Trachycarpus Type in Saronno Italië

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus Type in Saronno Italië

Berichtdoor Axel Amsterdam op 10 feb 2015 23:39

en deze grote jongens
Bijlagen
0001o9.jpg
0001o9.jpg (23.84 KiB) 1833 keer bekeken
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 11 feb 2015 09:38

Als natheid niet de reden voor de verschiilen is, dan geef je hier wrsch. zelf al het antwoord:

Wat denken jullie, is dit nu een type wat zich daar verspreid heeft in de loop der jaren of is dit het gevolg van weinig wind en hete zomers (in de winters vriest het snachts harder dan hier).

Misschien moet je even de gemiddelde zomertemps opzoeken van de Noordelijk gelegen meren en de iets zuidelijker streek van Milaan, waar Saronno ligt. Het zou kunnen zijn dat Saronno zomers een paar graden warmer is dan de streek rond Lago Maggiore. Dit verschil in zomertemperatuur zou kunnen verklaren waarom de Trachy's van Saronno stijver van blad zijn en een vollere kroon hebben.

Voor palmen maakt een paar graden warmer in de zomer nml. veel verschil.

Het zou me niks verbazen als de meren in het noorden zomers wat koeler zijn vanwege koelere berglucht en vanwege de koelte van het water. Misschien ligt hier het antwoord op je vraag. (Eigenlijk kun je beter vragen 'hoe kan ik verlicht worden?', maar gek genoeg stelt niemand die veel belangrijkere vraag en zeker niet op een plantenforum :mrgreen: )
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 11 feb 2015 23:33

ik denk dat ik er wel uit ben, op deze streetview link zie je links een prachtige stijve Saronno trachy en daarnaast rommelige slappere trachies. Het is dus denk ik zo dat rond Saronno recenter veel stijfbladige trachies en wagnerianussen verkocht zijn (net als hier).
Het loont mijn inziens de moeite om op deze varieteit te focussen (zoals velen al doen op dit forum) want die zijn echt veel geschikter voor ons winderige klimaat.
Deze streetview link illustreert dat denk ik vrij duidelijk.

http://goo.gl/maps/JevL7
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 12 feb 2015 00:03

Met Saronno heeft het dus weinig te maken. Meer met een modegolf in de verkoop van Trachy varianten. :shock: en :roll:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen