trachycarpus fortuneii wel of niet in de volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: trachycarpus fortuneii wel of niet in de volle grond

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 02 dec 2012 20:46

Jongens, allemaal mooie verhalen, maar er is geen of weinig penwortel van de palm waar het over gaat. Hij heeft altijd in een kuip op een plaats in een kas gestaan en nu moet hij ineens buiten in de volle grond!

Dat gaat toch nooit goed!!

Zomer of winter verhaal, inpakken of niet, er is geen penwortel die de palm nodig heeft voor mineralen en suikers aan te zuigen om de palm intern sterker te maken. Een penwortel bij een palm van dit formaat, in de volle grond is ongeveer 3 meter. Deze zuigt mineralen het hele jaar uit de grond om voldoende op te slaan en zich zelf te beschermen en sterker te maken. De penwortel in de kuip is dus geen 3 meter.

Gras groeit niet meer beneden + 4graden C. De palm groeit nu niet meer, die is bezig om al zijn krachten te sparen om de winter te overleven. Dus er groeit nu ook geen penwortel meer diep de grond in.

Groetjes
Ed ;)

Ps. Jos944 succes met de palm, gewoon bij een boer ergens in een loods of schuur zetten waar het lekker kan staan. Koud staan mag het wel, maar zet hem beschut uit de wind in een hoekje. Volgend voorjaar netjes ingraven zoals het hoort en dan gaat alles goed komen voor de winter van 2013/2014.
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 02 dec 2012 21:50

De eerste trachycarpus met een penwortels moet nog geevolueerd worden. Het gaat er om of het verstandig is de palm buiten te overwinteren en de pot in te pakken of de palm in de volle grond te zetten. binnen is geen ruimte! En ik ben het met Ed eens, als je de palm ergens binnen kunt overwinteren, dan zou ik dat ook doen voor deze winter en dan in het voorjaar uitplanten. Maar dat is blijkbaar niet mogelijk.

Dan is het gewoon beter de plant in de vollegrond te zetten, want beter kun je de kluit haast niet beschermen. Eventueel wat verankeren zoals hier is gesuggereerd lijkt me ook niet verkeerd, maar in ieder geval de wortels vorstvrij houden door een gatis bladeren pakket op de kluit, simpekl. Succes.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 03 dec 2012 09:31

Hou in ieder geval zo vorstvrij mogelijk bij uitplant, want na vorige winter heb ik mijn lesje wel geleerd ;)
Gelukkig waren het geen grote exemplaren.

Veel succes :thumb_up:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 03 dec 2012 12:50

Met dit soort exemplaren altijd op save spelen!
Waarom risico's nemen als het ook makkelijk kan?

Is dit wel een zuivere fortunei? Of misschien een andere trachycarpus soort?
Kan aan mij liggen maar de meeste verkopers hebben weinig verstand van de verschillende benamingen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het overal zo is. In tuincentrum in zwolle stonden alle palme (incl brahea/butia) lekker makkelijk onder de naam Trachycarpus fortunei ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 04 dec 2012 00:17

Aangezien "het brengen naar een boer" geen optie is.

Zou ik voor optie 1 gaan met full-power aan bescherming, en misschien is het wel niet eens nodig.

Er zijn tal van tips hoe je de bescherming ken aanpakken.

Bij heftige vorst en andere onprettige winter rommel, kan je de pot beschermen door noppenfolie eromheen te wikkelen.
Eventueel met lichtslang (geen led ;-) ).
Aarde bedekken met boomschors.
Bladeren bij elkaar binden met vliesdoek bij de kroon.
Thermozak over het geheel, mocht het echt heftig worden.
Ook daar zou je zelfs een lichtslang kunnen plaatsen.
Mocht je echt profie bezig willen zijn, dan bouw je een grote hut eromheen met allerlei warmte genererende bronnen, dan kun je zelf de gewenste temperatuur regelen.

s6 ermee en hou ons op de hoogte van je mega mooie aanwinst.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 04 dec 2012 09:44

Brengen naar een boer is wel een optie, want de palmboom is toch ook naar het huis getransporteerd. Dus die optie bestaat altijd nog. Alleen moet er extra moeite gedaan worden om het te regelen (transport kar of wat dan ook, klein vrachtwagentje), als dat geregeld is, is het een kleine moeite. 2 uur werk en hij staat bij een boer binnen, als je het maar wilt doen.

Een hut bouwen om de palm, dat is veel meer moeite, ladder, valbescherming, die palm is huizen hoog. Het is echt onbegonnen werk en een hoop gesjouw met planken, duur geintje ook nog!! :applaus:

Ga met een boer om de tafel :thumb_up: .

Nadenken voor de palm, dat is het belangrijkste. Gaat hij dood, terwijl hij in de volle grond is gezet, zou toch zonde zijn. Die palm is half ontwikkeld qua wortels.

Je gaat toch ook de marathon niet lopen als je nog maar 4 jaar oud bent, heb je toch de kracht helemaal niet voor. De benen zijn nog niet goed ontwikkeld voor iemand van 4 jaar om überhaupt de marathon te gaan lopen.

Even goede vrienden.

Groet
Ed ;)

ps een hut bouwen :lol:
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 04 dec 2012 12:15

Ik ga even bij het lokale tuincentrum praten of ik ze daar kan stallen voor de winter in hun entree.
Hopen dat dat lukt.

Ja ze...want het probleem is groter geworden. Ik heb net de deal gemaakt dat ik nog 4 van zulke formaat palmen gekocht heb...

AAAAAaaaaaarrrrrrrggggghhhhh dat virus is zo erg..... ik zie alleen nog maar palmbomen :D-)

Volgend jaar dus een grote tent over de tuin.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 04 dec 2012 12:46

Jos, dat is een wijs besluit van je. :thumb_up:
Geloof mij nu maar dat inplanten nu, zeker geen kans op slagen heeft.
Lekker in het voorjaar na de vorst ingraven en dan hebben de palmen genoeg tijd om de wortels te laten ontwikkelen voor de volgende vorstperiode van 2013/2014.

Heel verstandig van je :thumb_up: .

Groet
Ed
:thumb_up: :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
ps maak foto's aub.
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 04 dec 2012 14:36

Ed's Palmenfarm schreef:Geloof mij nu maar dat inplanten nu, zeker geen kans op slagen heeft.

daar zijn de meningen nogal verdeeld over blijkt uit het topic :lol:

maar succes met je besluit jos ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 04 dec 2012 16:53

overall hier in de omgeving geweest......nergens stallint te vinden.
Een kweker in nederhorst den berg zat helemaal vol.

Een andere winterstalling kan niet hoger stallen dan totaal 3 meter :-(....en deze joekels zijn met pot en al ruim 4,5 meter..

Kortom.. probleem erbij gekregen :-(
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen