Grote trachycarpus moet in grote plantenbak!!!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Grote trachycarpus moet in grote plantenbak!!!

Berichtdoor retep43 op 02 jun 2012 21:39

De krat staat plus minus 1 meter uit de gevel, dus met het blad tegen de gevel, en moeten de schilders er eens in de 5 jaar een steiger kunnen bouwen, en dan staat hij in de weg, dus kan ik hem zo verijden.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor roosje op 03 jun 2012 00:16

Heb vandaag mijn houten kuip al voor een deel aan het maken geweest. Hij is 100 x 100 en zal 90 cm hoog worden. Ik zal waarschijnlijk iemand moeten laten komen met en kraantje om hem in deze kuip te hijsen. De bedoeling is toch wel om verse potgrond onderaan in de kuip te plaatsen en de palm erbovenop te zetten zodat er heel veel nieuwe wortels kunnen aangemaakt kunnen worden. Koemestkorrels en palmbooster zullen de palm er wel bij helpen. Hij is echt wel te groot en te zwaar om dat manueel te doen. Wat wil je een palm met een stam van 185 cm en dan de wortelkluit erbij geteld is dit echt niet met de handjes op te tillen. Voor een tiental eurotjes wordt hij mooi in de bak geplaatst. Heb allesinds goed nieuws over de groei want daar is geen probleem mee, een nieuw blad wordt er al gevormd. Heb er wel 30 zwaar beschadigde door de voorbije winter verwijderd. Kzal nekeer zien om hier foto's te plaatsen...
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 03 jun 2012 13:40

Een kraantje en een paar tientjes? Tenzij je een kennis hebt die op zo'n kraan rijd, en die niet te ver uit de buurt werkt, lijkt het mij wel een beetje duurder om een kraanwagen te laten komen, denk je ook niet? En een 900 liter krat lijkt me ook moeilijk te verplaatsen als de palm er eenmaal instaat.
En mocht je ooit de krat willen verplaatsen met een kraan, dan moet het wel een ontzettende stevige krat zijn, want anders bezwijkt die onder het enorme gewicht.
Mijn krat is aan de buitenkant ongeveer 80 x 80cm en plus minus 90cm hoog, en zit niet helemaal vol,
(+- 70 x 70x 70cm en daar zit ongeveer 350 liter potgrond in. Zo zie je maar dat die 30x30x 20cm verschil van jou een enorm verschil maakt qua inhoud, en je dus bijna 3x meer potgrond gebruikt dan ik. Daarom zou ik nooit zo'n grote krat maken, omdat die zonder kraan gewoon niet meer te verplaatsen is, tenzij je er flinke wielen onder zet en op verharde ondergrond staat.
Maar goed, ik ben dan ook erg benieuwd naar de foto's.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor roosje op 31 jul 2012 22:55

Eindelijk is het mij gelukt en heb ik vooral ontdekt hoe ik hier mijn foto's kan plaatsen over de aanplant van mijn grote trachy :-)

Foto na de aankoop...
Trachycarpus fortunei na aankoop.JPG
Trachycarpus fortunei na aankoop.JPG (53.09 KiB) 3696 keer bekeken

Klaar om in te planten....JPG
Klaar om in te planten....JPG (61.95 KiB) 3696 keer bekeken

Effe laten rusten tegen de buren hun omheining.JPG
Effe laten rusten tegen de buren hun omheining.JPG (64.79 KiB) 3696 keer bekeken

Naar omhoog slepen met aantrekriemen via de beugels van de veranda...JPG
Naar omhoog slepen met aantrekriemen via de beugels van de veranda...JPG (57.39 KiB) 3696 keer bekeken

Nog eventjes en we zijn er....JPG
Nog eventjes en we zijn er....JPG (61.16 KiB) 3696 keer bekeken

Mooi in het midden en nog veel plaats om te wortelen....JPG
Mooi in het midden en nog veel plaats om te wortelen....JPG (53.16 KiB) 3696 keer bekeken

Yes, hij staat er in...JPG
Yes, hij staat er in...JPG (53 KiB) 3696 keer bekeken

Voila, mooi afgewerkt en laat hem nu maar groeien...JPG
Voila, mooi afgewerkt en laat hem nu maar groeien...JPG (49.35 KiB) 3696 keer bekeken
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 31 jul 2012 23:16

Goed gedaan met eenvoudige middelen. :thumb_up:

Had je de krat langs de binnen en onderkant geïsoleerd voor de vorst?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor roosje op 31 jul 2012 23:31

Nee Peter heb ik niet gedaan, Ik ga hem zeker langs de buitenkant nog beschermen met isomoplaten en de onderkant staat hij van de grond en in de bodem van de kuip zijn grote gaten voorzien en ook nog eens opgevuld met grind om alles goed te doen draineren...
In de winterperiode komt er ook nog een soort doorschijnende paraplu over om de speer droog te houden omdat het zijn eerste jaar is. ik kan steeds de houten kuip gebruiken als basis om verder op te werken naar boven toe. Hij staat ook goed beschut in de hoek van mijn veranda dus het zal altijd een beetje schelen tegenover open en bloot in de tuin. Wat uiteraard niet wil zeggen dat ik hem niet moet beschermen hé :)...
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 31 jul 2012 23:38

Zeker beschermen want de wortels zullen zich vooral vormen tegen de krat en zijn daar extra gevoelig bij vorst.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 01 aug 2012 01:28

als ik de foto's aandachtig bekijk heb je de palm bijna 30cm diep in de pot geplant.
Waarom heb je de aarde zo hoog opgevoerd? Normale planthoogte was de palm planten met de aarde tot op dezelfde hoogte als de bovenkant van je kluit, eventueel een paar cm aarde erboven, maar zeker niet zoveel als je nu gedaan hebt.

Ik weet niet direct of het schadelijk gevolgen zal hebben, maar de onderkant van de stam zal zeker vatbaarder zijn voor rot op die manier.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 aug 2012 06:51

Ziet er goed uit Roosje ! :thumb_up:
Nog een tip om nog makkelijker foto's te posten...

Gebruik Twooba om je foto's up te loaden.
Is een site speciaal voor Palmvrienden gemaakt door Christophe (= beheerder van het forum)
Via de bijlage in het forum zelf heb je een limiet voor de grote van de foto's. Maar bij Twooba niet, je upload daar gewoon de foto's en die worden dan automatisch verkleind en aangepast voor het forum. Je moet dan enkel nog de links van de foto's in je antwoord plaatsen. Heel gemakkelijk. Hier de link naar Twooba -> http://nl.twooba.com

En hier de link naar de uitleg hoe het juist allemaal moet -> viewtopic.php?f=24&t=5142&hilit=Twooba
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 01 aug 2012 09:20

Als ik de stenen van de gevel tel dan staat de stam idd 25 a 30 cm onder de grond. Vaak lees je dat met aanplanten de kluit niet dieper mag dan ervoor, omdat de stam kan gaan rotten. Ik zou wat grond weg halen of de boom iets hoger zetten, maar er zijn hier vast wel experts die er wat over kunnen zeggen :)
Het ziet er overigens wel goed uit hoor 8-)
MooiePalm

6 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen