Sleutelwoord is absoluut maatwerk. Een fool-proof oplossing kan bij een ander altijd fout gaan vanwege andere omstandigheden. het is dus essentieel die voor jouw tuin en jouw soort te snappen/optimaliseren.
Nog ter aanvulling: de split bamboe/rietmatten die ik gebruik icm met geweven puinzakken zijn na omwikkeling toch zeker 90% winddicht (ventilatie en de nattigheid blijft er vrijwel geheel uit).
Ik gebruik bij echt serieuze vorst ook nog krimpfolie om vrij snel alle 40 of zo palmen te kunnen inrollen al naar gelang de T daalt, zonder dat ik constructes moet bouwen van hout o.i.d. Die laag plastic gaat er direct weer af als de T weer boven 0 komt. Laatste jaren erg weinig van verbruikt, maar als we ooit weer een -12 krijgen (en die komt vast) dan is het echt wel nodig. Die constructie van matten + puinzak + folie + kerstlampjes aan levert een Temp winst op van 3-5 graden. Na toevoeging van krimpfolie is dat al bijna 10°C .
Mee eens vwb bananen: Inpakken die hap. De hoogte van de stammen is daar eerder een issue dan de inpakmethode. Ik gebruik daar puinzakken icm tonnen eikenblad in gaaskooien voor. Alle afval/snoieblad gaat er ook bij.
Cycas kun je overigens ook op die wijze inpakken - ook die hebben ook minder to geen last van de hogere permanente vochtlast in de winter. Zoals al gezegd: elke soort/species zijn eigen regels.
Super topic wat mij betreft - lessons learned.
wel ff on topic blijven als het kan

Teneinde die afzwaaier hierboven tav takil (en gezamenlijke bestellingen als topic) nog enigzins binnen de topicheader te krijgen, zijn hier mijn observaties tav dat soort zaken:
- Ik heb door de jaren heen tientallen Trachys gekocht (zaden en planten); ik heb het her nog erg lastig mee om ze te onderscheiden. Verschillen in verschijningsvorm van palmen uit dezelfde zaadbatch/pallet/vracht/leverancier op dezelfde condities zijn soms ronduit schokkend... een goed voorbeeld staat hier naast mijn huis: 3 Trachies waarbij 1 heel duidelijk afwijkt.
- @ Takil - na de gigantische moddergooi partij op[ de diverse (met name internationale) fora zon 10 jaar terug, geloof ik het wel. Als het label T. takil zegt, dan blijft dat zo, en bezien we wel wat het word. Ik heb er meerdere als zodanig gelabeld staan (o.a. van Garry) staan en traag is hier wel een 'understatement'.
- gezamenlijke bestellingen: Interessante opmerking Han! Ik heb geloof ik tweemaal iets georganiseerd binnen PV kader. Kan super werken, kan een pak ellende opleveren. Ik heb al meegemaakt dat bare-root palm zaailingen 2 weken bij customs stonden, verpakkingen van lik me vestje, te weinig geleverd, gezeik over kwaliteit/opkomst etc... Aan de andere kant: ik heb ook gratis extra palmen of vrij dure zaden mee zien komen met een bestelling, of orders vanuit Singapore die in 4 dagen perfect verpakt op de mat lagen....