Toch weer even oude bekende foto bijvoegen, dit palmpje begon ook ooit zo. Hoewel ik ook wel eens trachies met stijf gelaagd blad zie die kleiner blijven qua stam en kroon. Ik zou m in ieder geval ook mee hebben genomen
Bijlagen
trachyverjaardag.jpg (188.44 KiB) 3868 keer bekeken
Mooie boom, Deze heeft de gelaagde structuur ook en was dan ook een prachtboom tot omgezaagd.
Het loont inderdaad wel om bij het uitzoeken de juiste trachy met een stammetje te kopen. Ik ben nog niet zo overtuigd van het feit dat de zaden van een bepaald type ook altijd een ' tesan' of een stijfbladige plant opleveren. Daarvoor lijkt een fortunei mij te variabel.
De New Form hybride heeft ook zo'n mooi stijf blad. Wrsch. Is het een kruising tussen een gewone fortunei en een T. princeps. Die laatste geeft de hybride zijn zilvergrijze onderkant.
Prachtig stijve bladeren en gelaagde kroon. Zoek je zoiets dan is de New Form wat je zoekt.
Hij is wel iets minder groen dan de fortunei op de foto hierboven. Dat is inderdaad echt een beauty.
Ik heb de new form 2x staan in pot die zijn bij mij nog slapper dan de Fortunei bladeren. En dat zijn dan de nieuwe bladeren, niet de kas bladeren. Moet ik er wel bij aangeven dat deze regelmatig een portie wind vangen in een open tuin. Staan desondanks wel vlak tegen de muur. Wel weer interessant dat dit bij jou geheel anders is.
Mijn New Form heeft ook erg stijf recht opgericht blad maar het is nog een jong palmpje dus dit kan nog veranderen naarmate de bladomvang gaat toenemen.
Zoals Peter al aangaf heb ik inderdaad het geluk zo een prachtig exemplaar in de tuin te hebben staan. Het is dan ook mijn lievelings Trachy Hier nog eens een foto van begin Oktober... (klikbaar)
Het is volgens mij belangrijk voor het mooi houden van de bladeren dat de Trachy beschut staat. De Trachy in mijn voortuin heeft veel mooie bladeren gehouden in vergelijking met mijn Trachy in de achtertuin. Ik heb ze beide bij hetzelfde tuincentrum gekocht vele jaren geleden.