Butia Catarinensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Butia Catarinensis

Berichtdoor erna op 04 maart 2013 09:53

Ik ben eens gaan kijken naar de webshop van gardenpalms/mypalmshop, en inderdaad, helemaal niet duur. Denk er zelfs aan om een groter exemplaar aan te kopen van 129 euro. Door omstandigheden kunnen we dit jaar niet ver reizen, en het zou een goede oplossing voor ons zijn om planten op te sturen.

Volgens ik begrepen heb van de vervoerkosten naar België, zou een 2e en 3e exemplaar zonder bijkomende kosten worden bezorgd, kan dat kloppen ?
Mocht iemand uit mijn streek ook interesse hebben...

bedankt Draco en Sylvan voor de informatie.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 10 maart 2013 12:02

De verzendkosten vallen idd zeer goed mee bij gardenpalms en de kwaliteit is ook zeer goed! Leuke butia trouwens.
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Remy op 25 maart 2013 00:20

Zelf was mij de Butia eriospatha bij mypalmshop ook al opgevallen. Groeien butia's in kuip ook zo snel?
En is plaatsing in de halfschaduw een optie om een wat langzamere groei te krijgen? Zodat ik minder vaak hoef te verpotten.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 maart 2013 01:18

Ik heb deze Butia catarinensis voorheen Butia odorata een jaar of 8 en bij aankomst eenmaal in een stevige kuip gezet. Deze palm groeit in mijn ervaring minder snel als bijvoorbeeld een capitata of eriospatha en blijft ook compacter. Ik ben voorlopig niet van plan om deze palm te verkuipen. Mijn standpunt is dat zolang een plant goed gedijdt er geen noodzaak is om te verpotten. Met een regelmatige bemesting kan de palm waarschijnlijk rustig 10 jaar toe met dezelfde kuip. Pas als de verhouding palm-kuip uit balans raakt, kan dat aanleiding zijn voor een kuipwisseling. Het doel van een palm in kuip is om deze in een goede conditie te houden en niet primair om een snelle groei te bewerkstelligen. Zie voor een afbeelding onder 'passie voor kuipplanten' van 25 januari 2013.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 maart 2013 10:28

Mijn Butia eriospatha had tot -12° c geen problemen met vorst maar stond wel onder een afdakje maar dan ook niet meer dan dat. De bijkomende ijsdagen waren echter de doodsteek en een Butia regenereert niet snel van speerrot zoals een Chamaerops of een T. fortunei dit wel kan.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 25 maart 2013 12:54

Bedankt voor de info. Volle grond durf ik niet echt goed aan met vederpalmen, dus dan blijft " in kuip" de enige optie. De laagste temp in mijn schuur was deze winter -4. Dus dat zou een goede optie zijn. Ik heb alleen nog mijn twijfels over de ventilatie van deze ruimte...
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 maart 2013 13:07

Butia eriospatha houd van koele en natte klimaten dus vochtbestendiger dan de Butia capitata.
Toen ik er eentje in de serre had in het begin bleek dit al snel doordat wanneer ik hem wilde overwinteren als de andere palmen dus redelijk droog hij daar al snel reactie op gaf door verdroogde bladeren te vertonen. Het jaar erop hield ik deze vochtiger en er was niets meer aan de hand.
Groeit trouwens sneller dan de C. capitata (ook al omdat hij daar niet zo'n hoge t° voor nodig heeft) al is dat nu ook weer geen hemelsbreed verschil.
Butia capitata blijft wel een mooiere palm in mijn ogen door zijn kleur (toch als hij veel zon krijgt, anders word hij ook groener). De B. eriospatha is sowieso "gewoon" groen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 maart 2013 14:04

De 'blauwgrijze' Butia's stammen uit drogere streken en hebben naar mijn ervaring een hekel aan vocht. Bij de catarinensis die in de kas overwintert, ontstaan dan vlekken in het blad. Waarschijnlijk is dit het gevolg van de combinatie van de lage temperatuur en hoge luchtvochtigheid. De eriospatha heb ik altijd buiten overwinterd, maar die ging bij de eerste stevige winter te gronde als gevolg van speerrot. Als je op zoek bent naar een traaggroeiende vederpalm, denk dan ook eens aan Butiagrus met een combinatie van gunstige eigenschappen van de ouders Butia en Syagrus. Deze hybride lijkt beter bestand tegen vocht dan de genoemde Butia. Hij is niet goedkoop of makkelijk te vinden, maar bedenk dat je er lang plezier van kunt hebben.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor luc op 25 maart 2013 21:47

Ik kan verkeerd zijn , maar dacht altijd dat butiagrus sneller groeide als de gewone butia :?:
grt Luc
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 25 maart 2013 22:06

Butiagrus groeit inderdaad snel ,beter een Jubaea die groeit net trager.
Dejagere

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen