Die meneer in dat filmpje is Dave Brown. Tijdens die blizzard, sneeuwde het hard maar had deze temperaturen rondom het vriespunt. Uiteraard nog steeds knap, maar na deze blizzard had de palm ook bladschade hoor. Afgelopen winter was het bij hem een stuk kouder dan hier bij mij in de tuin, heeft hij behoorlijk wat lage temperaturen gezien, ijsdagen en sneeuw van bijna 40 cm (dacht ik). Zijn laagste temperatuur was bijna -11 of -12 dacht ik. Hij beschermt de palm met een parasol waarvan het doek is verwijderd. Hierop is van dat dikke doorzichtige plastic op gemonteerd, die stralingsvorst tegenhoud en op zonnige dagen de temperatuur er onder verhoogd. Daarnaast wordt er een lichtslang om de palm gedraaid.
Na afgelopen winter is de volledige kroon weggevroren, maar de speer was nog intact en heeft deze de winter toch overleefd. Voordeel van de palm is dat hij op een warm plekje staat, stuk groter is en dus beter tegen een stootje kan, en normaal gesproken behoort Kent tot 1 van de mildere plekjes uit Engeland. Op dit moment valt de groei enigzins tegen bij hem aangezien er veel wind vanuit het oosten waait en dus ongunstig voor Kent en omgeving. De wateren zijn nog koud, dus weinig 20 graden dagen.
In londen zelf heerst nog een veel warmer klimaat gedurende de winter door bebouwing en dergelijke, en daar staan diverse Phoenixxen en ook Washingtonia. Ook na afgelopen winter, enigzins met schade, maar wel overleefd.
In 2010 heeft Dave ook nog eens een hele analyse uitgevoerd op de groei. Voor de mensen die graag engels lezen, moeten hier eens een kijkje nemen.
http://www.hardytropicals.co.uk/forum/v ... 2&start=15