Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor djoeke op 25 mei 2012 04:59

Ben eens benieuwd hou ons zeker op de hoogte .
Heb het ook al met 2 exemplaren geprobeerd , maar zonder succes .
Volgens mij lukt het afzagen enkel bij jonge exemplaren 5-6 jaar
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 25 mei 2012 15:32

Mijn butia er. gisteren de speer eruit getrokken. Baal er flink van want is zelfs de gehele winter binnen vorstvrij geweest...

is daar nog eer aan te behalen of is dat kansloos bij een butia?
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor plasta op 25 mei 2012 16:27

Een butia kan ook speerrot overleven, het duurt alleen wat langer dan bij een trachy.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor cpo op 26 mei 2012 12:31

Bij 1 trachy is het gat niet droog te houden! er blijft maar vocht in komen, ben benieuwd hoe het afloopt
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor cpo op 12 jun 2012 20:13

Wij hebben vorige week in alle speerrot gevallen de zaag gezet, hadden we het maar eerder gedaan is nu onze conclusie!! Goed peilen hoe diep het gat zit en zagen maar. 5 speerrotgevallen was einde oefening kwamen we achter. Maar 3 zijn nog te redden, het grappige is dat we ze in alle leeftijden en maten hadden. De 3 overlevers zijn een trachy van een stam van 4 meter, 1 meter en 10 cm. Grootte of leeftijd doet er dus niet toe.
De grootste groeit wel het snelst nu. En die van 4 meter, 1 meter en 10 cm zijn nu iets minder groot. Die van 4 meter moesten we 20 cm afzagen, die van 1 meter ongeveer de helft en die van 10 cm is nu 1 cm hoog.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 13 jun 2012 02:20

Afzagen lijkt mij niet noodzakelijk en als je de laatste speer eruit getrokken hebt droogt het gat wel in want er is niets meer wat het gat belemmerd van zuurstof en wind.
Afzagen bij een flinke dikke stam is geen makkelijke klus je zaag komt vast te zitten in dat vezel, en het zaagt niet prettig omdat het geen massief is.
Ik vraag mij wat anders af, ik heb van een 4e palm de jongste speer eruit kunnen trekken die was van groen naar bruin verkleurd. Maar die speer is toch iets vanuit de stam gegroeid ik denk een paar cm. maar was feitelijk pas gestopt met groeien, met veel kracht trok ik deze er vanavond uit en stinken deed het enorm.
Dat groeien wat betekent dat precies drukken eronder nieuwe speren zich omhoog of is dat de werking van het rotte deel van die speer in de stam?
Bij een andere palm zie ik de steel van een blad wat ik heb afgeknipt meer uit de stam komen, dat was nog geen volgroeid blad en de steel was nog niet volledig uit de stam gekomen maar het hart van de speren is er inmiddels uit, betekent dit dan groei naar een nieuwe speer?
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor cpo op 13 jun 2012 09:15

Daar ga je dus compleet de fout in, als je speren uit kunt trekken is het dus vaak onmogelijk het gat droog te houden dat is onze conclusie. Wij hebben gaten drooggedept, grote gaten en klein gaten, poeder erin om de boel droog te houden, gaten geboort in de zijkant van de palm, kortom alles geprobeert en die gaten zijn niet droog te houden! Daarom de zaag erin, want dan kom je op het harde gezonde gedeelte van de palm. Hadden we eerder gezaagt hadden we waarschijnlijk meer palmen kunnen redden. Nu dachten we dat de gaten droog waren maar bij het afzagen bleek dat helemaal niet zo te zijn! Ondanks afdakjes. Zagen met een grove zaag gaat prima overigens, het is lastig dat vezelige materiaal dat wel.

Hier hebben we ook een aantal palmen die aan de groei waren en daarna toch speerrot kregen, ook heeft een palm zelf een rotte en verdroogde speer uitgeworpen. Dus ja onder de speren duwt de palm de rest omhoog. Dat zie je ook duidelijk bij het afzagen, na een paar dagen zie je dat de groeikern omhoog wordt geduwd.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 13 jun 2012 11:04

Djoeke, Wegzagen help ook bij kleinere planten,.
Ik heb het bij een heel kleintje gedaan, wel niet gezaagd maar met de snoeischaar weggeknipt en hij loopt weer uit.

Volgens mij is gewoon helemaal niets doen nog het beste en er alleen voor zorgen dat daar waar de groeipunt naar buiten komt dorrg blijft zodat er niet meer vocht bijkomt dan nodig is.
Bijlagen
rot_weggeknipt_.JPG
rot_weggeknipt_.JPG (69.56 KiB) 4182 keer bekeken
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor cpo op 13 jun 2012 11:24

maar in de praktijk blijkt dat dus toch heel lastig, je kan hem drooghouden van boven, maar wij hadden 2 palmen waarbij de sapstroom voor veel vocht zorgde. De palmen waren amper de grond uit te krijg terwijl ze er nog geen jaar in stonden. Die wortels waren kerngezond en heeeeeeel veel!. Maar ja als het groeipunt toch wegrot is het einde oefening.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 13 jun 2012 12:27

In de natuur de habitat gebeurd er ook niets door mensen handen toch?

Ik wil wel afzagen bij een wagnerianus 2 jaar terug zat ik te diep onder het gat daar heb ik maar een varen van gemaakt is nu een boomvaren geworden.

Dat zagen moet ik een lange grove zaag kopen ik heb er wel maar ik weet nog dat ik kapot was van een palm, want het is niet massief dat maakt het lastig.
edwardkarin

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen