Jubaea in de zomer

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor wsnbm op 28 jul 2010 09:30

Interessant allemaal, mooie planten.

Ik ben alleen heel benieuwd hoe je zo precies de groei kan meten per week per plant, in mm nauwkeurig?

Hoe wordt er sowieso gemeten in de palmen wereld?
Heb zelf mijn voortuin vol gezet met allemaal kleine palmpjes zodat mijn zoontje van 3,5 jaar
er mee kan opgroeien, maar ben heel benieuwd hoe je officieel een palm kan opmeten.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 28 jul 2010 10:04

Je kunt een streepje met stift plaatsen of een strookje goed klevend kleefband gebruiken als je geen blijvende streepjes wil.De streep plaats je steeds op de nieuwste speer waar je aan kunt en waar je van vermoed dat ze de snelste groei vertoont,je kan deze speer niet blijven gebruiken na paar of enkele weken is er immer een nieuwe speer die door de palm groeivoorrang krijgt en je oudere speer zal vertragen .Je moet je streepje ook nog kunnen vergelijken met een ander streepje dat je vlakbij plaatst op stengel of stuk van de palm waarvan je geen groei meer verwacht.Deze streepjes worden normaal horizontaal aangebracht zo dicht mogelijk bij elkaar .
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 28 jul 2010 11:37

Owwkeej, bedankt voor de tip!

Ik ga eens kijken bij mij palmpies.
Klopt de mythe van hoe meer bladeren je eraan laat zitten hoe minder hard je palm groeit.?
Het gaat mij eigenlijk helemaal niet om de groei van de palm.

Ik heb een Fortunei in een wijnvat gestopt, een halve, en deze heeft 60 cm stam en enorm veel
bladeren, ik kan me niet voorstellen dat ik de boom ooit mooier gaat vinden in combinatie met meer stam ofzo?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 28 jul 2010 13:29

Hoe rapper je de bladeren wegsnoeit hoe rapper de palm wil groeien maar hier zijn ook limieten aan ;als je te veel wil forceren put je de palm uit ,bij de ene soort al sneller dan de andere,bij Jubaea is het wegnemen van gezonde bladeren al zeker niet aan te raden want zo verzwak je hem.Bij Trachycarpus kun je met de slechte bladeren weg te nemen de stamgroei in de hoogte stimuleren maar je stamdikte zal er wel onder lijden.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 30 jul 2010 10:27

Het is een minder warme week geweest met gemid dagtemperatuur van 22 graden,normaal voor de tijd van het jaar.Dit resulteert in 6 cm groei in 1 week dit is 0,85 cm per dag .
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 30 jul 2010 10:57

Ik heb 2 streepjes gezet, 1 op de speer en 1 op een stengel, die ik dan omhoog buig zodat hij recht tegen de speer leunt.

Ben benieuwd hoeveel hij groeit in een week.

De Fortunei staat wel in een halve wijnvat dus echt heel veel groei verwacht ik niet + dat ik zoveel mogelijk bladeren laat zitten puur vanwege het feit dat dat het mooiste is ;)
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 06 aug 2010 22:53

Opnieuw normale temp voor tijd vanhet jaar geweest met gemid dagtemp van 22°,resulteerde bij mijn Jubaea met 65 mm speergroei deze week gemid 9 mm per dag,6 de blad aan het ontvouwen.Redelijk goede groei dus.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 06 aug 2010 23:47

Hey :)

Is hij al aan zijn 6e blad bezig? :o Dat gaat idd heel goed dan vind ik.
Mijn Brahea armata's en Bismarckia nobillisen doen het een pak trager...
De armata's met gemiddeld 3 bladeren tot nu toe en de Bismarckia's zijn hun eerste blad nog aan het ontvouwen... :roll:

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 07 aug 2010 16:05

Ik vind hem ook zeer goed groeien met reeds 6 bladeren dit jaar.Hij staat wel in volle zon,zonder maar ook maar iets van schaduw door andere planten,hij staat reeds van bij de eerste zonnestralen smorgens in de zon enkel savonds na 21 u komt hij gedeeltelijk in wat schaduw.Hij staat ook in zandgrond en die warmt zoals geweten snel op.Alle kleine voordelen samen opgetelt maken soms een verschil vind ik .Hij staat ook bijvoorbeeld bij een oranje straatlicht die hem ook nog wat extra geeft;zo groeit mijn haag onder deze straatlicht ook sneller dan verderop waar het donkerder is.Ik werk bij de groendienst van de gemeente en zie bij de straatboompjes ook veel verschil tussen de boompjes die wel of niet onder een groot staatlicht staan.Bomen onder het licht blijven in zachte winters doorgroeien .Sommige knotwilgen om het extreme te benoemen blijven onder een groot straatlicht in zachte winters in blad terwijl de knotwilgen wat verder slecht aan de uiteinden enkele blaadjes houden.Mijn Jubaea is ook snel gestart in het voorjaar door de verwarmde tent in de grote koudeperiode en in feb-maart was het overdag 20-25° in de tent door de zon ,tijdens de nacht vaak net boven het vriespunt maar toch groeide de Jubaea reeds wat door de hoge dagtemp.De groei had stilgelegen van ergens in nov 2009 tot 20 dec 2009.Rond 18 dec had ik de zijkanten van de tent toegedaan voor de koudegolf en vanaf dan was er overdag serreeffect.Ik denk dat de goede groei dus een optelsom is van heel wat factoren en de warme julimaand deed ook zijn deel.Gr Eddy.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 09 aug 2010 09:23

Toevallig gisteren 5 zaden gestekt, na 3 dagen weken in lauw warm water met een dopje
Nitrozyme.

Alleen ontkiemen deze zaden het beste tussen 30-35 graden, nu heb ik het potje afgedekt met folie en in de gangmeterkast gezet, daar waar ook de vloerverwarming, die voorlopig niet aangaat, en warmtapwater zitten.

Zou dit inderdaad het warmste plekje in huis zijn, ik heb namelijk geen verwarmde kweekast ofzo?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen