Dank jullie voor het warme welkom! Ik heb vanmiddag wat foto's gemaakt van mijn trachy's. Allereerst mijn enige trachy waarvan de herkomst onduidelijk is. Vorig jaar heeft deze palm last gehad van ernstige speerrot. Het duurde vrij lang voordat er nieuwe bladeren kwamen, deze waren veel kleiner van stuk dan de vorige... Zal dit dan de genadeklap zijn?

- 1A.jpg (182.6 KiB) 3870 keer bekeken
Dit zijn mijn zaailing, toen ze 2 blaadjes hadden gingen ze de volle grond in. De sterkste overleefden de afgelopen 2 winters, voor deze vorstperiode stonden ze er nog piccobello bij.....

- 1B.jpg (186.95 KiB) 3870 keer bekeken
Hieronder zie je mijn trachy's die als plant uit Ticino (Zuid Zwitserland) meegegaan zijn naar Drenthe. Vorig jaar had zo'n 90% speerrot. Alles werd echter gelukkig weer kerngezond!

- 1C.jpg (179.47 KiB) 3870 keer bekeken
Wat is dit dan? Nee, deze palm heb ik (net zoals de rest) niet toegedekt de afgelopen periode. Toch ziet hij er (als enige) nog prima uit. Viel me wel op dat deze palm vorig jaar uit de grond "geknald" is.
De bladstructuur is ook anders.

- 1D.jpg (260.63 KiB) 3870 keer bekeken
Deze heb ik vorig jaar uitgezet in de tuin. Hoe staan ze er over een maand of 3 bij?

- 1E.jpg (250.01 KiB) 3870 keer bekeken
Heb hier wat palmen bij elkaar staan, deze staan iets meer in de luwte van het huis. Maar ook hier is duidelijke schade zichtbaar.

- 1F.jpg (246.26 KiB) 3870 keer bekeken
T'is maar de vraag hoe deze planten de afgelopen koudegolf gaan overleven. Deze bladschade heb ik nog niet eerder gezien. De speren voelen allemaal slap aan, het voelt niet goed....
Groeten, Wim