Kroondiameter Trachycarpus fortunei (enquete)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Kroondiameter Trachycarpus fortunei (enquete)

Berichtdoor Herman op 20 nov 2014 20:29

Herman schreef:

Diameter stam onder 40 cm
Diameter stam boven 95 cm

Bedoel je de stam omtrek..?
Sorry mensen ik bedoel dus inderdaad de omtrek, anders zou deze wel een heel dikke stam hebben :D
De trachycarpus is boven 2 maal zo dik als onder.
Hij wordt dus steeds dikker boven in.
In de volle grond gezet in 2001, de totale hoogte was toen , 2 ,40 m.
In de periode daar na is deze 1 keer verplaatst.
Groetjes Herman
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 20 nov 2014 20:59

Het dikker worden van de stam bovenaan komt doordat deze nu groeit in een kouder buiten klimaat. In de warme landen of serre (kas) krijg je veel dunnere stammen doordat ze sneller groeien door de warmte en ook sneller de hoogte in willen om meer licht (kasplanten)
Hier buiten in ons koel klimaat groeien ze trager en worden ze veel dikker (buiten)
Aan zo'n Trachy met dunne stam onderaan en dikker wordend bovenaan kun je makkelijk zien hoe groot hij was als die hier werd uitgeplant. De dikste stammen krijg je dus nog steeds met Trachy's die hier van kleins af groeien in de volle grond.
Maar we dwalen af sorry :off_topic:

Het blijkt dus dat er veel variatie zit in de grote van de kronen, al bij al denk ik dat we mogen stellen dat de gemiddelde diameter rond de 2,5m zal liggen.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 nov 2014 21:59

Plaats een topic over de grootste, dikste of breedste en je hebt gegarandeerd succes :lol:
Ik kom tot nu toe op een gemiddelde kroondiameter van 225 cm. Dit is ook wel de meest gangbare maat, er zijn maar enkele uitschieters omhoog en omlaag. Ik meet bij mijn twee fortunei een kroondiameter van 150 cm, maar ik heb deze palmen ook geselecteerd op hun compacte kruin. Bovendien staan ze nog niet lang vast en kunnen dus nog breder uitgroeien. De wagnerianus fem. meet wel ruim 2 m, maar dit komt vooral door de lange bladstelen die verwijzen naar een voorafgaand kasverblijf. De jongste bladeren zijn korter van steel.
Bijlagen
Trachycarpus_wagnerianus.jpg
Trachycarpus_wagnerianus.jpg (205.32 KiB) 1447 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen