Wat zijn de makkelijkste palmen? binnen/buiten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Wat zijn de makkelijkste palmen? binnen/buiten

Berichtdoor ralph van hemert op 25 jan 2014 17:58

Titel aangepast. Is idd een betere optie. :thai:
ralph van hemert

3 bedankjes

Berichtdoor Rob op 25 jan 2014 18:27

Lijstje van Sodiac is perfect. :thumb_up:

Zelf vind ik de Chamaedorea de binnenpalm bij uitstek. Behoorlijk snelgroeiend maar word geen 20 meter, soms klusterend, vind 20°C in een relatief donkere omgeving geen enkel probleem, en in de zomer kunnen ze buiten in de schaduw prima uit de voeten. Ze bloeien binnenshuis ook nog eens oranje/rood als je geluk hebt! Ziektevrij en geen probleem met de droge lucht. Tot slot: ze zijn goed betaalbaar.

Binnen het genus Chamaedorea is er bovendien behoorlijke verscheidenheid in voorkomen duidelijk zichtbaar in bladvormen (en ook in de prijs!).
Een potje C. elegans kost doorgaans minder dan 2 euro bij je lokale tuincentrum - en dara zitten meestal een stuk of 30 zaailingen in - terwijl je voor C Turckheimii of C. tenella zaden de hoofdprijs betaald....
Favoriet hier is absoluut de C metallica. Niet vanwege de muziek maar vanwege het metaalachtig uitziende blad.

Een van de rotste palmen die ik ken voor in huis is Saribus rotunfifolia. Ze is nog moeilijker dan Licuala, en zou echt verboden moeten worden in tuincentra.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 jan 2014 18:29

Voor buiten moet je ook soms een gokje wagen en een beetje bereid zijn tot experimenteren. De sabal minor wil het in een niet al te kleierige grond wel goed doen in ons land en probeer het ook gerust maar een keertje met een washingtonia robusta/filifera in de volle grond. Die heb je al voor onder een tientje en dan is het al een hele boom. Je mag er dus gerust eentje verspelen in de tuin. Dan zet je er het volgend jaar gewoon weer een nieuwe voor in de plaats. Inderdaad, een bosje bloemen is duurder.

Binnen zijn tropische palmen een ware uitdaging om in leven te houden. Maar des te leuker en des te bevredigender als het lukt!
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 jan 2014 19:28

Gouden HandPalm schreef:Voor buiten moet je ook soms een gokje wagen en een beetje bereid zijn tot experimenteren. De sabal minor wil het in een niet al te kleierige grond wel goed doen in ons land en probeer het ook gerust maar een keertje met een washingtonia robusta/filifera in de volle grond. Die heb je al voor onder een tientje en dan is het al een hele boom. Je mag er dus gerust eentje verspelen in de tuin. Dan zet je er het volgend jaar gewoon weer een nieuwe voor in de plaats. Inderdaad, een bosje bloemen is duurder.

Binnen zijn tropische palmen een ware uitdaging om in leven te houden. Maar des te leuker en des te bevredigender als het lukt!

De beide Washingtonia's schijnen nogal te verschillen wat hun vorsttolerantie betreft. Gelet op het noordelijker verspreidingsgebied wordt de filifera als meest koudebestendig gezien. Probleem is dat er veel verwarring bestaat over de herkenning van de 2 soorten met name de jonge exemplaren. En het aanbod wordt waarschijnlijk overheerst door de (goedkopere) relatief 'zwakke' robusta.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 jan 2014 19:47

Klopt. Had van de week een robusta besteld bij Gardenpalms, maar kreeg dus een filifera opgestuurd. Wel een geweldig mooi exemplaar, trouwens, en flink wat cm's hoger dan was aangekondigd. Dus mij hoor je niet klagen. Maar de verwarring heerst inderdaad alom. Waarschijnlijk zijn veel zaden in de groothandel door elkaar geraakt. Ook bestaan er hybride vormen.

Dat de filfera meer vorstbestendig is, is ook mooi meegenomen. :D Dus dit mooie joekel gaat lekker de tuin in.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Rob op 25 jan 2014 23:08

Hebben ze je de verkeerde palm opgestuurd of twijfel je aan de Identificatie GHP?

Ga er maar vanuit dat ze bij Garden Palms de palmen echt wel uit elkaar kunnen houden, ik twijfel normaliter geen seconde aan de juistheid ervan.

Als er echter W. daadwerkelijk W. filifera op het kaartje staat dan zou ik dat zeker laten weten aan Garden Palms. Die jongens zijn zo goed in wat ze doen, dat je er 100% zeker een reactie op krijgt.
Mocht je besluiten in maart naar Erica te rijden, kijk dan niet gek op dat je een robusta voor nop meeneemt.

:thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 jan 2014 23:29

Had een robusta besteld omdat ze die alleen leveren (op hun site doen ze niet aan filifera's) en dat is ook wat op de orderlijst staat die bij het pakket zat. Het is echt een geweldig mooie palm, maar volgens mij is het een filifera. Bij al de drie de bladeren hangen er flink wat draden tussen de bladsegmenten. Dat heb ik bij een robusta nog nooit gezien. Heb ooit een filifera gehad (ook volgens het naamplaatje op de pot) en die zag er precies uit als dit huidige exemplaar.

Heb Herbert een bedankje gestuurd voor de drie prachtige palmen (een Nainital, een Sabal m. en deze dus). Ik zal van hem wel horen of ik me vergis. Het kan misschien zijn dat een jonge robusta ook fili (draden) heeft, maar had daar verder nog nooit van gehoord.

Het raadsel zal zich dus wel oplossen na bericht van hem.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 jan 2014 23:36

Heb je een foto van de palm met duidelijke herkenningspunten?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 jan 2014 23:40

Zal dinsdag even een fotootje maken. Ben nu niet op mijn kweekadres. Een foto zegt inderdaan meer....
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor ralph van hemert op 26 jan 2014 00:33

Jongens bedankt voor de hoge response. Nu enkel nog de zaai lingen. Naar wat ik gelezen heb is het leuk om te beginnen met de Washingtonia's

Nog meer leuke ervaring met zaailingen die niet te moeilijk zijn?
ralph van hemert

3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen