Trachycarpus kruisingen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus kruisingen

Berichtdoor draco op 04 jan 2025 14:45

Deze zaailingen hebben weinig wortels en groeien langzaam. Zaden van dezelfde jaargang in potkweek hebben al gedeelde bladeren. De zaden zijn ook elders in de tuin direct uitgeplant.
Die zijn al wat verder ontwikkeld.
De meeste zaailingen lijken op de fortunei moederplant, maar af toe zit er een tussen met voor wagnerianus kenmerkend gedrongen blad. Ook een in pot gekweekte zaailing lijkt op wagnerianus. Die oogt minder vitaal dan de wagnerianus eronder.
Bijlagen
Trachycarpus fortunei x wagnerianus (tuin).jpeg
Trachycarpus fortunei x wagnerianus (tuin).jpeg (484.3 KiB) 1707 keer bekeken
Trachycarpus fortunei x wagnerianus (pot).jpeg
Trachycarpus fortunei x wagnerianus (pot).jpeg (752.54 KiB) 1707 keer bekeken
Trachycarpus fortunei x wagnerianus fenotype 2.jpeg
Trachycarpus fortunei x wagnerianus fenotype 2.jpeg (621.51 KiB) 1707 keer bekeken
Trachycarpus wagnerianus.jpeg
Trachycarpus wagnerianus.jpeg (615.02 KiB) 1707 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor johny op 04 jan 2025 22:26

wat verwacht jij zelf van die hybriden ?
johny

99 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 jan 2025 14:10

johny schreef:wat verwacht jij zelf van die hybriden ?

Dat ze een meerwaarde hebben in esthetisch opzicht met gunstige groeieigenschappen, i.e. sneller groeien en goed of beter bestand tegen ons wisselvallige klimaat.
De kruising princeps x wagnerianus en reciproke is wat dat betreft aardig geslaagd. Het is een mooie palm met de habitus van een princeps en een snellere groei. De karakteristieke compacte bladvorm van de wagnerianus ontbreekt, net als bij de fortunei x wagnerianus hybride. Het bevestigt de notie dat de wagnerianus kenmerken recessief zijn ofwel die van de fortunei en princeps dominant. Dat betreft ook de winterhardheid van de princeps, de hybrides zijn minder vorstbestendig dan de wagnerianus. De speer kan al vanaf matig vorst schade ondervinden. Met andere Trachycarpus hybrides heb ik weinig ervaring. De kruising princeps x fortunei die ik van Sylvan had gekregen, vond ik niet bijzonder aantrekkelijk en niet herkenbaar als princeps hybride. Trachycarpus Nova x wagnerianus had mooi stevig blad en goede groei maar vond ik niet bijzonder specifiek.
Qua looks vind ik de princeps nog steeds onovertroffen maar de hybrides met wagnerianus zijn zeker een aanwinst. Maar ik herinner me nog dat de eerste wagnerinus 'babypalmen' te koop kwamen bij palmeperpaket. Dat was een sensationele ervaring. Het is nog steeds een van mijn favorieten, vooral jonge planten zijn vertederend mooi.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor johny op 05 jan 2025 20:28

ok dacht dat ik zelfs eentje van je gekocht hebt - doet het goed in grond
johny

99 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen