Syagrus romanzoffiana 'Santa catarina'

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Syagrus romanzoffiana 'Santa catarina'

Berichtdoor kristof p op 11 aug 2011 00:24

wel je zei over de Livistona dat het onmogelijk is en ik reageer erop dat het wel kan...simpel toch?
uit "...en nog eens nutteloos in vergelijk met Trachycarpus (qua uiterlijk) " leid ik af dat je het een lelijke palm vind in vergelijking met een Trachycarpus....wat zeker niet het geval is maar dat hangt natuurlijk van persoon tot persoon af..

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 11 aug 2011 00:28

kristof p schreef:en nog eens nutteloos in vergelijk met Trachycarpus (qua uiterlijk) " leid ik af dat je het een lelijke palm vind in vergelijking met een Trachycarpus....

:?: :?: :?: :?
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 11 aug 2011 00:33

"en nog eens nutteloos in vergelijk met Trachycarpus (qua uiterlijk)"

wel dat is wat jij zei dat ik niet compleet snap....want dat is appels met peren vergelijken.
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor plasta op 11 aug 2011 00:56

Ik kom tot de conclusie, dat de summer chocolate nog een tijdje blijft staan.
Jammer dat het geen optie is, veel palm voor weinig geld en een mooi tropisch uiterlijk.
Je kan niet alles hebben, zullen we maar zeggen.
(juist het feit dat het een vederpalm is, maakte het voor mij aantrekkelijk)

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 aug 2011 00:58

Ik denk dat Ben het zinloos vindt om een Livistona in de tuin te planten. Omdat hij Trachycarpus qua uiterlijk bijna identiek vind (Als ik het verkeerd vertaal moet je het zeggen hoor)

Persoonlijk vind ik dat niet, een Livistonia is inderdaad iets totaal anders. Veel sierlijker door de afhangende bladpunten :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 11 aug 2011 01:00

Ja hoor,Kristof

Jij moet toch wel in een uniek stukje West Vlaanderen wonen...
Livistona chinensis,en niet te vergeten Chamaedorea radicalis bij -10 zonder winterschade
meen ik mij nog te herinneren? Lijken mij bijna verkoperspraatjes :?
Dit lukt mijn Britse palmenvrienden nog niet eens? Om dan maar niet te spreken over de Syagrus waar Raymond dit item over gestart is.Dit is duidelijk mensen op het verkeerde been zetten!!!
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 aug 2011 01:13

orinoco schreef:Om dan maar niet te spreken over de Syagrus waar Raymond dit item over gestart is.Dit is duidelijk mensen op het verkeerde been zetten!!!

Ik wil me nergens mee bemoeien en al zeker niet mengen in een "dreigende woordenwisseling", maar volgens mij zei Kristof juist dat een Syagrus NIET geschikt is voor in ons klimaat ;)

Groet, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 11 aug 2011 01:21

Daar is verder ook geen discussie over...Maar Livistona (als vreemd alternatief) ter sprake brengen gaat mij iets te ver.Dat is pas appels met peren vergelijken :?

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 11 aug 2011 02:02

orinoco schreef:Ja hoor,Kristof

Jij moet toch wel in een uniek stukje West Vlaanderen wonen...
Livistona chinensis,en niet te vergeten Chamaedorea radicalis bij -10 zonder winterschade
meen ik mij nog te herinneren? Lijken mij bijna verkoperspraatjes :?
Dit lukt mijn Britse palmenvrienden nog niet eens? Om dan maar niet te spreken over de Syagrus waar Raymond dit item over gestart is.Dit is duidelijk mensen op het verkeerde been zetten!!!

de Livistona word uiteraard beschermd dat is nu net mijn punt....ik gaf enkel een alternatief voor de Syagrus omdat de man bereid was om te gaan beschermen in de winter. Syagrus is idd. onmogelijk omdat dat ding hier niet wil groeien en bladeren snel afsterven. Livistona's zijn hier echter een goede kandidaatd voor en zijn niet duur. heb ook nergens gezegd dat men Livistona -10°C heeft overleefd? -5°C korstondig een enkele keer is het minimum dat hij heefd gezien.
Wat de C. radicalis betreft, het is algemeen geweten dat ze -10°c goed kunnen overleven....ook bij de briste palmvrienden of die in de us. ben heus niet de enige met nog schadeloze C. radicalissen in de tuin na de laatste winters...een ervan heefd dit jaar zelfs al tweemaal gebloeid en nee, ook dat is niet vreemd! heb ook eentje die tot de grond was weggevrozen maar die loopt nu terug uit.
Ik weet niet wat je wil uitlokken met deze reactie. ik zeg hier enkel mijn ervaringen met palmen. en als ik iets uitprobeer doe ik het ook direkt met meerdere exemplaren, zo zie je gauw hoeveel variatie er kan zijn qua winterhardheid binnen dezelfde soort....

er is best veel mogelijk, alles hangt er van af hoeveel tijd en energie je in het beschermen wil steken. het vriesd hier zelden meer dan -10°C en met wat bescherming kan ik hier toch redelijk wat palmsoorten buitenhouden. heb lang gezocht en gedacht wat goede soorten zijn voor hetgeen ik doe en ondertussen weet ik wel al wat mogelijk is en niet. zowat alle palmen die wat sneeuw en wat vorst aankunnen en vooral ook een lange koude maar zogoed als vorstvrije periode overleven zijn een mogelijkheid. en dat zijn er toch een aantal. voorwaarde is vooral dat ze wat groeien tijdens de warmere maanden anders gaan ze uiteindelijk enkel maar overleven voorbeelden hiervan zijn bijv. Syagrus, A. engleri, D. decipiens....allemaal geprobeerd. overleven een lange koude periode relatief schadeloos maar groeien voor geen meter. L. chinensies en Plectocomia zijn tot nu toe van palmen die idd normaal gezien hier geen kans maken mijn meest bevredigende experimenten geweest en voelen zich blijkbaar goed thuis.
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 11 aug 2011 02:37

en voor alle duidelijkheid, wie mij kent weet dat ik ver van een comercieel ingesteld persoon ben....dus nee, geen verkoperspraatjes :? :(
mensen op het verkeerde been brengen doe ik volgens mij ook niet want als ik over palmsoorten zoals L. chinensies, Aregna, Plectocomia in de tuin praat zeg ik er altijd bij dat dit met bescherming is en anders niet mogelijk is. dat wist ik van het moment ik deze palmen in de grond plante.

tsja, misverstanden gebeuren en laat dit ons op een misverstand houden...
ieder zijn ding zou ik zo zeggen :) ...maakt de wereld enkel maar kleurijker :)
kristof p

23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen