Hoi Palmvrienden, tijd voor de jaarlijkse update van mijn tropische binnenpalmen, vorig jaar zijn er enkele naar buiten gegaan en staan nu in de winterstalling te koukleumen, maar ze geven verder geen krimp ze blijven goed [Sabal riverside, Butyagrus en de Nikau Rhopalostylis sapida]
De Adonidia Merrillii die ik van overleden Ben heb heeft zich gelukkig weer goed hersteld , vorig jaar zag die erg gehavend uit maar is goed terug gekomen [ dank je Ben

]
hier een foto van vorige week waar die bezig was met het uitvouwen van het nieuwe blad,

Nu is het bijna ontvouwd,

De kleinere van Chrisvm gaat ook uitstekend, deze soort is helaas erg spint gevoelig!

De 3 kleine zaailingen heb ik van Rob, de licuala ramsayi, blaadjes beginnen nu breder te worden en ik verwacht dat het delen begint bij het 4e blaadje, dit worden prachtige palmen, heb er onder gestaan in het tropische regenwoud in Australië, verwacht dat het nog 4 jaar duurd eer die een rond blad heeft!

Deze Beccariophoenix Alfredii heeft er nu 5 jaar opzitten en begint nu goede gestalte te krijgen, punt is dat ze alle vrij breed gaan worden en de ruimte te klein gaat worden

Phoenix rupicola heeft het ook heel goed gedaan sinds de groenmaak tip van Han is het blad mooi groen geworden ook neemt deze straks veel plek in wil deze toch behouden omdat het prachtige vederpalmen worden,

Ook een hele mooie, livistona jenkinsiana, deze staat op de staander van de Nikau, helaas ook spint gevoelig.

Hyophhorbe lagenicaulis, deze heeft verbrand blad opgelopen afgelopen zomer door spint behandeling en zon! Gelukkig zijn de nieuwe veren weer mooi groen,

De stam laat de eerste ringen zien [3] en is 70 cm in omtrek, wacht toch nog maar even met deze te pellen,

Latania staat nu bijna een jaar boven en doet het prima daar ,niet zo snel maar vind het zonde om hem weg te moeten doen wegens te groot,

Dit is een avond foto met flits, niet zo mooi helaas maar met de rolgordijnen af komt die beter uit,

En ja een van mijn mooiste de Kerriodoxa Elegans, begint nu echt gestalte te krijgen en heeft zijn groeiwijze in de stam gelukkig ook bepaald [voorheen bleef die maar draaien in zijn aanzet! Wat ook prettig is deze krijgt tot nu toe geen spint

En als hekkesluiter de Carludovica palmata rotundifolia, deze blijft het goed doen nu in zijn 16e jaar op die plek,

Tot de volgende,
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC