad, wat ik op andere sites vond is dat het een hele sterke palm is en ook wel redelijk tegen nachtvorst kan, overigens is hij nog niet zo heel groot, 70 a 80 cm.
ik zal hem binnen gaan zetten, hopend dat hij het goed doet en dat hij over 2 jaar als hij ongeveer een meter is ofzo toch naar buiten kan.
ik heb meer palmen buiten gezet en dat gaat prima nu.
1 washingtonia robusta van 30 cm
1 Phoenix rupicola van 1m 60
1 chamaerops humilis (die net aan zijn 2e blad begint, en die staat nu ook een maand buiten en die groeit als kool)
en nog 1 ben ik de naam even van kwijt ook een zaailing.
en binnen heb ik 1 brahea sp. die doet het ook goed.

heeft verder iemand nog tips over de Wodyetia bifurcata iemand die hem ook buiten heeft met 1 van oudere leeftijd?

mvg. Kevin
trance236

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 29 maart 2014 13:52

Hoi, dit zijn niet de makkelijkste palmen, er van uit gaan dat die over een jaar een meter hoog is lijkt mij meer een wens dan realiteit! Denk dat de overgang van binnen naar buiten [te koud en de volle zon] te veel van het goede is geweest, ze moeten langzaam wennen aan zon en kou, succes.
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 29 maart 2014 14:00

De Foxtail is een zone 10 palm en dat soort palmen zou ik als de wiederweerga naar binnen halen als het journaal ook maar even (nacht)vorst voorspelt.

Helemaal als het nog een zaailing is. Voor een Wodyetia is 70 cm nog een zaailing.

Zone 10 palmen (deze bv. of een Bismarckia, een Copernicia enz.) kun je wel in leven houden in Nederland, mits je ze niet aan koude blootstelt. Al bij 3-4 graden begint het heikel te worden. Vanaf mei dus pas naar buiten en in okt-nov. weer naar binnen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 29 maart 2014 14:56

Geen makkelijke palm, heb er twee gehad en allemaal naar de palmenhemel...
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 29 maart 2014 15:52

Ik heb er van verschillende leeftijden staan ,zaden meegenomen van vakantie op Cuba en indonesie.
Alleen onder warme omstandigheden groeien ze en maken 2 bladeren per jaar bij.Heb je ze koud staan dan groeien ze nauwelijks of staan stil.Ben het met jullie eens dat het geen makkelijke is.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 29 maart 2014 22:59

hallo trance236
hier paul even, de foxtail die bij mijn staan , gaan nog zeker niet naar buiten, ze zijn nog klein hier , ik hoorde hier en daar dat het snel groeiende palmen moeten zijn, ik denk dat dat misschien is als het groter is, wandt nu pas gaan ze bij mijn groeien, het heeft wel bijna 2 jaar geduurd, ik heb ze uit suriname mee gebracht en daar ook enkele gelaten, wel , het vreemde was dat ze daar nog kleiner waren gebleven dan hier in koud nederland,wel overwinter ik ze binnen in huiskamer, nu staan ze in de kas, en beginnen te groeien,en ja, ze kunnen iets aan vorst hebben ,maar dat bij grote exemplaren, de kleine zeker niet, en volle zon is goed voor ze , maar kijk wel uit als ze heel lang binnen hebben gestaan, dat ze wel even langzaam aan zon moeten wennen, anders is er een kans dat toch je bladeren verbranden en bruin worden en verdrogen, het verbranden gaat sneller dan je denkt, en je heb het niet altijd meteen in de gaten , maar pas als het te laat is , dus ik denk eerder daar aan, de driehoeks palm gaat een pak sneller, maakt speer na speer, kan ook wat vorst hebben , en die heb ik een heel stuk koeler overwinterd, nou ja, winter,, m.v.g. paul :thumb_up:
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor trance236 op 30 maart 2014 02:33

Bedankt voor de reacties, heb hiervan zeker geleerd dat het geen makkelijke is, vond het al zo raar omdat het een stevige hoort te zijn, en veel wind kan hebben en lichte vorst, dacht ooh die nachtvorst valt dan reuze mee maar toch niet, wel grappig dat de andere zaailingen daarintegen gewoon heel goed gaan buiten, vooral die chamaerops humilis, begint net aan de 2e blad en groeit sneller buiten dan binnen zelfs met die vorst. Nogmaals bedankt, zal voor ik een nieuwe haal wel eerst hier kijken ipv andere sites :)
trance236

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen