Copernica Alba

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Copernica Alba

Berichtdoor Rob op 18 maart 2014 00:33

Tritrhinax is een echte droogteminner, maar ik dacht dat Copernicia nog wel iets lust als ie maar super afwatert. Staan die dingen natief niet op limestone rotsen in Cuba of iets dergelijks?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 18 maart 2014 14:35

Copernicia vind zijn oorsprong in Zuid Amerika. De herkomst van de verschillende soorten zou zich verspreiden van Argentinie/ Paraguay tot de caraibische eilanden.
In het Noord oosten van Brazilië kom je vooral prunifera tegen, welke daar vaak op grote open vlaktes groeit onder zeer erbarmelijke omstandigheden. Geteisterd door droogte en brand, iets wat ze prima doorstaan. Heb ze ook al langs rivierbeddingen zien groeien, waar ze dus een gedeelte van het jaar met natte voeten moeten staan. Ook dit verdragen ze prima.
Het zijn overigens wel zeer trage groeiers die met de jaren een stam krijgen van een zeer duurzaam en hard materiaal, wat veel in de constructie van huizen voor de plaatselijke bevolking wordt gebruikt.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 18 maart 2014 15:44

Je zegt copernicia is een trage groeier maar welke bedoel je ? De copernicia alba is een hele harde groeier hoor . Maakt hier per jaar zon 10 a 12 bladeren aan .
Is daarmee de snels groeiende onder de copernicia. Heb hier ook de rigida, bayleana .hospita maar die zijn zeer traag. Jammer is wel dat de alba zeer windgevoelig is vanwege het tere blad.
Met zijn lime groene kleur steekt hij zo mooi af in de tuin.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 18 maart 2014 17:35

Ik heb het over C. prunifera Edwin. Maar dacht eigenlijk dat het voor Copernicia in het algemeen wel gelde
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 18 maart 2014 17:45

palmgek schreef:Ik heb het over C. prunifera Edwin. Maar dacht eigenlijk dat het voor Copernicia in het algemeen wel gelde

prunifera oke :lol:
In het algemeen geld dat zeker voor bijna alle copernicias. Alba is met zijn snelle groei dan ook echt een buitenbeentje
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 nov 2014 13:27

Zijn er nu ondertussen eigenlijk al mensen die deze Copernicia alba in de volle grond hebben staan?
Ben aan het denken om mijn exemplaar volgend jaar toch ook maar uit te planten maar zit een beetje met vraagtekens over de winterbescherming en de snelle groei. Je kunt er namelijk niet onderuit dat het in de winter in de bescherming altijd vochtig is door de condensvorming e.d. en ergens denk ik dan dat deze palmsoort daar wel extra moeite mee gaat hebben waardoor je algauw schimmelvorming of zelfs erger gaat krijgen. Daar komt dan ook nog eens bij dat de palm als die in de volle grond echt zo snel groeit als beweert word al gauw te groot gaat zijn om hem nog deftig te kunnen beschermen.
Heeft hij bij iemand al een winter in de volle grond meegemaakt en hoe is hij in de lente uit de bescherming gekomen?

P.s. Ja ik weet wel dat je veel moet luchten in de winter maar ik houd me het slechtste scenario voor ogen zoals een week of langer ijsdagen of zo. Dan blijft de constructie immers afgesloten met vochtophoping binnenin als gevolg. Ik gebruik nooit warmeluchtblazertjes en werk enkel met warmtesnoer, lichtsnoer en/of warmtelampen wat dus niet echt bewegende lucht voortbrengt.
-4°C is ook zijn basic minimumt° waarna hij simpelweg afsterft dus onder de 0°C zou ik het in de bescherming toch zeker niet laten komen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 24 nov 2014 16:13

Ik ken eigenlijk niemand die het met de C. alba in de volle grond heeft geprobeerd. Net als wat je zegt: hij kan slecht tegen vocht en dan zou het dus hetzelfde verhaal zijn als met de Nannorrhops: ze rotten snel weg.

Maar bij een C. alba komt nog het probleem dat het een zone 10 palm is. Hij wordt dus ook genekt door (strenge) koude.

Toch ben ik erg benieuwd naar iemand die het gaat proberen om hem in de volle grond te zetten.

Voorlopig houd ik het zelf bij een kuip en bescherm de pot, net zoals bij mijn Nanny's, met een regenkap. Alle palmen met blauwachtige bladeren kunnen niet zo goed tegen vocht. Ook mijn B. armata heeft snel bruine punten in de tuin (en van de weersomstuit verliest hij bij veel regen zijn zilverblauwe kleur en wordt gewoon weer groen als was het een edulis).
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 nov 2014 16:32

Voor dat laatste ben ik idd ook bang. Heb dit ook met een Nannorhops en een Chamaerops cerifera voorgehad. Worden er niet mooier op.
Ga het in het voorjaar toch proberen met de Copernicia alba want ik zit met een prangend ruimtegebrek in de serre en in alle eerlijkheid kan ik planten in kuipen slecht overhouden. Ik kan altijd moeilijk inschatten wanneer ik ze nu best wel of niet water geef en ook met het toedienen van meststoffen bij kuipplanten ben ik geen krak. Dan weer te veel, dan weer te weinig of het verkeerde. Planten in de volle grond zijn altijd makkelijker en vergevingsgezinder en kunnen beter hun plan trekken. Je moet ze alleen in de winter met alle zorgen afdoende beschermen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 24 nov 2014 16:49

Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen, Hitch. Mocht het aanslaan dan ga ik het ook een keer proberen. Ze groeien lekker snel. Die gaan in de tuin dus helemaal als een speer.

Ik heb er hier iets van vier van die dingen staan. Dus er mag er gerust eentje sneuvelen in een experiment.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 nov 2014 17:04

Dat noemen ze dan een luxeprobleem voor jou :lol:
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen