plaatjes grote jongens geworteld in pot

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: plaatjes grote jongens geworteld in pot

Berichtdoor Toppalm op 30 nov 2015 22:08

Zullen binnenkort de markt opkomen evenals stammaten 30+ sp. Kumaons

@Hertbert: Wanneer is binnenkort want mijn bedoeling is om begin volgend jaar 1 a 2 grote wagnerianussen aan te schaffen maar dit lijkt mij ook een zeer de moeite waard voor in mijn tuin :).
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 30 nov 2015 22:08

Houd er wel rekening mee dat dit soort exemplaren echt geen goedkope rotzooi is vergelijkbaar met de potgedrukte palmen van de gamma etc. Herbert weet echt wel wat die verkoopt.

Btw, Herbert, je mag hier altijd zo grote jongen plaatsen om uit te testen, vind ik helemaal niet erg!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 01 dec 2015 07:56

Houd er wel rekening mee dat dit soort exemplaren echt geen goedkope rotzooi is vergelijkbaar met de potgedrukte palmen van de gamma etc. Herbert weet echt wel wat die verkoopt.

Is dit een tip?, zo ja bedankt :thumb_up: . Of probeer je een gratis palm te scoren door te slijmen :D (Grapje) .
90% van mijn palmen/planten komt bij Herbert vandaan, ik ben er ook meerdere keren geweest dus ik weet wat hij verkoopt en waar hij voor staat.
Daarnaast heb ik zelf 2 palmen (Chamaerops Humilis) gekocht bij de Praxis die doen het prima dus misschien moeten we er niet altijd vanuit gaan dat de bouwmarkten troep verkopen. Daarnaast kan je ook potgedrukte palmen kan je met de juiste verzorging laten groeien en bloeien daarvoor ben je dan exoten liefhebber.
Daarnaast moet ik eerlijk bekennen dat de prijzen bij Herbert lager zijn dan die van de bouwmarkten :applaus:

Daarnaast ben ik ook wel bereid om palmen te testen maar dan wel tegen de afspraak dat we de kosten van de palm delen, want als exoten liefhebben test je de palm niet alleen maar geniet je er ook van.

Hoe dan ook als Herbert testers nodig heeft zal hij er op dit forum genoeg vinden :mrgreen:
Mijn tropische tuin:
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 01 dec 2015 08:55

De bouwmarkten kopen hun planten in dus komen mogelijk deels ook bij Herbert vandaan :D
Om te stellen dat de kwaliteit dan minder is bij bouwmarkten zou vreemd zijn toch?
Het ging in mijn situatie om een plant bij een klein lokaal tuincentrum.
Ik had de bruine puntjes in de kroon gezien en vooraf de kluit gelicht en wist dus wat er in de pot zat inclusief de rottende wortels onderaan de bonk klei.
Nonchalant de vraag bij de kassa stellend waar die bruine punten vandaan kwamen kreeg ik als antwoord dat ze die er wel uit konden knippen whoeaaa.
Op planten zit "aanslag garantie" dus kon hem risicoloos mee nemen en als liefhebber ligt er natuurlijk de uitdaging om hem in leven te houden en de groei er in te krijgen.
Het overgrote deel van de planten in tuincentra komt uit het buitenland of uit de kas en kunnen dus een aardige klap krijgen als je die dan rechtstreeks in je tuin zet.
Het viel mij op bij het lezen van dit topic dat ze niet in Nederland gekweekt worden maar wel keurig in een pot staan met druppel bevloeiing. De kans dat het dan uiteindelijk mis gaat is vele malen kleiner dan bij een pot gedrukt exemplaar.
Niet alleen het wortelgestel blijft in takt (tenzij ze door de pot heen zijn gegaan natuurlijk)
maar ook het afharden is te sturen door ze droger te zetten aan het eind van het groeiseizoen.
En ja Herbert kan wel planten kweken dat is zeker, petje af!!
Lijkt me sterk dat ie gaat zeggen dat ie meer verstand heeft van verzekeringen :lol:
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 01 dec 2015 09:17

Jos, ik sluit me aan bij jou verhaal.

Lijkt me sterk dat ie gaat zeggen dat ie meer verstand heeft van verzekeringen

Misschien een Tip voor Herbert om een exoten verzekering op te starten, dan kan hij dat volgend jaar misschien wel zeggen. :mrgreen:
Mijn tropische tuin:
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 dec 2015 13:50

Wat de keuze aan palmen voor particulieren betreft, heeft in Nederland Garden Palms ongetwijfeld het breedste en meest exclusieve assortiment. Daarnaast zijn er een aantal kleinere bedrijven (Luiten, Hebo) die zich vooral richten op een beperkt aantal gangbare soorten, Chamaerops, Phoenix e.a. Deze zijn niet speciaal toegerust op particulieren (Luiten = Italiaanse Oase). Door de schaalvergroting en modernisering is veel van de groothandel in exotische planten minder toegankelijk geworden voor de particulier. Het is daarom des te meer te waarderen wanneer bedrijven zoals GP deze groep van pure liefhebbers blijven koesteren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Rob op 01 dec 2015 23:49

Herbert is volgens mij toch voor een deel gewoon lekker liefhebber, en dat siert. Dat zal tevens ook verklaren waarom je bij je aankoop in de regel altijd een bak koffie, een vriendelijk woord en een interessant verhaal erbij krijgt... helemaal gratis.

Om een of andere reden voelt het toch anders dan een sticker met "Aanslaggarantie" of een 17 jarige kassière die glimlachend aanbied "de puntjes er wel ff te knippen" ;)

:thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 03 dec 2015 17:55

Helemaal gelijk in Rob.
Die aanslag garantie is echter bij wet geregeld.
Denk dat veel mensen hun aankoop die zonder verklaarbare reden het niet redt gewoon weg gooien, echter als blijkt dat de oorzaak van sneuvelen van voor de aankoop is heb je recht op vervanging. Die 17 jarige achter de kassa mag van mij ook vervangen worden btw zat niet bij de kapper tenslotte :D
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 03 dec 2015 20:45

:lol: :lol:
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor benbaron op 04 dec 2015 16:50

Send one to me in the UK Herbert, I'll test them in the wet, windy and damp conditions that is Lancashire. And then I'll sell a load in spring ;)
benbaron

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen