Palm ophogen ?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Palm ophogen ?

Berichtdoor Sub T op 01 apr 2015 12:21

klaasd schreef:
Zou jammer zijn als ik dat verpest

Inderdaad.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor klaasd op 01 apr 2015 14:01

Dus ........nu weet ik het niet meer :oops:

Keuze is nu :
1 laten staan en palm valt voor de helft :weg" in de bak met muurelementen.
of ...

2 ruim uitsteken ,overzetten in kruiwagen . opzij zetten en bak bouwen .Gat maken en palm erin.

PS : De hoogte van de tuinaarde die je nu op foto ziet ( sorry dat ik hem verkeerd geplaatst heb :roll: )
is de hoogte van de bestrating . De bak wordt dus flink hoger ...
klaasd

0 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 01 apr 2015 14:10

Je hebt hier nog steeds geen antwoord op gegeven, "flink hoger" is een vage omschrijving he klaas. De plant zo hoog mogelijk zetten om toch maar zo veel mogelijk van het stammetje te kunnen zien is een fout die heeeeeeeeel veel gemaakt wordt

Sub T schreef:Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoeveel hoger de grond bij de palm moet worden opgehoogd, met andere woorden, hoe diep komt de overgang wortels/stam onder de grond te zitten als je klaar bent? 10cm ofzo is geen enkel probleem.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor klaasd op 01 apr 2015 16:09

Sub T schreef:Je hebt hier nog steeds geen antwoord op gegeven, "flink hoger" is een vage omschrijving he klaas. De plant zo hoog mogelijk zetten om toch maar zo veel mogelijk van het stammetje te kunnen zien is een fout die heeeeeeeeel veel gemaakt wordt

Sub T schreef:Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoeveel hoger de grond bij de palm moet worden opgehoogd, met andere woorden, hoe diep komt de overgang wortels/stam onder de grond te zitten als je klaar bent? 10cm ofzo is geen enkel probleem.

Tuinaarde is onderkant verdikking palm en hoogte van bestrating .
Een muurelement is 10 cm dik het wordt 2 of 3 hoog . Als ik dus bak van 2 hoog maak is het 20cm ...3 hoog is 30 cm.
Maar hij hoeft uiteraard niet helemaal gelijk met bovenkant bak te staan .

Ik kan hier dus niet echt antwoord op geven ben ik bang .

Hopelijk snap je het .
klaasd

0 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 01 apr 2015 17:30

Ik zou m ruim uitsteken en opnieuw erin zetten.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 01 apr 2015 18:15

Ivan schreef:Ik zou m ruim uitsteken en opnieuw erin zetten.

Dat zei ik dus ook / zou ik dus ook doen ;)
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 02 apr 2015 00:49

Waarom wil je er eigenlijk een bak van maken? Denk eraan dat hem uitgraven een serieuze aanslag zal zijn op de vitaliteit van de palm, die zijn wortels reeds diep in de grond heeft nu.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 apr 2015 06:36

Ik heb niet heel het topic gelezen maar bij Trachycarpus maakt het weinig of niks uit is mijn ervaring. Gewoon laten staan en het stammetje mag zonder problemen een groot deel (+-15cm) begraven worden. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat heel de palm onder de grond komt te zitten... Ik zie nergens exact hoe veel hoger het zou moeten komen ?
Het is ook bevorderlijk voor adventief wortels en zo zal het ook langer duren voordat er wortels boven de grond komen wat wel gebeurt bij een volwassen palm. Persoonlijk vind ik dat niet mooi en ik verhoog dan steeds terug de grond er rond zodat er nooit wortels zichtbaar zijn.
Het zou echt heel zonde zijn moest je die gaan uitgraven en dus beschadigen om simpel weg enkele cm's hoger te gaan zetten :roll:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 03 apr 2015 09:40

Zonder er nu verder al te veel over te willen door zaniken... Kijk eens allen naar het palmpje. Het is toch geen eeuwenoude reus die verplaatst dient te worden?
Oké, je zou er gewoon wat grond bij kunnen gooien, dan komt ie wat dieper te liggen.
óf.. Je steekt 'm gewoon ruim uit (dan raak je geen wortel), tilt 'm voorzichtig iets op, wat grond eronder en klaar is kees!

Zal weinig verschil maken, keuze is kort maar krachtig vrij simpel: grond ophogen óf palm ophogen. Gewoon doen wat de eigen voorkeur geniet en niet te moeilijk maken, lijkt mij! ;)
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor klaasd op 03 apr 2015 12:19

Toch mooi om te zien dat we allemaal zo begaan zijn met onze Palmpjes !! :thumb_up:
Ben blij met de vele tips !!

Moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn keuze nog niet heb gemaakt wat te doen .

20 April gaan de bakken gebouwd worden dus heb nog even om te denken.
klaasd

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen