Hey Jean-Marie, dat klinkt niet zo goed bij jou precies

Nu allemaal al speerrot

Dat is wel snel, je hebt er toch niet te hard aan getrokken hé ? Die fout heb ik in mijn begin jaren ook een paar keer gemaakt. Even trekken aan de speer en huppa, ze is eruit

Een gezonde speer kun je er ook uittrekken hoor als je te hard trekt. Je moet eerder voelen dan trekken, gewoon met twee vingers zachtjes trekken, bij speerrot valt de speer bijna vanzelf in je handen bij aanraking
Behandeling of niet moet je voor jezelf uitmaken. Ik ben iemand die tegen die giftige papjes is dus dat komt hier niet in huis. Ik gebruik talkpoeder als alternatief dat neemt het vocht op en vormt dan ook een beschermende koek. Werkt ook zeer goed naar mijn mening en is veel goedkoper en gezonder

Trouwens bij (gewone)Trachy's doe ik niks of het moet al een grote (belangrijkere) zijn dan zou ik het gat droog houden. Ik heb al Trachy's gehad met een groot gat van speerrot dat constant vol water stond door de voorjaars regenbuien en die kwamen ook gewoon weer terug met nieuwe speren dus...

Veralgemeen het nu niet he,ik spreek hier dus enkel over fortunei's he voor alle duidelijkheid !
Even een update van mijn kant ook...
De dooi doet de palmen duidelijk veel deugt, ze fleuren allemaal zienderogen op !
De twee test-Trachy's hebben duidelijk bladschade aan de oudste bladeren, die zullen later nog bruiner worden en afsterven. De jongste blaadjes zijn terug bijgekleurd en open gevouwd, die blijven dus wel goed

Conclusie, 14 dagen strenge vorst is blijkbaar niet nodig voor bladschade, deze Trachy's hebben maar een nacht of vier dacht ik strenge vorst gehad en na de eerst nacht had ik al prijs. Zie eerder dit topic ! Genoeg gezevert, hier de foto's van afgelopen maandag ofwel eerste dooidag...

Ook de grotere onbeschermde Trachy is vrij snel en tot mijn verbazing nog vrij goed terug gekomen !

Als je dichterbij gaat kijken zie je wel duidelijk permanente schade maar had niet verwacht dat die nog terug zo goed ging komen. Ik ben erg benieuwt als het warmer gaat worden wat die dan gaat doen. Het kan nog altijd dat die toch nog volledig bruin word zoals alle Trachy's hier drie jaar geleden. Hopelijk niet en is die door de afgelopen winters al een pak sterker geworden

We will see...
Ik verschiet er wel van moet ik zeggen maar toch nog geen vergelijk met men andere Trachy's die ik ingepakt heb, die zien er als nieuw uit !!