Trachycarpus in Nederlandse grondsoorten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus in Nederlandse grondsoorten

Berichtdoor daniell op 02 nov 2016 17:03

Ik vraag me al een tijdje af in welke grondsoort van Nederland een Trachy het beste groeit. Ik verwacht zandgrond. Zouden we kunnen stellen dat een zandgrond van nature al gedraineerd is? Hoe zit dat met veen en kleigronden? Hoe zou je daar een Trachy in kunnen planten, als dat al mogelijk is?
daniell

6 bedankjes

Re: Trachycarpus in Nederlandse grondsoorten

Berichtdoor draco op 02 nov 2016 23:21

In Amstelveen (what's in a name) staan meerdere Trachycarpus fortunei in het veen te blozen.
Bijvoorbeeld in de Botanische Tuin Zuidas voorheen de Hortus VU. Ook achter het tuincentrum Konijnenburg staat een groot exemplaar van de bedrijfseigenaar. Bij veengrond is van belang dat de grondwaterstand niet te hoog is. In bebouwde gebieden is deze vaak eerder te laag dan te hoog als gevolg van bemaling. Deze ontwatering is de oorzaak dat de grond inklinkt waardoor huizen en wegen verzakken. Kenmerkend voor veen is verder dat het weinig voedingsstoffen bevat en een lage zuurgraad heeft, maar dat is makkelijk te verhelpen.
Met klei heb ik de ervaring dat Trachycarpus daar prima op groeit mits de grond goed wordt bewerkt, zodat deze goed drainerend is en niet voortdurend kleddernat waardoor de wortels verkommeren door gebrek aan zuurstof. Klei is rijk aan voedingsstoffen en blijft lang vochtig als gevolg van het grote waterbufferend vermogen. Zandgrond daarentegen houdt slecht water vast en voedingsstoffen worden door de regen uitgespoeld. Klei vermengd met zand (bijvoorbeeld zavel) is daarentegen een uitstekende combinatie.Vooral als het ook nog rijk is aan organische stoffen waardoor het bodemleven wordt bevorderd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor daniell op 03 nov 2016 19:35

Interessant. Dus hoe ironisch ook, bij veengrond in bewoonde gebieden is drainage nog veel minder noodzakelijk! Ik wil zelf volgend jaar in een zure bosgrond (zandgrond) Trachyzaailingen planten. Ik vroeg me af of het echt noodzakelijk was om die grond met steentjes te draineren of dat deze zo al doorlatend genoeg zou horen te zijn. Het veiligste is natuurlijk hele nieuwe grond er in doen. Maar daar heb ik niet altijd zin in. Vruchtbaarheid boeit me niet. Dat is met wat mest gemakkelijk te verhelpen. :lol:
daniell

6 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 28 nov 2016 04:53

daniell schreef:Interessant. Dus hoe ironisch ook, bij veengrond in bewoonde gebieden is drainage nog veel minder noodzakelijk! Ik wil zelf volgend jaar in een zure bosgrond (zandgrond) Trachyzaailingen planten. Ik vroeg me af of het echt noodzakelijk was om die grond met steentjes te draineren of dat deze zo al doorlatend genoeg zou horen te zijn. Het veiligste is natuurlijk hele nieuwe grond er in doen. Maar daar heb ik niet altijd zin in. Vruchtbaarheid boeit me niet. Dat is met wat mest gemakkelijk te verhelpen. :lol:

Beter wat klei door spitten. Zandgrond is van nature arm en erg goed drainerend!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor daniell op 21 maart 2017 03:12

De palmen zitten er in. Ik heb voornamelijk de zandgrond zelf gebruikt. Beetje vermengd met mediterraanse potgrond. Ik heb verder wat compost/turfstrooisel op de bovenlaag gelegd. Onmiddellijk ziet de grond er donkerder uit. Is dit een goed alternatief voor klei? De Rhododendrons ernaast zullen het vast ook fijn vinden. :lol:
daniell

6 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 21 maart 2017 10:12

Bij zandgrond is het van belang dat je om de paar maanden de palmen goed bijvoedt. Hou je dat een beetje goed bij, dan krijg je op zandgrond een goed resultaat. De meeste palmen houden niet van natte voeten. Met zandgrond heb je daar weinig last van.

Zo geef ik een Jubaea op de Veluwe meer kans dan een Jubaea in Zoetermeer. Kwestie van drainage. Das logies.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor daniell op 21 maart 2017 17:56

Gouden HandPalm schreef:Bij zandgrond is het van belang dat je om de paar maanden de palmen goed bijvoedt. Hou je dat een beetje goed bij, dan krijg je op zandgrond een goed resultaat. De meeste palmen houden niet van natte voeten. Met zandgrond heb je daar weinig last van.

Zo geef ik een Jubaea op de Veluwe meer kans dan een Jubaea in Zoetermeer. Kwestie van drainage. Das logies.

Bedankt voor de interessante informatie. Momenteel heb ik de trachy dus in zandgrond staan, zonder drainage ofzo. Volgens mij is zandgrond zelf goed genoeg. En een laagje compost er bovenop. Dat stelt een Trachy toch wel op prijs? Ik hoor vaak dat zandgrond alleen namelijk te arm is. Dus strooide ik er wat compost overheen. Je hoort overal mensen over dure dingen praten zoals lava of terracottem. Terwijl compost hetzelfde effect geeft. Klei spitten had geen zin meer, aangezien hij al in de grond zit en ik de wortels niet wil beschadingen. Hoe vaak raad jij aan om te strooien met langzaam opneembare korrels? Eens in de 8 weken? Ik maak mij persoonlijk meer zorgen over dat ik hem wel erg tussen twee laurierstruiken heb geplant. Maar ik wilde heb niet te veel naar voren planten omdat de grond daar harder en problematischer is om te bewerken (luiheid). De grond tussen de lauriers voelt luchtiger aan. Het is de pure zandgrond waar de laurier en rohododendron's al jaren zonder problemen in groeien. Daarnaast geven de laurierplanten beschutting. De grond is daar nooit bevroren in de winter, terwijl iets ervoor de grond dat wel is. En ergens heb ik zoiets van die lauriers passen zich maar aan :lol: Ik snoei ze wel bij zodat de trachy er tussendoor kan. De zon komt er recht op, dus de bladeren zullen kort en klein blijven en niet te veel ruimte innemen. Ik zie heel vaak Trachy's tegen gevels geplant die zich ook gewoon aanpassen. Ik gok er maar op dat planten slimmer zijn dan we denken. Daarnaast gaat de Trachy sneller groeien dan de Laurier. Ik heb even geen scherpere dagfoto helaas. Deze foto was van voor het compost strooien.
Bijlagen
foto2.jpg
foto2.jpg (23.89 KiB) 6386 keer bekeken
daniell

6 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 maart 2017 18:57

Trachycarpus is praktisch onverwoestbaar en eenmaal gevestigd is geen veeleisende palm. Hier staan ze deels beschaduwd onder bomen en tussen bamboe. Houd er rekening mee dat de omringende planten wedijveren om vocht en voeding.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor daniell op 21 maart 2017 22:12

draco schreef:Trachycarpus is praktisch onverwoestbaar en eenmaal gevestigd is geen veeleisende palm. Hier staan ze deels beschaduwd onder bomen en tussen bamboe. Houd er rekening mee dat de omringende planten wedijveren om vocht en voeding.

Dus extra veel voeden maar, compost + slow release korrels? Zodat ze niet gaan ruziën? :lol:
daniell

6 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 21 maart 2017 22:20

Hoe vaak raad jij aan om te strooien met langzaam opneembare korrels? Eens in de 8 weken?

Ik denk dat korrels strooien rond de plant weinig effect heeft. De oplosbaarheid is bij korrels -vooral bij Osmocote- te gering om via het regenwater bij de wortels te komen. Dan zou je de korrels bij de wortels iedere keer moeten ingraven, maar dat is niet aan te raden. De kans is daarbij groot dat je de wortels beschadigt. Ook spoelen die korrels gewoon alle kanten op als je ze gewoon naast de palm legt. Een flink regenbuitje en jouw dure korrels liggen bij de buren.

Ik denk dat de vloeibare methode toch het beste is voor palmen in de tuin. Ook ik heb in Ermelo al mijn palmen op zandgrond staan. Ik geef ze 2 maal in het groeiseizoen een halve fles vloeibare plantenvoeding, aangemengd met lavameel en gelengd met water. Dat giet ik langzaam rond de palm in de grond en het groene goedje zakt zo naar de wortels toe.

Uiteindelijk spoelt deze methode natuurlijk ook weg. Maar de voeding zakt op deze manier diep in de bodem en bereikt zo ook de onderste wortels.

Ik heb er prima resultaat mee en was vorig jaar verrukt over hoe mooi groen en gezond de bladeren er uit kwamen te zien.

Ik heb in de tuin een grote fortunei, een Naini Tal, een middelgrote Waggie, een opkomende New Form hybride en sinds vorige week ook een Nova Green Form. Ik mest ze allemaal op dezelfde manier bij. Het kost je vrijwel niks en je hebt er prima resultaat mee. Ik ben er zo tevreden over dat ik het ook bij mijn andere exoten ga toepassen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen