Jubaea Chilensis vorstbestendigheid

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea Chilensis vorstbestendigheid

Berichtdoor Axel Amsterdam op 18 maart 2015 13:10

palmgek schreef:Inderdaad Axel, ook mijn ervaring!

@ GHP, Het gaat hier niet om het minimum wat de palm verdraagt maar om de groeikracht. En dan met name in relatie tot de temperatuur!

En vanuit die groeikracht ontstaat na een aantal jaren een washy die iets meer kou aankan dan gedacht, dat is het voordeel van gezonde groei met toenemende massa.
Niet dat dit voor NL een lange termijn oplossing biedt, maar ze zijn in relatief koudere gebieden (bijv de buitengebieden van Londen na een koudere winter met uitschieter -8C) iets harder gebleken dan phoenix canariensis (die zijn vrijwel allemaal uit de omgeving verdwenen en daar waren er echt extreem veel van door jarenlang aanbod in de supermarkten).
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 18 maart 2015 17:15

Axel schreef:
En vanuit die groeikracht ontstaat na een aantal jaren een washy die iets meer kou aankan dan gedacht, dat is het voordeel van gezonde groei met toenemende massa.

Mooi verwoord Axel :thumb_up:

Voor alle duidelijkheid, Washingtonia is natuurlijk absoluut niet winterhard voor NL, zoals Axel ook al zei; op termijn geen oplossing.
Als je echt niets wilt doen aan bescherming blijft de keuze echter beperkt tot Trachycarpus. Zelfs deze biedt geen garantie in de oostelijke delen van ons land. Maw, wil je wat anders zal je er wat voor moeten doen.

En om even back to topic te gaan, ook Jubaea zal zonder bescherming op termijn het loodje leggen.

Misschien klinkt het wat negatief, maar zo is het zeker niet! Ieder jaar dat ik kan genieten van mijn palmen is meegenomen. Het is ook geen experiment maar meer een bewuste keuze wat mij betreft en vermoedelijk voor velen.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 18 maart 2015 18:11

Mooi gesproken Richard en zeer herkenbaar. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 19 maart 2015 15:16

Richard, ik keek eens naar de foto's van toen en nu van je butia en die lijkt inderdaad wat traag. Krijgt die veel minder zon dan de washingtonia? De phoenix lijkt mij in ieder geval een stuk sneller.

Butia is een merkwaardige palm vind ik. In mediterrane climaten vind ik ze meestal niet zo ontzettend mooi, de bladeren zijn meestal iets korter wat ze vergeleken met de stam een beetje uit balans brengt.
In vochtige warme klimaten zijn ze geweldig, zoals langs de oostkust van de VS (florida, georgia etc.). Daar zijn de bladeren langer en wat mij betreft ook tropischer om te zien.

Ik heb wel eens een vergelijking gedaan met warmtekabels rond de stam van mijn phoenix en mijn butia. De phoenix wilde gewoon niet meer dan 1 cm groei per 24 uur maken ongeacht de hitte van de kabels, maar de butia reageerde steeds heftiger op de hitte, zeker in combinatie met regen ging die makkelijk twee keer harder dan de phoenix met vergelijkbare stamgrootte. Een butia reageert heftiger en wordt daarmee mooier naarmate het warmer en vochtiger wordt. Phoenixen worden in het milde klimaat aan de kust in de UK en in London ongeveer net zo mooi als in warme landen. Butia's aan de engelse kust vind ik meestal niet mooi.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 19 maart 2015 18:04

Het is in vergelijking met mijn andere palmen zeker geen snelle jongen, maar met gemiddeld 5 veders per seizoen toch een redelijk constante factor. In 2009 uitgeplant met een hoogte van ong 1.5 meter, nu is het geheel +/- 2,7 meter, met een beduidend dikkere stam.
Hij heeft opzich een prima plek in de tuin, was het niet dat in de zomer het blad van een vijgenboom de Butia volledig overkoepeld (zie foto vanvorig jaar Juli). Met name in de ochtend en het begin van de middag zorgt dit voor schaduw. Wellicht dat ik deze dit jaar is drastisch ga snoeien dan ;)

Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen