Trachycarpus nainital

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus nainital

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 dec 2015 15:45

Helaas valt de beloofde groeisnelheid van mijn Nainital wat tegen. Het eerste jaar deed ie helemaal niks, maar dat is niet uitzonderlijk. Hij legde al zijn energie in het wortelen waardoor de bladeren wat gelig werden.

Maar nu ook in het tweede jaar heeft ie maar 1 blad aangemaakt. Hij is niet echt vooruit te branden en zal de komende jaren helaas klein blijven, vrees ik.

Vergeleken met de Nova, de New Form hybride of de Manipur vind ik de bladeren ook slapjes en wat Sylvan al zei, rommelig.

Zou ik nu een bijzonder soort Trachycarpus kopen dan zou ik voor de Nova of de Manipur gaan. Die laatste heeft prachtig recht opstaande bladeren. Ze groeien allemaal veel harder dan de Nainital.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 14 dec 2015 16:34

Dat klopt maar de Nova (vroeger ook wel Princeps green form genoemd) is voor ons klimaat niet geschikt en heeft een erg lage vorsttollerantie. Bij -10°C is die reeds verloren. Ik zit nu aan mijn 3de exemplaar en dan ook alleen maar omdat ik hem gekregen heb want ik zou hem zelf niet kopen, toch zeker niet voor uitplant. Als kuipplant zou die dan weer wel geschikt zijn maar omdat het volgens mij een erg grote palm word als hij de kans krijgt is dat ook zinloos.
Vorig jaar in een verloren hoekje in de tuin aangeplant en meteen 3 bladeren er uit gestuwd dus ja, zeker wel een snelle groeier.
Ben je zeker dat je de T. Nainital hebt want je spreekt iedereen die deze palm heeft zijn bevindingen wel tegen met je trage groeisnelheid.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 dec 2015 16:46

Ja, eerlijk gezegd vind ik het een beetje een miskoop. Kan me herinneren dat die van Niek (La Palmaraie) ook niet vooruit te branden was. Maar misschien is er bij hem wel de vaart ingekomen. Ik zou nu een ander ondersoort kopen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 14 dec 2015 17:25

Je kunt natuurlijk ook pech hebben en een minder exemplaar hebben staan. Ik heb zo'n gewone T. fortunei staan waar ik laatst een topic over gestart was en die wil ook maar niet groeien ondanks dat hij al jaren in de volle grond vertoefd.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 14 dec 2015 21:18

Ja Hitch dat heb ik ook. Binnen enkele jaren zal deze worden ingehaald door de overige Trachy's. Is verder in blakende conditie, mooie dikke stam en jaar na jaar veel nieuwe speren, maar de hoogte in. Dat vertikt meneer. :cry:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 15 dec 2015 11:35

Dat is echt exact de beschrijving van die gewone T. fortunei die ik heb staan. Raar he?!
Hitch

156 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen