Carludovica palmata [rotundifolia]

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Carludovica palmata [rotundifolia]

Berichtdoor kristof p op 16 maart 2010 18:04

er zijn palmen die je wel zou kunnen stekken. dit zijn echter uitzonderingen. het gaat dan om een tropisch geslacht (weet wel de naam niet meer uit het hoofd). deze palmen noemt men soms wandelende bomen omdat ze effectief na verloop van tijd 'wegwandelen' van waar ze eerst groeiden...de boom valt om of kraakt doormidden en op de plaats waar de stam de grond weer raakt groeien nieuwe wortels en gaat de palm weer rechtop beginnen groeien tot dat hij terug te hoog word en omvalt. in feite een redelijk onsterfelijke plant...

de zijscheuten van de Chamaerops kan je afsnijden en oppotten maar dan idd met wat wortel en dan nog duurt het meestal meer dan 2j voor er enige beweging in die 'afgestekte' scheuten komt....het kan maar je moet veeeeeel geduld hebben.
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 maart 2010 19:29

Hoi, en dan kunnen we nog vermelden dat deze Carludovica geen stam aanmaken, wat er misschien ook wel mee te maken heeft! in ieder geval alle steks zonder wortel hebben het bij mij nooit gehaald! Dus zorg ik voor ruim wat wortel, het is wel een heel gedoe, maar dat hebben we er graag voor over!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 apr 2010 21:21

Hallo mensen , gisteren was het zover! De sloop van de pot en het bevrijden en afnemen van de steks! Het ging buiten verwachting aardig snel, en er zaten ook voldoende wortels aan, dus deze zullen snel verder groeien!

Afbeelding

Afbeelding
Mijn Afrikaans maatje hield de boel recht!

Afbeelding
Eerst het overtollige weggehaald.

Afbeelding
En later het helemaal vrij maken van de plastic!

Afbeelding
En zo zie je wat er in zo'n pot gebeurt, in totaal 4 jongen plantjes rijker!

Afbeelding
En moesten de wortel stokken nog doorgesneden,en dan ziet er er zo uit.

Afbeelding
En weer minder loop plek, maar dat wordt straks helemaal een ramp met die jonge boomvarens!!

Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 22 apr 2010 22:05

Ziet er goed uit Eduard! Benieuwd of ze snel zullen aanslaan eigenlijk. Doe je er nog iets bij van speciale meststof om de wortelgroei te stimuleren of zo?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 apr 2010 22:23

Hoi, nee eigenlijk onbemeste potgrond omdat de wortels erg gevoelig zijn, en beschadigt zijn door het delen! ze staan kletsnat met de voetjes in het water, zo hoort deze soort ook verzord te worden! En als het weer beter wordt zo als ze verspellen dan gaan ze echt snel [de wortels] moet mogelijk zijn dat ze binnen 6 weken een totaal nieuwe wortelkluit aangemaakt hebben, dan krijgen ze net als de boomvarens halve concentratie vloeibare mest.
Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 22 apr 2010 22:35

Ben eigenlijk wel beetje benieuwd hoe snel de nieuwe wortels er zullen zijn :)

Ze voorspellen inderdaad bijzonder goed weer tot 24 graden in de Kempen (België) op zondag (a) Ik denk dat de bananenplanten toch dit weekend de volle grond in gaan :) Zal nog zien, want het is echt niet fijn (zoals vorig jaar) dat het een week goed weer is, ikke denken: Nu, dat moet wel lukken, en de week erna -2°C en alles kapot :( Deze keer doe ik het juist ;-)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor erna op 08 jun 2013 09:16

hallo,

Eventjes dit topic vanonder het stof gehaald, de berichten zijn van 3 jaar geleden.

Vorig jaar heb ik mijn exemplaar in de zomer buiten gezet, in de schaduw bij de vijver, en hij deed het daar prima.

Vraagje : de plant moet steeds in een schotel met water staan, kan ik hem dan ook in de vijver zetten ??

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 08 jun 2013 09:55

Wat een mooie palm zeg! Jammer dat ik hier binnen zo'n droge luchtvochtigheid heb in de winter want anders was ik er ook voor geinteresseerd.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 08 jun 2013 11:49

Hoi Erna, waar ik deze van oorsprong uit de grond heb gewroeteld [tropisch regenwoud Guatemala] kwam het water inderdaad vrij hoog tot bijna aan het oppervlak maar dat betrof kleine plantjes die ik dan vandaar mee had, vond geen zaad en de grotere planten was niet te doen, ik heb de plant van 1993 in huis en met vallen en opstaan kwam ik erachter wat de beste manier is de plant goed te laten groeien en te vermeerderen.
Voor een goede groei mag de schotel waar de pot in moet staan altijd vochtig blijven oftewel zodra die uitdroogt nieuwe watergift van boven op de kluit tot dat er weer water in de schotel staat, de plant mag geen zon hebben daar verkleurt het blad snel naar flets/geel als je ziet dat er een nieuwe speer opkomt geef ik eens in de maand een beetje vloeibare mest, mijn eerste grote exemplaar staat nog steeds met 8 grote bladerenen er vormd zich toch een klein geringd stammetje hij staat wel wankel en moet hem stutten daar het blad naar het licht trekt, staat dit jaar 14 jaar op de zelfde plek [midden van de woonruimte] en doet het uitstekend daar, maakt 3 nieuwe bladeren per jaar aan, en is 2.20m hoog, deze maakt geen scheuten meer aan de enige die hier ooit aankwam staat nu bij jou ;)
Als het om vermeerdere gaat moeten ze vrij licht gezet maar niet in de zon, denk dat het met overlevings drang te maken heeft maar dan worden de stelen minder lang en maakt die constant nieuwe scheuten aan,Turtleboy kan dit beamen hij had na 2 jaar een enorm palmbos in de pot staan tot ergernis van zijn vrouw, wat leiden tot het wegdoen van de plant, deze stond tot 1m van het raam, maar uit de zon.
Ik heb mijn vermeerderings plant zo uitgemolken dat die vorig jaar is bezweken en nog een scheutje gooide, zal deze moeten vertroetelen om het proces weer op gang te brengen, hier nog een foto van mijn oudste plant,

Afbeelding

Afbeelding

Erna denk dat het wel kan aan de vijver al zullen de stelen niet echt lang worden deze worden lang op weg naar het licht in het regenwoud [4 tot 6 m lang en tot 2cm dik] of de kluit in het geheel in het water mag staan weet ik niet zou je eigenlijk een jonge plant voor moeten hebben om dit uit te proberen, het is geen vijver of moeras plant, de condities van dat bos kon ik ook niet achterhalen omdat het jaar daarop 1994 met mijn vriendin de zelfde plek wilde opzoeken en dit helemaal verdwenen was door platbranding en omgetoverd was tot grasland voor het vee!
laat hem anders in de pot staan met de voet in het water dus aan de oever, ben benieuwd.
Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor erna op 08 jun 2013 12:59

Bedankt Eduard, ik ga er nog eens over nadenken. Mogelijks in de ganse pot in een andere plastiek pot steken, en zo de vijver in. Ik hou je op de hoogte.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen