Hoe vaak raad jij aan om te strooien met langzaam opneembare korrels? Eens in de 8 weken?
Ik denk dat korrels strooien rond de plant weinig effect heeft. De oplosbaarheid is bij korrels -vooral bij Osmocote- te gering om via het regenwater bij de wortels te komen. Dan zou je de korrels bij de wortels iedere keer moeten ingraven, maar dat is niet aan te raden. De kans is daarbij groot dat je de wortels beschadigt. Ook spoelen die korrels gewoon alle kanten op als je ze gewoon naast de palm legt. Een flink regenbuitje en jouw dure korrels liggen bij de buren.
Ik denk dat de vloeibare methode toch het beste is voor palmen in de tuin. Ook ik heb in Ermelo al mijn palmen op zandgrond staan. Ik geef ze 2 maal in het groeiseizoen een halve fles vloeibare plantenvoeding, aangemengd met lavameel en gelengd met water. Dat giet ik langzaam rond de palm in de grond en het groene goedje zakt zo naar de wortels toe.
Uiteindelijk spoelt deze methode natuurlijk ook weg. Maar de voeding zakt op deze manier diep in de bodem en bereikt zo ook de onderste wortels.
Ik heb er prima resultaat mee en was vorig jaar verrukt over hoe mooi groen en gezond de bladeren er uit kwamen te zien.
Ik heb in de tuin een grote fortunei, een Naini Tal, een middelgrote Waggie, een opkomende New Form hybride en sinds vorige week ook een Nova Green Form. Ik mest ze allemaal op dezelfde manier bij. Het kost je vrijwel niks en je hebt er prima resultaat mee. Ik ben er zo tevreden over dat ik het ook bij mijn andere exoten ga toepassen.