Aanplant op zware kleigrond.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Aanplant op zware kleigrond.

Berichtdoor Tosaman op 04 feb 2015 14:05

Eind maart ga ik verhuizen, en daar heb ik eindelijk ruimte om eea in vaste grond te planten. Maarrr...die vaste grond is een dikke laag zware klei (wellicht 1 1/2 tot 2 meter dik...).
Nu heb ik met de zoekfunctie 'kleigrond' opgezocht, en kom diverse topics tegen waar zijdelings over kleigrond wordt gesproken, maar niet echt een kleigrond-topic. Vandaar.
Met de volgende planten wil ik graag experimenteren:

T.wagnerianus
T.fortunei
C.humilis
en misschien P.theophrastii 'Golkoy"

Tuin is op het zuid-westen gesitueerd, op nog geen 50meter van het Markermeer, enigzins beschermd dmv een coniferen-haag en wat elzen.
Welke aanpassingen (of juist niet) moet ik doen om tot redelijke/goede resultaten te komen?

Gr.
Robert
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Re: Aanplant op zware kleigrond.

Berichtdoor erna op 04 feb 2015 17:18

hallo Robert,

Bij ons is het ook zware klei, en al deze planten doen het zeer goed. Ik heb wel een gewone ph. Theophrastii ( ik wist zelfs niet dat er var. waren).

Ik wil er wel aan toevoegen dat we draineerbuizen in de tuin hebben, en dat we bij de aanplant een goed grondmengsel gebruiken.
Voor ons is dat : 1/3 goede potgrond, 1/3 vivimus voor heesters, en 1/3 uitgegraven grond. Daarbij nog wat koemestkorrels en lavabrokken.
Op dit mengsel doen onze bomen het uitstekend.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 feb 2015 19:03

Ook hier is zeeklei hoofdbestanddeel. Als de kleilaag erg compact is, is het misschien een goed idee om de bovenste 30 cm van de tuin door te spitten en te vermengen met zand en compost. Je vermijdt daarmee dat regenwater zich in een uitgegraven plantgat verzamelt. Handmatig omspitten is een zware klus, maar het kan ook machinaal zoals hier is gebeurt. De palmen en andere exoten zullen groeien en bloeien op de vruchtbare kleigrond.
Mocht je verwachten dat bij zware regenval het water niet weg kan, graaf daarvoor dan een aantal meanderende greppels waarin het overtollige water terecht kan. Hierin kunnen moerasplanten komen te staan. De overtollige grond kun je gebruiken om de palmen e.a. hoger te planten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 04 feb 2015 20:00

Maar Erna en Draco, hoe diep graaf je eea uit? De stammetjes van bv de wagnerianus zijn ongeveer 50cm, die van de C.humilis ongeveer 20cm. Die van de fortunei en theophrastii nog kleiner. Het is zeker wel verstandig om een soort heuveltje te maken bij iedere aanplant??
Oja, de P.theophrastii "Gölköy" is de Turkse variëteit, groeit in een vallei in de buurt van Bodrum en zou erg waterbestendig te zijn (dit door regenval aldaar). Het schijnt dat ze daar regelmatig met een gedeelte van de stam onderwater staan. :o

De hele tuin omspitten is onbegonnen werk; deze is bijna 6500m2 groot, bovendien komen mijn paarden daar ook op te staan. Dus wil ik een stuk van ongeveer 400m2 reserveren om wat aan te planten.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 04 feb 2015 21:15

Ik zit ook op de klei en maak de plantgaten een stuk groter, vermeng compost en potgrond of zand met de klei en plant de planten daarin.
Ik moet wel zeggen dat mijn tuin lagen heeft, zodat ik de planten naar waterbehoefte kan planten (bovenin de planten die droog willen ect)
We hebben in Groningen ook op de klei gewoond en hadden daar ook paarden, leuk als ze in de klei gaan rollen, zeker met regen, krijg je toch een heel ander paard terug als wat je buitenzette. :lol:
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 feb 2015 21:37

Bij de aanplant van palmen maak ik de plantgaten 2 x zo diep en breed als de kluit. Als het grondmengsel goed drainerend wordt gemaakt, heb je vooralsnog geen last van stagnerend water. Je kunt ook een vijver uitgraven en de vrijgekomen grond gebruiken voor ophoging van het perceel waar de exoten komen ?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 04 feb 2015 22:45

Ik teel zelf ook op zware kleigrond in Veurne zal Erna wel weten :). En ik heb de volledige grond gehouden maar ook goeide dcm potrgrond in het gat wel enkel wat bloedmeel en kali. verder een heel klein beetje koemest en wat turf redelijk wat voor de bodem structuur en wat veel zand(rivier) bij de palmen en de grassen verder wat bijmesten van plant tot plant en alles gaan eigenlijk super. De Chamaerops humilis hebben heel graag kleigrond en de phoenix gaat ook al 2 jaar mee op die grond zonder al te veel bescherming.
Verder kun je kijken op viewtopic.php?f=49&t=11018

Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor erna op 05 feb 2015 10:09

hallo Robert,

We graven , zoals Marjanne zegt, een groter en dieper plantgat, en de bodem onderaan goed losmaken.
Iets hoger planten kan geen kwaad, maar zeker niet te hoog. Wij hebben een ph. canariensis op een heuveltje gezet, en in de zomer is het moeilijk water geven. Het water loopt er gewoon af.

Bij aankoop van sommige planten zit de kluit ook vaak in harde klei..

groetjes,
Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 feb 2015 10:53

Op zich is klei een plus voor je tuin, vanwege de vruchtbaarheid, als het niet zulke drainage problemen zou geven. Veel exoten kunnen niet tegen een teveel aan vocht. Zie hier het probleem met een tuin op kleigrond.

In bebouwde omgeving is de bovenlaag van de grond vaak al bewerkt om de drainage te verbeteren. Probleem is dat de zandlaag pas begint op 15m diepte en dat grondwater al op 1m zit. Je krijgt dus nooit alle klei in je tuin weg en het grondwater geeft van zichzelf op klei al te veel natheid aan je tuin (kwel).

Enige oplossing is hoogteverschillen aan te brengen in je tuin en afvoergreppels te graven voor het overtollige regenwater. Merk je dat er plassen en poelen in je tuin blijven staan na een hevige regenbui, dan kun je beter geen exoten aanplanten, is mijn idee (of slechts de vochttolerante soorten).

Maar zoals gezegd, klei heeft ook veel pluspunten. Ik heb een tijd bij Arnhem op rivierklei gewoond en hoefde daar nooit bemesting te geven. Alles schoot van zichzelf omhoog. Ik stond er met mijn handen in de zakken naar te kijken.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 feb 2015 16:41

"een tuin op 50 m van het Markermeer' betekent waarschijnlijk dat onderdijks kwelwater een rol speelt. Ik neem aan dat daarvoor een voorziening is in de vorm van afvoersloten die uitmonden in een poldervaart of boezem? Gegraven greppels kun je daar wellicht op aan laten sluiten. Onze tuin op zeeklei is een geïsoleerd systeem, het grondwater is regenwater zonder een externe afvoer. Daarom heb ik gezorgd voor tijdelijke waterberging in de vorm van greppels en de vijver. De bovenste 30-50 cm grond is duchtig bewerkt. Daaronder ligt een hard en droog kleipakket van 2 m, dat geen water doorlaat. Het grasveld dat als uitgangspunt diende voor de tuinaanleg stond voorheen geregeld blank.
Onnodig te zeggen dat watergeven hier vrijwel nooit nodig is, jonge aanplant uitgezonderd.

@GHP "In bebouwde omgeving is de bovenlaag van de grond vaak al bewerkt om de drainage te verbeteren".
Bij nieuwbouwprojecten wordt de (klei)grond eerst deels afgegraven en daarna voor de oplevering teruggestort. Onze vorige woning zat op riverklei (Kromme Rijn). Van drainage was bij oplevering geen sprake en de vette klei bleef hardnekkig aan je laarzen plakken. Ergerlijk was ook dat ik bij ons hoekhuis (...) op plantdiepte allerlei bouwafval zoals puin en al dan niet lege cementzakken aantrof tot een complete schoorsteen toe. Door veel compost aan de grond toe te voegen kwam de aarde tot leven en was het afwateringsprobleem na een paar seizoenen vrijwel over dankzij een rijke populatie regenwormen.
Bijlagen
waterberging.jpg
waterberging.jpg (246.82 KiB) 7450 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 05 feb 2015 17:09, in totaal 5 keer bewerkt.
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen