Jubaea Chilensis vorstbestendigheid

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea Chilensis vorstbestendigheid

Berichtdoor Gouden HandPalm op 23 dec 2014 13:39

Troy schreef: Vergelijk het met een bare rooted fortunei, die zijn ook na 2 jaar weg als je ze zo in de grond steekt.

Ik geloof er niks van. ;)
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 dec 2014 14:49

Met een zachte winter misschien maar zou het risico niet lopen ;)

Ik geloof er wel zeker wat van, lijkt mij niet meer als logisch dat een palm ten gronde gaat.
Met zo'n grote palm kan je niet verlangen dat die zonder bescherming te winter overleeft, alleen een goed gewortelde palm zou dat overleven. De eerste jaren zou je de palm toch echt moeten beschermen, ja ook op die hoogte ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 23 dec 2014 15:08

Ik geloofde niks van dat 'bare rooted'. Ik heb verscheidene Trachy's in de tuin staan die mij bare rooted zijn opgezonden en die maken binnen de kortste keren een flink wortelstelsel aan waar ze makkelijk het wintertje mee trekken.

Je moet ze natauurlijk niet pas in nov. in de grond zetten, maar dat geldt ook voor een fortunei in pot. Die legt ook het loodje als je hem, pas aangekocht, pas laat in het najaar in de tuin zet.

Het gaat erom dat ze even de tijd hebben om te wortelen. Zet ze daarom altijd in de lente of vroege zomer in je tuin.

Dat 'bare rooted' Trachy's minder sterk zouden zijn dan gepotte, komt uit een Dikke Duim.

PS wellicht bedoelt de schrijver met 'bare rooted' : 'met in de winter onbeschermde wortels' maar dan weet hij niet wat 'bare rooted' betekent. 'Bare rooted' betekent 'met kale wortels' en wordt gebruikt voor planten die zonder aarde om de wortels verzonden worden. Taal blijft lastig.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Troy op 23 dec 2014 16:33

Met bare rooted bedoelde ik planten die net uitgestoken zijn en direct weer worden aangeplant. Precies wat er gebeurd met die hele grote Jubaea's zoals die op de foto. Er zit natuurlijk een enorm verschil tussen kale wortels zonder grond en afgehakte wortels.

Natuurlijk kunnen deze planten makkelijk overleven maar zoals goudenhandpalm ook al aangeeft moet je dan wel met verschillende dingen rekening houden zoals aanplant vroeg in het voorjaar, standplaats uit de volle zon en een goede snoei beurt. Als je weet wat je doet is er niets aan de hand maar feit is dat veel mensen niet genoeg kennis hebben en daarom gaat het in veel gevallen fout en daarom hebben bare rooted planten een slechte naam gekregen. Maar ze kunnen nooit op tegen een goed geworteld exemplaar in de eerste paar jaar na uitplanten.

De Jubaea op de foto heeft/had een mooie volle kroon, prachtig maar reken wel op flinke uitdroging in de winter als het waarschijnlijk kleine wortelgestel afkoelt en worteldruk verliest of zelfs bevriest.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor luc op 23 dec 2014 16:40

Op de foto staat links nog een palm die het toch ook moeilijk gehad heeft , veel bruin bladeren en een klein pruikje groen ?
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 dec 2014 17:50

Dat is een Wasingtonia robusta, volgens mij staat die er ook niet meer ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 dec 2014 18:28

Op het EPS forum staat deze Jub ook en daar is te zien dat die eindelijk begint te herstellen en dat er flink wat nieuwe bladeren in zitten dankzij de laatse zachte winter. De palm lijkt dus aangeslagen. Ik geloof dat ie niet wordt beschermd, maar dat weet ik niet zeker.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 23 dec 2014 18:56

Een Jubaea met zo'n stamdikte moet wel een goed wortelgestel hebben. Als je al kijkt hoe Jubaea zaailingen diepe, grote wortels uitwerpen dan geeft dat een indicatie hoe sterk een Jubaea met een dergelijke stam geworteld moet zijn.

Zo'n boom met zulke wortels krijg je niet zo maar dood, ook niet met de strengste vorst. Het verbaast dan ook niet dat hij weer hersteld is.

Wat betekent een beetje bladschade voor zo'n Goliath? Daar ligt ie heus niet van wakker.

PS ik denk dat je wel kleine Jubaea's -waar in dit topic in eerste instantie sprake van was- beter de eerste jaren met vorst bescherming kunt geven. Een jonge Jubaea is wrsch. niet zo sterk als een jonge fortunei.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 23 dec 2014 21:30

De grote jubaea heeft het onbeschermd overleefd, maar persoonlijk vind ik hem nog steeds niet zo mooi.
In Londen staat er ook een die al jaren veel te korte bladeren maakt.
Dit is een interessanter voorbeeld in de UK met een kleiner formaat en na -11.9C (kijk ook op blz 1 hoe hij was). Het laat wel zien dat het drooghouden van Dennis echt een verschil oplevert want deze is fors beschadigd geweest.

http://growingontheedge.net/viewtopic.p ... c&start=15
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 dec 2014 12:38

Mijn exemplaar gaat nu zijn 3de winter in. Hij slaat maar moeizaam aan in mijn ogen. Pas het 2de jaar vertoonde hij een beetje groei en ook dit jaar was er een beetje groei maar ik vermoed dat hij volgend jaar wel beter op gang zal komen nu die wortels diep de grond zijn ingedoken en gevestigd zijn. Ik bescherm hem niet alleen met een afdak maar warm ook bij zodat hij zo goed als vorstvrij blijft. Dit ga ik ook blijven doen zolang de palm blijft leven. Anders ga je volgens mij toch vroeg of laat eens prijs hebben dat hij het loodje legt. Het is niet bepaald een goedkope palm als je iets of wat exemplaar wil en het duurt ook gewoon erg lang voor die deftig formaat wil aannemen. Ik denk dat mijn exemplaar nu een jaar of 8 is. Ik heb hem 5 jaar in kuip gehouden omdat hij gewoon nog te klein en te fragiel was om uit te planten en heb hem pas uitgeplant toen hij opeens in kuip forse groei vertoonde maar zoals ik al zei viel die meteen stil na uitplant.
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen