De bouwmarkten kopen hun planten in dus komen mogelijk deels ook bij Herbert vandaan
Om te stellen dat de kwaliteit dan minder is bij bouwmarkten zou vreemd zijn toch?
Het ging in mijn situatie om een plant bij een klein lokaal tuincentrum.
Ik had de bruine puntjes in de kroon gezien en vooraf de kluit gelicht en wist dus wat er in de pot zat inclusief de rottende wortels onderaan de bonk klei.
Nonchalant de vraag bij de kassa stellend waar die bruine punten vandaan kwamen kreeg ik als antwoord dat ze die er wel uit konden knippen whoeaaa.
Op planten zit "aanslag garantie" dus kon hem risicoloos mee nemen en als liefhebber ligt er natuurlijk de uitdaging om hem in leven te houden en de groei er in te krijgen.
Het overgrote deel van de planten in tuincentra komt uit het buitenland of uit de kas en kunnen dus een aardige klap krijgen als je die dan rechtstreeks in je tuin zet.
Het viel mij op bij het lezen van dit topic dat ze niet in Nederland gekweekt worden maar wel keurig in een pot staan met druppel bevloeiing. De kans dat het dan uiteindelijk mis gaat is vele malen kleiner dan bij een pot gedrukt exemplaar.
Niet alleen het wortelgestel blijft in takt (tenzij ze door de pot heen zijn gegaan natuurlijk)
maar ook het afharden is te sturen door ze droger te zetten aan het eind van het groeiseizoen.
En ja Herbert kan wel planten kweken dat is zeker, petje af!!
Lijkt me sterk dat ie gaat zeggen dat ie meer verstand heeft van verzekeringen