Copernica Alba

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Copernica Alba

Berichtdoor zezinho op 24 nov 2014 19:48

Mijn C. alba (zie foto's blz 1) heb ik dan toch maar in zijn 110 l pot laten staan en gaat nog minstens 1 winter in de veranda. De wortels komen nog steeds niet uit de pot en het gaat nog net om hem met een steekkarretje te verplaatsen. Ik laat de eer (en het risico :mrgreen: ) om proefkonijn te spelen aan een ander over. Hij is deze zomer wel zijn langgerekte bladeren kwijtgespeeld en heeft nu een mooie compacte kroon . Ook met zijn zilvergroene kleur valt het erg mee. Hij heeft dan ook zonnig gestaan. Dat zal waarschijnlijk weer veranderen als ik hem bij de eerste nachtvorst weer binnen zet. En groeien doet hij idd hard : heeft deze zomer 25 cm stam bijgekregen.

Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 nov 2014 19:56

Foto's Wilfried :D Ik wil die nu wel eens terug zien ja na weer een jaar voorbij te zijn :thumb_up:
Ik had begin dit jaar een kleintje gekocht bij Herbert (Gardenpalms) maar met men stomme kop zonder nadenken meteen in de zon gezet bij thuiskomst. Een dag later viel me het terug binnen dat ik ze niet had laten wennen en dan direct in de schaduw geplaatst. Een paar dagen later werd me meteen duidelijk dat ik hem al vermoord had of toch de zon om exact te zijn :roll: Gelukkig geen dure grap maar toch... Had wel het plan deze in volle grond te planten. Misschien ooit nog eens. Ben wel benieuwd hoe het bij anderen zal gaan. :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 24 nov 2014 20:06

Morgen foto"s , Dimi
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 24 nov 2014 23:45

Prachtige palmen die het goed doen met veel zon, ze kunnen niet genoeg hebben heb ik het idee. Ook mijn exemplaar heb ik dit jaar gekocht bij Herbert voor een prikkie. Mijn ervaring is wel dat de onderste bladeren vrij snel afsterven en bij het verplaatsen van de palm uit moet kijken dat je jezelf er niet aan kan openhalen want deze palm heeft fikse doorns op de stengel.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 25 nov 2014 20:31

Hierbij de gevraagde foto's, Dimi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 25 nov 2014 21:06

Die ziet er beter uit dan de mijne vind ik.
Mijn copernica is in het voorjaar verpot en is amper gegroeid vind ik.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 nov 2014 22:59

Jou exemplaar lijkt veel groener dan die van mij die toch meer zilverblad heeft.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 25 nov 2014 23:29

Dat viel me ook op.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 nov 2014 19:20

Wauw, die is al flink gegroeid Wilfried, thx voor de foto's. Is inderdaad ook behoorlijk groen geworden, houd niet van de regen denk ik ;)
Zeer mooi exemplaar :thumb_up:
...klaar voor de volle grond :tong: :mrgreen:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 26 nov 2014 21:23

Het lijkt me dat alle blauw/zilverkleurige palmen in ons klimaat de neiging hebben te 'vergroenen'. Misschien zou het wel eens een ideetje zijn om daar een poll over op te starten.

Misschien kan Han ook even vertellen of hij die tendens ook bij zijn C. cerifera's bespeurt. Het zou me niks verbazen.

De voordehandliggende oolossing voor dit probleem is bij potplanten regenkappen aan te brengen over de pot en ze zo droog te houden. Dan 'vergroenen' ze waarschijnlijk niet of minder.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen