Welke zaden kopen?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Welke zaden kopen?

Berichtdoor tester op 19 sep 2016 03:00

Beste forum vrienden,
Binnenkort zal ik weer wat zaden bestellen om nog eens een kweekje te doen. Thuis heb ik al 3 mooie washingtonia filifera's staan maar dat is elke winter een gesleur om die potten binnen te krijgen maar aangezien ze niet tegen ons klimaat kunnen moet ik wel. Nu kwam mijn nicht onlangs op bezoek en vertelde ze dat ze wel een palm zou willen om op haar terras te zetten. Toen heb ik haar belooft er 1 tje te kweken maar er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden daarom zou ik jullie hulp willen inschakelen. De palm moet zoizo winterhard zijn in ons Belgische klimaat, verder zal de palm over geen enkele bescherming beschikken geen dakje geen plastiek er rond niets dus gewoon in een ruime pot op de terras. Dus met andere woorden ik ben op zoek naar een taaie palm dat vanalles kan verdragen en tog x aantal jaar in een fraaie pot kan vertoeven. Hopelijk kunnen jullie mu enkele soorten opsommen en zo mij helpen de juiste keuze te maken. Misschien is het ook handig om bij jullie ideetjes enkele voor en nadelen op te sommen zo beschik ik tog over de juiste informatie van jullie kwekers zelf en hebben vele andere mensen er ook nog iets aan.

Met vriendelijke groeten,

Tester ;)
tester

0 bedankjes

Re: Welke zaden kopen?

Berichtdoor eddy21 op 19 sep 2016 06:45

het lijkt mij dat elke palm in een pot/kuip beschermt moet worden ,anders gaat de gehele pot met inhoud bevriezen
wel heb ik vier trachy's in de volle grond staan zonder bescherming en staan er al jaren prachtig bij dat zou wel kunnen
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor draco op 19 sep 2016 11:03

Palmen in kuip zijn kwetsbaar omdat de wortels weinig vorst verdragen. Trachycarpus en Chamaerops zijn bestand tegen vorst (> -9°C) als de temperatuur overdag boven nul is. Bij verwachte nachtvorst omwikkel ik de kuipen met een oude deken of een fitnessmat. Het loont de moeite om minimaal te beschermen, anders kun je er beter een plastic palm neerzetten. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor derfske op 19 sep 2016 20:28

de palm die het sterkste is en waar je het minst omkijken aan hebt is een trachycarpus fortunei.. liefst in de volle grond. en als ze klein zijn zijn ze natuurlijk gevoeliger..

persoonlijk koop ik geen zaden meer.. duurt echt jaren voordat het wat is.. beter koop je wat kleine palmpjes met al wat stam .. dat duurt alsnog 7 jaar voordat deze een meter stam hebben
zie hier...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie/2012/08/leeftijd-groei-palm/

en voor 15 euro heb je al palmpje met wat stam.. maarr... is maar wat je wilt natuurlijk
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

50 bedankjes

Berichtdoor Rob op 19 sep 2016 21:26

HI tester,

Met je wensenlijstje haal je wel alle fun eruit... ;) Eigenlijk is in pot buiten geen enkele palm echt gegarandeerd wintervast. Zelfs Trachycarpus niet. In volle grond heeft ie een goede kans, maar in pot zijn ze meer kwetsbaar.
Mocht je bereid zijn de pot te verhuizen naar een garage of een in ieder geval niet al te natte/koude omgeving dan kan er meer.

Zeker als je kiemings ervaringen nog beperkt zijn tot Washingtonia: koop gewoon een zak Trachy zaden en probeer het. Ze zijn goedkoop en redelijk betrouwbaar (en het is gewoon fun ook!).

PS: geduld is wel iets wat je met deze hobby vanzelf leert btw...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor derfske op 22 sep 2016 13:26

heeeel veel geduld :p maar idd. is maar wat je zelf wilt
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

50 bedankjes

Berichtdoor Cheela1982 op 29 sep 2016 13:19

Beste Tester,

Ik heb toevallig voor mijzelf een palm op het oog die tot -15 graden winterhard is., de Jubaea chilensis.

Deze uiterst zeldzame winterharde palmboom komt uit Chili. In zijn natuurlijke leefomgeving waar het vaak erg droog is, is het een langzame groeier die op den duur een enkelvoudige massieve stam vormt. In cultuur in Chili groeit een jubaea veel sneller tot wel 20 cm en 8 bladeren per jaar. Er groeien al oude exemplaren in Frankrijk en ook in Locarno staat een indrukwekkend exelmplaar. De laatste strenge winters in Frankrijk doorstonden deze jubeae chilensis zonder problemen. In Nederland staat een 8 meter hoge palm in Weert. Van juni tot november maakte deze pas geplante palm reeds vier bladeren aan. Het verwachte groeitempo in Nederland ligt rond de 10-15 cm per jaar. Een redelijke plant heeft dan ook een winterhardheid tot - 15 graden. Er zijn reeds gevallen bekend waar een jubaea chilensis 18 graden vorst heeft doorstaan. Een volwassen plant met een stam van 3 meter is al snel 60 tot 100 jaar oud. De dikke stam en de tot 8 meter grote kruin van de jubea zijn een lust voor het oog

Bron: http://www.zadengigant.nl/jubaea-chilen ... zaden.html
Cheela1982

10 bedankjes

Berichtdoor derfske op 01 okt 2016 20:02

als je voor een veder palm gaat zou ik voor een zeldzamere soort gaan. de jubaea krijg je op veel plekken te koop. dus heel zeldzaam is hij niet..

ik zou dan voor een hybrid soort gaan.bijv. jubaea x syagrus romanzoffiana
jubaea voor de winterhardheid en de syagrus voor de enorme groei snelheid. dan krijg je een snelle veder palm die toch -10 -12 aan kan

zou je wat sterkere palm qua kou willen dan heb je ook nog een dubbele kruising: jubaea x syagrus en dan dat weer met een jubaea

ook heb je kruisingen met butia en syagrus of butia met jubaea

maar persoonlijk vind qua eigenschappen de bovenste 2 de mooiste
derfske

50 bedankjes

Berichtdoor Cheela1982 op 01 okt 2016 21:57

Oh, 'n leuk verkooppraatje dus.... :roll:

Enig idee waar de zaden van die hybride te koop zijn Derfske?
Cheela1982

10 bedankjes

Berichtdoor Rob op 02 okt 2016 00:06

De beste keuze blijft Trachycarpus. De enige palm die een redelijke kans maakt in een pot. En dan ligt het aan de locatie en potmaat hoe veel kans. Als die in de Ardennen staat in een 3L pot, dan is ie ook geen lang leven beschoren.

Als je dan echt een vederpalm zoekt dan is een "gewone" Jubaea relatief gezien de beste keuze denk ik.
Let wel: daar gelden dezelfde regels: als ie in pot buiten blijft zonder bescherming dan is ie vroeg of laat echt gezien. Een natte winter met een paar nachtjes -8/-10° met een nachtje sneeuw doet veel schade aan een potplant.
Dit geld ook voor alle hybrides btw - er is geen enkele hybride die een -12° aan kan in pot met alle nattigheid op een terras.

Komt nog bij: Hybrides zijn behoorlijk lastig te verkrijgen (en meestal nogal prijzig). Een Butiagrus gaat nog wel lukken, maar die is echt niet harder dan -10/-12° - en zeker niet in pot.
Als je net begonnen bent met Washingtonia en Phoenix kiemen dan zijn er nog zon 3000 "gewone" pure soorten te kiemen. Al die hybriden, hoe interessant ze ook zijn, zou ik niet als experimenteel voer gebruiken. De ervaring doe ik dan liever op met een gewone Jubaea of Butia.

Mijn advies: Trachycarpus. Als container naar binnen zou kunnen (garage/schuur of zo), dan Jubaea in houten bak op wieltjes.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen