Jubaea winterervaring 2011

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Jubaea winterervaring 2011

Berichtdoor Dejagere op 21 feb 2011 15:23

Mijn Jubaea met stamhoogte 58cm heeft tot nu toe geen zichtbare schade opgelopen;Op de koudste dagen kreeg hij verwarming met lichtslang en soms gloeilamp in zijn tent.De temp is minunimum maar tussen -2 ° en -3° geweest.De buitentemp was hier minimum -7,2°.Ik vraag me af hoe het zit met Jubaeas bij andere forumleden.
Dejagere

45 bedankjes

Re: Jubaea winterervaring 2011

Berichtdoor francois eijkhout op 21 feb 2011 18:09

Hallo mijn Jubea stam 10 cm totaal 60 cm heb staat in pot en heb ik alleen met jutte beschermd.
Wel heb ik zoveel mogelijk sneeuw verwijderd nu heb 2speren die zo vast zitten als een huis.
afgelopen tijd zat er aardig de groei in dus ik heb er een goed gevoel over, ik ben wel een positief ingesteld iemand en doe af en toe een schietgebedje anders kreeg ik grijze haren onee die heb ik al .oja ik woon wel aan de kust groeten Francois ;)
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor KRISTOFD op 21 feb 2011 18:54

Hallo,

mijn Jubaea staat al de hele winter buiten en bij de koudste dagen plaats ik er een miniserre
over met een gloeilamp in van max 40 watt en de temp blijft dan mooi rond de 5 graden en ik
heb nog niks van schade.
KRISTOFD

9 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 21 feb 2011 19:08

Hey iedereen, hier minder goed nieuws. :(

Ik had er eentje van zo'n 60cm planthoogte, aan de voet wat schors en bij koude nachten werd hij bij elkaar gebonden en vliesdoek er rond en een bloempot erover tegen het vocht.
Jammergenoeg heb ik er enkele dagen geleden de 2 speren gewoon kunnen uitnemen.
Het is hier geloof ik niet kouder geweest dan -7°C. Het is wel erg vochtig geweest deze winter vind ik, dat zal wel de oorzaak zijn.

Ben benieuwt of deze er nog doorkomt. Iemand ervaringen met jubaea's en het herstel van speerrot?

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 21 feb 2011 21:05

KevinC schreef:Hey iedereen, hier minder goed nieuws. :(

Ben benieuwt of deze er nog doorkomt. Iemand ervaringen met jubaea's en het herstel van speerrot?

Groetjes
Kevin

Op Britse forums lees ik dat een groot deel herstelt,soms begint het herstel pas in aug.Nadat de speer eruit is doe je er best een antischimmelproduct in en hou je het gat best droog tot er een nieuwe speer is of misschien tot een nieuwe veer zelfs,het herstel duurt soms zelfs 2 jaar maar het zijn taaie palmen en de wortels kunnen veel beter tegen koude dan bijv. Butias.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 22 feb 2011 09:14

Klein beetje :off_topic: maar ik heb voor mijn Butia C een huisjes gemaakt, 4 palen met plastic eromheen, om de kroon vliesdoek en een lichtslang, die alleen bij extreme temperaturen aangaat, is pas 1x gebeurt deze winter.

Voorlopig vertoont de palm geen schade, bladeren zien er nog prachtig groen uit, speer zit vast.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Davy op 22 feb 2011 12:32

In dit topic kan ik moeilijk achterblijven natuurlijk.

De tent doet deze dagen meer dan zijn best. Het is er nu met de zon op meer als 16 graden en we zijn pas 11.30! De Jubea is dan ook al (traag) aan de groei gegaan. De speren, de bladeren alles frisgroen. Deze winter heb ik een kwalitatief zeer goede winterdoek over het geheel gedaan. Met de lichtslang aan bleef het meestal zelfs boven nul. Enkel als het eens - 10 was had ik - 2 in de tent.
De slang is al sinds december niet meer aan geweest.

Deze nacht -4. Daar doe ik niets voor. Als het overdag meer als 16 graden is in de tent kan dat geen kwaad me dunkt of wel??
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 22 feb 2011 14:05

Davy schreef:In dit topic kan ik moeilijk achterblijven natuurlijk.

Deze nacht -4. Daar doe ik niets voor. Als het overdag meer als 16 graden is in de tent kan dat geen kwaad me dunkt of wel??

Dat maakt van Jubaea net de geschikste vederpalm vind ik ,snachts lichte vorst en overdag aardige temp ,mits drooggehouden vind hij goed.Bij Phoenix zou je direct al snachts een lichtslang moeten aandoen en bij nachtelijk electriciteitspanne dan direct lelijke schade bij Phoenix terwijl je bij Jubaea nog op beide oren mag slapen en een nachtje vorst geen kwaad kan.Moesten Jubaeas zo goedkoop zijn als Phoenix dan weet ik zeker dat we veel Jubs zouden zien.Vandaag hier ook 20° in de Jubtent ,de luchtvochtigheid in de tent is vandaag slechts 12 procent.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Davy op 22 feb 2011 20:01

Dejagere schreef:Mijn Jubaea met stamhoogte 58cm

Serieus? Heeft die al een stamHOOGTE van 58 cm? Sjiek, de mijne heeft er "maar" 30 cm stamhoogte

In het tentje werd het ook hier vlot 20 graden en net iets meer, terwijl het buiten 4 graden was. Wat simpel plastiek kan doen zeg! Zo zal de groei voorsprong nemen!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 22 feb 2011 21:39

Davy schreef:[quote="Dejagere" Zo zal de groei voorsprong nemen!

Onze Jubaea zal alvast goed opgewarmd zijn en reeds goed aan de groei zijn tegen dat andere Jubaeas beginnen op te warmen,in zijn thuisland is het groeiseizoen immers ook zo lang.De eerste 3 jaar zijn van groot belang bij deze soort wil je een gezonde mooie volle kroon want met te weinig bladeren kan de plant te weinig energie opwekken om stevig door te groeien.Je mag het draaien of keren zoals je wil je hebt een massa groene bladeren nodig om voldoende groei de komende jaren te garanderen anders zul je blijven zeggen die Jubaeas groeien traag.
Dejagere

45 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen