Washingtonia in de winter

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Washingtonia in de winter

Berichtdoor palmboomgeert op 21 jun 2013 09:08

lapalmeraie schreef:Vergeet niet dat ze in volle grond de helft van het jaar niet groeien (itt palm die in pot naar binnen gehaald worden). De groeisnelheid ligt dan ook iets lager zodat het inderdaad niet zo'n vaart loopt zoals Eduard al aangaf.

Hou er wel rekening mee dan een plant in volle grond zijn wortels vrij kan laten groeien itt een plant in pot , een pot die voor een washi meestal te klein is.
In mijn opzicht zal een volle grond washi sneller groeien dan in pot, maar de potplant zal misschien iets vroeger, maar wel trager groeien.

mvg
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor hexina op 21 jun 2013 19:52

Wat betekent in godsnaam itt?? :?
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 21 jun 2013 20:03

In tegenstelling tot, denk ik.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor ebiraci op 22 jun 2013 14:25

Ik heb zelf hele goede ervaringen met washingtonia in de volle grond, er staat een canariensis naast. staat nu al 3 winters in de tuin vlak bij de muur en de keukendeur. leg meestal een lichtslang aan. beetje op de grond en om de stam zo naar boven tot de groeipunt. Ik ben best lui, dus een tentje maken doe ik niet. Ik vouw alleen de bladeren bij elkaar en doe losjes een laagje vliesdoek over het geheel heen. Voor mij is dit voldoende. De oudste bladeren van de Washingtonia beschadigen wel, maar in de zomer is de groeisnelheid zo ongelofelijk, aangezien de wortels zich vrij door de grond kunnen bewegen, dat je dat midden in de zomer niets meer ziet. De bladschade bij de canariensis is vrijwel te verwaarlozen, en die groeit ook als een speer.
Dat betekent wel tijdens vorstperiodes goed de temperatuur in de gaten houden. Bij enkele graden onder het vriespunt zet ik de lichtslang aan. Als het erboven komt zet ik m meteen uit omdat hij vrij warm wordt en haal ik ook het vliesdoek weer weg. Dat betekent vaak onregelmatig slapen in de nacht :mrgreen: . Ik woon binnen de ring van amsterdam en mn tuin ligt in het "binnenhof" van een appartementencomplex. Beschut maar niet vriesloos, er komt in de winter 0% zon in mijn tuin dus het warmt ook niet echt op overdag.
Heb overigens de beste ervaring met palmen als ze in de volle grond staan. De bladeren worden groter en mooier en ze groeien sneller als de groei eenmaal opgang is. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat het in de winter in mijn huis vrij donker wordt, waardoor de palmen een beetje wegmiezeren en vrij zwak weer in de tuin komen in het voorjaar. Vanaf nu ga ik dus ook alleen voor palmen in de volle grond 8-)
ebiraci

2 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen