Bruine bladeren na de strenge vorst

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Bruine bladeren na de strenge vorst

Berichtdoor edwardkarin op 18 feb 2012 16:57

Hoi Erna,

Almere west,

Op al mijn thermometers is het die koudste nacht -14 geweest, en nog een keer -11 en veel nachten tussen de -7 en -9 graden, maar dat was het in heel Nederland wel.
En veel ijsdagen, maar wij hadden tijdens de zon op het zuiden wel dooi en het kwam 2x net aan of boven het vriespunt uit, tot de dooi in viel.

Edward,
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 18 feb 2012 18:08

hoi edward ik heb de kleinste speer bij de grote gevoeld en is heel hard en samengebonden.
de kleine trachy heeft een soort afwijking lijkt wel al zijn speren zijn al een beetje open en ze zijn heel zacht.
je kan hem zo dubbel vouwen.
de bladeren van deze is ook heel slap elke sigment hangt halverwege hij ziet er ook totaal anders uit dan mijn grote trachy
dus bij deze palm kan ik niet zeggen of hij bevroren is geweest.
om duidelijk te zijn wat ik bedoel met lijkt wel een afwijking laat ik je fotos zien van me grote en de kleine in levende lijve.
je zou bijna zeggen totaal andere soorten van mekaar

de kleine trachy met zachte speren en totaal ander soort blad
Afbeelding
elke bladsigment hangt
Afbeelding
de grote trachy januari 2011 geen enkel bladsigment hangt.
Afbeelding
grote trachy augustus 2011 totaal ander soort blad dan de kleine trachy
Afbeelding
eerste kersdag 2011 en deze heeft harde gebonde speren die gaan pas los als hij er bijna helemaal uit is
Afbeelding
ik kan niet wachten dat het weer zomer is EXO-MUSA.
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 18 feb 2012 21:17

Ja een lijkt meer iets te hebben van de wagnerianus met dat stijve blad, er zijn verschillen maar toch dezelfde familie.

Het is maar afwachten of de speren weer uit gaan lopen, als dat gebeurd is het goed.

In maart zie je meestal al ontwikkeling en die valt nu meer op omdat je het in de gaten gaat houden, i.v.m. de winter.

Edward,
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 19 feb 2012 17:57

Hoi,

Ik ben nieuw hier, maar heb de postings regelmatig gelezen. Ik heb zo'n 200 Trachy's in de tuin staan. De grootste is zo'n 1,5 meter hoog, daarnaast heb ik nogal wat zaailingen in de volle grond staan. Behalve 1 trachy komen alle planten uit het zuidelijke deel van Zwitserland (Ticino), een groot deel hiervan heb ik zelf vanuit zaad opgekweekt. Ik ben er zeker van dat de planten die afkomstig zijn uit deze regio het hardst zijn van allemaal. Ik heb mijn palmen niet beschermd. Dit heb ik nooit gedaan de afgelopen jaren. Vorig jaar had zo'n 90% van alle planten last van speerrot. De bladeren bleven echter groen, maar de speren lieten massaal los. Ik heb de speren eruit gehaald en verder niets gedaan.... Op een enkel exemplaar na is alles weer uitgelopen en stonden ze er in aanloop naar deze winter weer prima en gezond bij.... Eind september heb ik kieseriet gegeven, schijnt goed voor de winterhardheid te zijn. Nu is het een ander verhaal. Mijn palmen zien er niet uit.....het vreemde is echter, dat een paar tanchy's ongeschonden blijken te zijn. We hebben nu 3 stevige winters achter de rug en de sterkste overleven. Een betere test is er dus niet. Ik zal binnenkort eens wat foto's maken van mijn verzameling.
Op dit moment wil ik het advies geven om de palmen met rust te laten en te wachten tot de temperatuur weer gaat stijgen. Ik ben benieuwd hoe de resultaten over een paar maanden zijn.

Wim
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor erna op 19 feb 2012 20:31

hallo Wim,

:welkom: op dit forum, en we wachten op je foto's :P

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 feb 2012 21:30

Willem1 schreef:... 8< ...
Ik heb zo'n 200 Trachy's in de tuin staan.
... 8< ...

Zo... :shock: ook niet stilgezeten precies :D
Hier wil ik ook wel eens wat foto's van zien ? Of zijn het allemaal zaailingen ? (a)
:welkom: Trouwens Wim !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 20 feb 2012 00:53

Dank jullie voor het warme welkom! Ik heb vanmiddag wat foto's gemaakt van mijn trachy's. Allereerst mijn enige trachy waarvan de herkomst onduidelijk is. Vorig jaar heeft deze palm last gehad van ernstige speerrot. Het duurde vrij lang voordat er nieuwe bladeren kwamen, deze waren veel kleiner van stuk dan de vorige... Zal dit dan de genadeklap zijn?

1A.jpg
1A.jpg (182.6 KiB) 3870 keer bekeken

Dit zijn mijn zaailing, toen ze 2 blaadjes hadden gingen ze de volle grond in. De sterkste overleefden de afgelopen 2 winters, voor deze vorstperiode stonden ze er nog piccobello bij.....
1B.jpg
1B.jpg (186.95 KiB) 3870 keer bekeken

Hieronder zie je mijn trachy's die als plant uit Ticino (Zuid Zwitserland) meegegaan zijn naar Drenthe. Vorig jaar had zo'n 90% speerrot. Alles werd echter gelukkig weer kerngezond!
1C.jpg
1C.jpg (179.47 KiB) 3870 keer bekeken

Wat is dit dan? Nee, deze palm heb ik (net zoals de rest) niet toegedekt de afgelopen periode. Toch ziet hij er (als enige) nog prima uit. Viel me wel op dat deze palm vorig jaar uit de grond "geknald" is.
De bladstructuur is ook anders.
1D.jpg
1D.jpg (260.63 KiB) 3870 keer bekeken

Deze heb ik vorig jaar uitgezet in de tuin. Hoe staan ze er over een maand of 3 bij?
1E.jpg
1E.jpg (250.01 KiB) 3870 keer bekeken

Heb hier wat palmen bij elkaar staan, deze staan iets meer in de luwte van het huis. Maar ook hier is duidelijke schade zichtbaar.
1F.jpg
1F.jpg (246.26 KiB) 3870 keer bekeken

T'is maar de vraag hoe deze planten de afgelopen koudegolf gaan overleven. Deze bladschade heb ik nog niet eerder gezien. De speren voelen allemaal slap aan, het voelt niet goed....

Groeten, Wim
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 20 feb 2012 11:51

Hallo Wim,

Zo heb ik er ook 3 die er ietsje beter uitzien, maar daar is alles mee gezegd.

Ik weet niet hoe jou palm er vorig jaar uitzag na de winter, ook zo bruin? Als ie het toch gered heeft?

Nu ziet ie er wel slecht uit, maar alles kan bij de trachycarpus.

gr. Edward

Foto van mijn palm.
Bijlagen
2012_02_17_22_31_31.jpg
2012_02_17_22_31_31.jpg (24.86 KiB) 3847 keer bekeken
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 20 feb 2012 11:53

Hallo Wim,

Dit is mijn groepje van 3.
Bijlagen
2012_02_17_17_45_20.jpg
2012_02_17_17_45_20.jpg (30.04 KiB) 3848 keer bekeken
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 20 feb 2012 17:30

hoi Wim,

:welkom: op dit forum
in de winter probeer ik gewoon de palmen droog te houden en leg veel bladeren aan de voet van de palm welke toch wel goede resultaten geeft
toch is er eentje met speerrot, ik heb er dan maar corex 50 in gegooid en wacht nu verder af

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen