subtropische en tropische binnen palmen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: subtropische en tropische binnen palmen

Berichtdoor draco op 14 aug 2014 01:09

Eén veder per seizoen bij de Syagrus lijkt mij een mooi resultaat. Het blad heeft ook een flink formaat. Butiagrus groeide hier de eerste jaren vrij langzaam, maar is na de zachte winter in een groeiversnelling geraakt. Dit is trouwens niet de enige palm die lijkt te hebben geprofiteerd van de kortdurende en zachte winterpauze gevolgd door een groeizame zomer.
Syagrus romanzoffiana 'Santa Catarina' die ik tot vorig jaar had, groeide amper. Dat zal deels te maken hebben gehad met de koude winters en koele zomers van de voorgaande jaren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 14 aug 2014 08:18

bedankt Draco, hoeveel bladeren heeft de butyagrus deze zomer gemaakt? Interessant om te horen dat de syagrus SC t.o.v de gewone syagrus geen verschil maakte wat betreft groeikracht.

ik had eenzelfde blad van vorig jaar maar deze is er ondanks de milde winter toch aangegaan. Ik denk dat het de continue wind en regen zijn die het blad hebben aangetast want gevroren heeft het niet.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 aug 2014 16:04

Ik houd dat niet precies bij, maar de ik denk dat Butiagrus dit seizoen tot heden tenminste 3 veders heeft geproduceerd. Syagrus is geen duurzaam bezit en heeft als kuipplant enkele nadelige eigenschappen, zoals de sterk opgaande groeiwijze en de beperkte levensduur van de veders. Meestal verkeren maar 2 à 3 veders in goede staat. De Butiagrus houdt zijn veders langer met als gevolg een vollere kroon. Deze eigenschap tref je ook bij de Butia ouder aan.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 15 aug 2014 13:31

Butyagrus maakt inderdaad sneller bladeren dan een syagrus. Hij lijkt mij wel aanzienlijk langzamer met het maken van een stam, ook in de volle grond.

Jammer dat ze in een groter formaat bijna niet te krijgen zijn. Ik zou graag een butyagrus uitproberen in de grond omdat hij zo'n goede hergroeikracht heeft als hij zijn bladeren heeft verloren n de winter. Mijn syagrus is daar toch wat te langzaam voor gebleken.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 aug 2014 21:13

Bij GardenPalms toen nog in Heerde heb heb ik wel grote exemplaren gezien. Meestal waren die dan al verkocht.
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 31 jan 2015 01:19

Hoi Palmvrienden, tijd voor de jaarlijkse update van mijn tropische binnenpalmen, vorig jaar zijn er enkele naar buiten gegaan en staan nu in de winterstalling te koukleumen, maar ze geven verder geen krimp ze blijven goed [Sabal riverside, Butyagrus en de Nikau Rhopalostylis sapida]
De Adonidia Merrillii die ik van overleden Ben heb heeft zich gelukkig weer goed hersteld , vorig jaar zag die erg gehavend uit maar is goed terug gekomen [ dank je Ben :thai: ]
hier een foto van vorige week waar die bezig was met het uitvouwen van het nieuwe blad,

Afbeelding

Nu is het bijna ontvouwd,
Afbeelding

De kleinere van Chrisvm gaat ook uitstekend, deze soort is helaas erg spint gevoelig!
Afbeelding

Afbeelding

De 3 kleine zaailingen heb ik van Rob, de licuala ramsayi, blaadjes beginnen nu breder te worden en ik verwacht dat het delen begint bij het 4e blaadje, dit worden prachtige palmen, heb er onder gestaan in het tropische regenwoud in Australië, verwacht dat het nog 4 jaar duurd eer die een rond blad heeft!
Afbeelding

Deze Beccariophoenix Alfredii heeft er nu 5 jaar opzitten en begint nu goede gestalte te krijgen, punt is dat ze alle vrij breed gaan worden en de ruimte te klein gaat worden :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Phoenix rupicola heeft het ook heel goed gedaan sinds de groenmaak tip van Han is het blad mooi groen geworden ook neemt deze straks veel plek in wil deze toch behouden omdat het prachtige vederpalmen worden,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook een hele mooie, livistona jenkinsiana, deze staat op de staander van de Nikau, helaas ook spint gevoelig.
Afbeelding

Afbeelding

Hyophhorbe lagenicaulis, deze heeft verbrand blad opgelopen afgelopen zomer door spint behandeling en zon! Gelukkig zijn de nieuwe veren weer mooi groen,
Afbeelding

De stam laat de eerste ringen zien [3] en is 70 cm in omtrek, wacht toch nog maar even met deze te pellen,
Afbeelding

Latania staat nu bijna een jaar boven en doet het prima daar ,niet zo snel maar vind het zonde om hem weg te moeten doen wegens te groot,
Afbeelding

Dit is een avond foto met flits, niet zo mooi helaas maar met de rolgordijnen af komt die beter uit,
Afbeelding

En ja een van mijn mooiste de Kerriodoxa Elegans, begint nu echt gestalte te krijgen en heeft zijn groeiwijze in de stam gelukkig ook bepaald [voorheen bleef die maar draaien in zijn aanzet! Wat ook prettig is deze krijgt tot nu toe geen spint :fluiten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als hekkesluiter de Carludovica palmata rotundifolia, deze blijft het goed doen nu in zijn 16e jaar op die plek,
Afbeelding

Tot de volgende,
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor Rob op 31 jan 2015 02:01

Prachtig Eduard!!

Je Licuala zijn al verder dan de mijne die op zolder toch heel warm (23-25°) staan, dus de serre doet ze blijkbaar toch goed - vermoedelijk is het vele licht toch het verschil.
Die Beccariophoenix is superb - hij is echt wel iets groter dan de mijne en ik kan niet wachten tot die hoogte hier word bereikt - hetzelfde geld voor de Kerriodoxa overigens: er staan er hier 2 kleintjes die niet vooruit te branden zijn
En die Hyophorbe is echt een heerlijk monstertje aan het worden!

PS: je Carludovica doet het hier ook prima - ik heb nu pas echt goed door hoe nat ie eigenlijk wil staan - dit levert dan ook zo goed als geen wolluis op, terwijl ie vorig jaar onder zat.
Het mooiste: het is een van haar favorieten!

PS: Als die Latan dan ooit weg moet vanwege de hoogte: denk aan me. Hij is zo mooi dat er een doekje aan te pas moest komen om de mondhoeken af te nemen!!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor draco op 31 jan 2015 02:34

Het ziet er allemaal prima uit Eduard, maar we zijn ook niet anders van je gewend. Met een aantal soorten heb ik geen ervaring, wel met de Veitchia of Adonidia, een flink exemplaar waar ik weinig plezier aan beleefde vanwege de vatbaarheid voor spint. Phoenix rupicola overwintert hier vorstvrij en verblijft 's zomers buiten, de veders zijn daardoor dichter als bij jouw exemplaar. Deze palm heeft blijkbaar een hoge lichtbehoefte. Dat geldt feitelijk voor het hele genus. Merk je ondertussen al dat je Butiagrus gedrongener groeit sinds deze buiten staat?

groet
Han
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 31 jan 2015 12:23

Dank jullie, het is maar een keer in het jaar palm-update en is het leuk de resultaten te laten zien, wat mij opvalt is dat het 100% verschil is met de buiten groei, heb er nu een paar die voorheen binnen stonden zoals de Butiagrus en sabal die heel traag zijn geworden maar wel zoals je al vermoed Han het blad steviger en wat gedrongener groeit de Butiagrus heeft 1.5 blad ontwikkeld afgelopen jaar :thumb_up:

Groet Eduard
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 31 jan 2015 13:07

Hoi Eduard wat een schitterende collectie heb je daar. Bedankt voor de foto's. Dat was weer genieten. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen