Hoi Erna, waar ik deze van oorsprong uit de grond heb gewroeteld [tropisch regenwoud Guatemala] kwam het water inderdaad vrij hoog tot bijna aan het oppervlak maar dat betrof kleine plantjes die ik dan vandaar mee had, vond geen zaad en de grotere planten was niet te doen, ik heb de plant van 1993 in huis en met vallen en opstaan kwam ik erachter wat de beste manier is de plant goed te laten groeien en te vermeerderen.
Voor een goede groei mag de schotel waar de pot in moet staan altijd vochtig blijven oftewel zodra die uitdroogt nieuwe watergift van boven op de kluit tot dat er weer water in de schotel staat, de plant mag geen zon hebben daar verkleurt het blad snel naar flets/geel als je ziet dat er een nieuwe speer opkomt geef ik eens in de maand een beetje vloeibare mest, mijn eerste grote exemplaar staat nog steeds met 8 grote bladerenen er vormd zich toch een klein geringd stammetje hij staat wel wankel en moet hem stutten daar het blad naar het licht trekt, staat dit jaar 14 jaar op de zelfde plek [midden van de woonruimte] en doet het uitstekend daar, maakt 3 nieuwe bladeren per jaar aan, en is 2.20m hoog, deze maakt geen scheuten meer aan de enige die hier ooit aankwam staat nu bij jou
Als het om vermeerdere gaat moeten ze vrij licht gezet maar niet in de zon, denk dat het met overlevings drang te maken heeft maar dan worden de stelen minder lang en maakt die constant nieuwe scheuten aan,Turtleboy kan dit beamen hij had na 2 jaar een enorm palmbos in de pot staan tot ergernis van zijn vrouw, wat leiden tot het wegdoen van de plant, deze stond tot 1m van het raam, maar uit de zon.
Ik heb mijn vermeerderings plant zo uitgemolken dat die vorig jaar is bezweken en nog een scheutje gooide, zal deze moeten vertroetelen om het proces weer op gang te brengen, hier nog een foto van mijn oudste plant,

Erna denk dat het wel kan aan de vijver al zullen de stelen niet echt lang worden deze worden lang op weg naar het licht in het regenwoud [4 tot 6 m lang en tot 2cm dik] of de kluit in het geheel in het water mag staan weet ik niet zou je eigenlijk een jonge plant voor moeten hebben om dit uit te proberen, het is geen vijver of moeras plant, de condities van dat bos kon ik ook niet achterhalen omdat het jaar daarop 1994 met mijn vriendin de zelfde plek wilde opzoeken en dit helemaal verdwenen was door platbranding en omgetoverd was tot grasland voor het vee!
laat hem anders in de pot staan met de voet in het water dus aan de oever, ben benieuwd.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC